Gayrimenkul'de son dönemlerde otel ve
özellikle şehir otelleri yatırımlarında yaşanan canlanma dikkat çekiyor.
Uluslararası otel zincirleri ve yerli yatırımcılarda gerek yatırım gerekse de
gayrimenkul ortaklıkları bazında bu yönde arayışlar göze çarpıyor.
Hilton 2011'e kadar 13 yeni otel açmayı planlarken,
Akfen Grubu, uluslararası otel grubu Accor ile
2019 yılına kadar 60 otelden oluşan bir zincir kurmayı hedefliyor. Yine
uluslararası otel zincirlerinden Marriott ise 12-13 yeni otel
işletmesiyle ilgili görüşmeler yapıyor.
TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Işıl Dinçer yaptığı
açıklamada, son bir ayda yaptıkları değerlemelerde otellerin ağırlıklı olduğuna
dikkati çekerek, “Yatırımcılarda otelle ilgili bir arayış var. Özellikle de
İstanbul'un Anadolu yakasında. O piyasada bir hareketlenme yaşanıyor” dedi.
Uluslararası zincirlerin işletmek üzere otel arayışı içerisinde olmalarının bu
piyasanın yüzünü güldürdüğünü belirten Dinçer, şunları kaydetti:
“Mevcut otel yatırımları için ilk tercih edilen bölgeler havaalanı yolu ve
şehir merkezi. Elbette Anadolu Yakası'nda uzun yıllardır 5 yıldızlı otel
bulunmamasının eksikliğini ilk fark eden Marriott Otel oldu. Yine Sabiha Gökçen
Havaalanı kapasitesinin 2010 yılı başı itibariyle 2,5 katına çıkacak olması ve
Anadolu yakası ile kongre merkezi inşaatının tamamlanmak üzere olması
otelcilerin dikkatinden kaçmadı ve bu bölgede Hilton, Divan, Titanic gibi
grupların da yatırımları devam etti. Anadolu yakası için dikkati çeken diğer
bölge de Kozyatağı bölgesi. Bu bölgede de yeni yatırımların devam ettiğini
görüyoruz.”
Avrupa Yakası'nda özellikle Kongre vadisi
çevresinde yoğunlaşan otellerin son yıllarda bu bölgede de Anadolu yakasında
olduğu gibi havaalanı bölgesine doğru kaydığını belirten Dinçer, otel
yatırımlarında bir diğer dikkati çeken konunun ise minimum hizmet, minimum
maliyet, minimum fiyat ile yeni ve doğru konseptlere yönelen trendler olduğunu,
bu trend uluslararası bir zincir marka ile de desteklenince doğru yatırımın
karşılarına çıktığını vurguladı.
Zincirler Türkiye'yi izliyor
Dünya Turizm Profesyonelleri Derneği (Skal International) Dünya Başkanı
Hülya Aslantaş da dünyada her şeye rağmen turist sayısının
arttığını belirterek, “Önümüzdeki yıl seyahat eden insan sayısı 1,5 milyara
çıkacak. O nedenle bacasız sanayi dedikleri otel yatırımları da gözde. Turizmde
gözler şu anda Türkiye'nin üzerine çevrilmiş durumda. Bu da otel yatırımlarının
artması anlamına geliyor. Akıllı davranıp bu yatırımları iyi yönlendirmeliyiz”
diye konuştu. Aslantaş, şu anda Türkiye'ye girmeyen bütün büyük otel
zincirlerinin Türkiye'yi çok yakından incelediklerini kaydetti.
Ekonomik ve orta sınıf pazarında potansiyel
Hilton Kuzey Avrupa Bölgesi Genişlemeden Sorumlu Başkan Yardımcısı
Michael Collini ise global krize rağmen, perakende, konut,
ticari ofis gibi diğer gayrimenkul alanları ile karşılaştırıldığında otel
yatırımlarının çok daha aktif durumda olduğunu belirtti. Collini, “Türkiye,
farklı markalarımıza ait, yapım aşamasında olan en fazla otelimizin bulunduğu,
en başarılı uluslararası pazarımız” dedi. Yılda yaklaşık 23 milyon yabancı
turist çekmesine rağmen Türkiye'de hizmet veren uluslararası markanın çok az
olduğunu ifade eden Collini, hareketli yerli pazarı da göz önünde
bulundurduklarında Hilton Ailesi Otelleri'nin Türkiye'deki gelişimi için büyük
bir potansiyel gördüklerini kaydetti. Collini, özellikle de ekonomik ve orta
sınıf pazarında büyük bir potansiyel olduğuna ve bu pazarlarda tutarlı, yeni ve
yenilikçi uluslararası markalara ihtiyaç olduğuna inandıklarını vurguladı.
Türkiye Hilton için stratejik gelişim pazarı
Hilton Garden Inn ve Hampton by Hilton markalarının tam da bu talebi
karşılayacağını düşündüklerini ifade eden Collini, şunları kaydetti:
“Şu anda, Türkiye'nin 7 merkezinde (Adana, Ankara, İstanbul, Izmir, Kayseri,
Mersin ve Dalaman) 8 Hilton 1 Conrad olmak üzere 9 otel işletiyoruz. Türkiye
Hilton için bir stratejik gelişim pazarı. Hilton Ailesi markalarını Türkiye'de
genişletme stratejimiz ülke genelinde kilit şehirlere, bölgesel merkezlere ve
ayrıca resort destinasyonlarına odaklanma üzerine kurulu. Aynı zamanda İstanbul
gibi ana şehirleri de değerlendirme altında tutarken, kilit bölgesel merkezlerde
de markalarımız için potansiyel olduğuna inanıyoruz. Geçtiğimiz 18 ay içerisinde
Diyarbakır, Kütahya, Manisa, Bursa, Şanlıurfa, Mersin, Çorlu ve Çorum gibi
farklı bölgelerde açılacak olan 13 otel için imza attık. 2011'e kadar açılması
planlanan 13 yeni otelimiz bulunmakta...”
Bunların 11 tanesinin orta sınıf markaları olan Hilton Garden Inn markası
otelleri olduğunu bildiren Collini, Hilton Garden Inn markalarının Türkiye'deki
ilk açılımının ise Kütahya'da açılacak olan otelle olacağını, ayrıca kısa zaman
önce çifte markalı bir anlaşma ile, 2011'de Bursa'da açılması planlanan Hilton
ve Hampton by Hilton olmak üzere 2 otelin de imzasını attıklarını kaydetti.
Akfen GYO 4 otelin inşasına devam ediyor
Dünyanın üçüncü büyük otel grubu Accor ile 2005 yılında stratejik ortaklığa
giden Akfen Grubu da Türkiye'de otel projesi geliştirme kararı
aldı.
Bu çerçevede Akfen GYO 2019 yılına kadar Türkiye'de 60 otel portföyü
geliştirmeyi planlıyor. Bu çerçevede Türkiye'de yatırım yapılacak 18 öncelikli
şehir Ankara, İstanbul, İzmir, Trabzon, Gaziantep, Kayseri, Eskişehir, Bursa,
Antalya, Denizli, Kocaeli, Konya, Adana, Mersin, Diyarbakır, Şanlıurfa, Nevşehir
ve Edirne olarak belirlendi. Yapılan anlaşma çerçevesinde Akfen GYO otellerin
yatırımını gerçekleştirerek anahtar teslimi Accor'a kiralayacak ve Accor
otelleri IBIS ve NOVOTEL markaları altında 20 yıl boyunca işletecek.
2'si İstanbul birer tanesi de Eskişehir ve Trabzon'da olmak üzere mevcut 4
otelin yanı sıra Akfen GYO, şu anda Kayseri ve Gaziantep'te toplam 4 otelin
inşasına devam ediyor. Önümüzdeki dönemde İzmit, Bursa ve İstanbul'da 3 proje
daha planlanıyor. Mevcut otellerle birlikte 31 Aralık 2010 yılına kadar ilk
periyotta 12 otel yatırımı yapılması hedefleniyor.
“Marriott'un faal arayışları sürüyor”
Çeşitli markalara sahip uluslararası otel zinciri Marriott'un Türkiye'den
sorumlu Baş Danışmanı Tarık Nasser de otel yatırımlarını
genelde Türk işadamlarının yaptığını, kendileri gibi yabancı zincirlerin de
otelin işletmesini aldıklarını ifade ederek, “Biz Marriott olarak Türkiye'de 6
otelle gayet faaliz. Ritz Carlton, Renaissance da bizim markamız. Çok yeni
olarak Ankara ve İstanbul'da oteller imzaladık. Bunun dışında şu anda
görüştüğümüz 12-13 proje daha var” dedi.
Nasser, Ankara'daki otelin JW Marriott markası altında faaliyet
göstereceğini, İstanbul'daki otelin de butik otel tarzında olduğunu, görüşmeleri
devam eden otellerin ise Marriott ve Courtyard markalarını taşıyacağını
kaydetti. Marriott'un İstanbul, Bursa ve diğer Anadolu şehirlerinde faal
arayışları bulunduğunu ifade eden Nasser, Türkiye'nin ziyaretçi trafiğinin yoğun
olması nedeniyle gerek yatırım gerekse gayrimenkul ortaklıkları bazında otele
talep olduğunu belirtti.
AVM anflasyonu
Sunrise Queen Hotels Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sadettin
Ulubay da yan yana yapılan alışveriş merkezleri ile şu anda özellikle
İstanbul'da alışveriş merkezi enflasyonu olmuş gibi gözüktüğünü belirterek,
“Alışveriş merkezleri eski cazibesini yitirdi. AVM'lerdeki yatırımlar business
otel yatırımlarına kayıyor. Böyle bir talep oluşuyor” dedi. Ulubay, “Biz de
Avcılar istikametinde E5 üzerindeki arazimizde turistik amaçlı otel işletmesi
gibi residance yapmayı düşünüyoruz. Yatırım tutarı 65-70 milyon dolar olacak.
İsteyen homeofis gibi kullanacak isteyen konaklayacak” dedi.