Galataport, Yıl Sonuna Kadar Özelleştirilecek



Türkiye'nin en önemli ve İstanbul'un tek kruvaziyer limanı olan Galataport'un özelleştirme süreci yeniden başladı. Türkiye Denizcilik İşletmeleri AŞ'ye ait ve Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer Limanı olarak bilinen yeri ihaleye hazırlayacak danışman firma belli oldu. EFG İstanbul Menkul Değerler-Mag Mühendislik-İşmen Hukuk Bürosu Konsorsiyumu Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na (ÖİB) imar planı çalışmaları ve ihale sürecinde yardımcı olacak.

Konuya Zaman'a değerlendiren ÖİB Başkan Vekili Ahmet Aksu, danışman firma seçimi ile sürecin başladığını belirterek 2010 yılı sonuna kadar ihaleyi tamamlamayı hedeflediklerini söyledi. Aksu, uygulamaya ilişkin detayların ise danışman firmanın çalışmasının ardından belli olacağını kaydetti. Edinilen bilgilere göre ihale 'karma model' yöntemi ile yapılacak. Yeni modelde 'işletme hakkı devri'nin yanı sıra yap-işlet-devret modeli birlikte uygulanacak. Ayrıca üniversitelerle de görüşülerek projeye katkı sağlamaları istenecek. 2006 yılında İsrailli işadamı Sami Ofer ile Türk ortağı Mehmet Kutman'ın yer aldığı konsorsiyumun 49 yıl için 4,3 milyar dolar önerdiği ihale iptal edilmişti.

ÖİB tarafından dün konuya ilişkin yapılan açıklamada ise imar planı çalışmaları ve ihale sürecinde İdare'ye yardımcı olması amacıyla uluslararası tecrübeyi haiz, kıyı yapıları ile imar planı konusunda deneyimli finans, teknik ve hukuk danışmanlarından oluşan bir konsorsiyum marifetiyle hizmet alımının yapılacağı belirtildi. Açıklamada, tarihi ve doğal değerlerin öne çıkarılarak, çağdaş limancılığın gereklerine göre işletilen prestij bir kruvaziyer liman haline getirilmesinin hedeflendiği de kaydedildi.

Ticari liman işletmeciliği açısından büyük önem taşıyan Galataport, tamamlanması halinde Türkiye ekonomisine de katkı sağlayacak. Kruvaziyer turizminden uğrak limanı olduğu için Türkiye ancak yüzde 0,5'lik bir pay alıyor. Türkiye'nin kruvaziyer turizminde Akdeniz çanağında yer alan ülkelere göre gelişmemesinin en büyük nedeni olarak yeterli büyüklükte kruvaziyer liman ve terminalinin bulunmayışı gösteriliyor. Kruvaziyer turizm işletmecileri, doğal ve tarihi zenginlikleri sebebiyle son yıllarda Türkiye'yi de rotalarına alıyor. Yakın gelecekte deniz turizminin önemli gelir kaynaklarından birisi olması beklenen kruvaziyer turizminin Türkiye'de de gelişmesi için dünya standartlarında hizmet verecek terminallere ihtiyaç duyuluyor.