Türkiye'nin en önemli ve İstanbul'un tek kruvaziyer limanı olan
Galataport'un özelleştirme süreci yeniden başladı. Türkiye
Denizcilik İşletmeleri AŞ'ye ait ve Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer
Limanı olarak bilinen yeri ihaleye hazırlayacak danışman firma belli
oldu. EFG İstanbul Menkul Değerler-Mag Mühendislik-İşmen Hukuk Bürosu
Konsorsiyumu Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na (ÖİB) imar planı
çalışmaları ve ihale sürecinde yardımcı olacak.
Konuya Zaman'a değerlendiren ÖİB Başkan Vekili Ahmet Aksu,
danışman firma seçimi ile sürecin başladığını belirterek 2010 yılı sonuna kadar
ihaleyi tamamlamayı hedeflediklerini söyledi. Aksu, uygulamaya ilişkin
detayların ise danışman firmanın çalışmasının ardından belli olacağını kaydetti.
Edinilen bilgilere göre ihale 'karma model' yöntemi ile yapılacak. Yeni modelde
'işletme hakkı devri'nin yanı sıra yap-işlet-devret modeli birlikte uygulanacak.
Ayrıca üniversitelerle de görüşülerek projeye katkı sağlamaları istenecek. 2006
yılında İsrailli işadamı Sami Ofer ile Türk ortağı Mehmet Kutman'ın yer aldığı
konsorsiyumun 49 yıl için 4,3 milyar dolar önerdiği ihale iptal edilmişti.
ÖİB tarafından dün konuya ilişkin yapılan açıklamada ise
imar planı çalışmaları ve ihale sürecinde İdare'ye yardımcı olması amacıyla
uluslararası tecrübeyi haiz, kıyı yapıları ile imar planı konusunda deneyimli
finans, teknik ve hukuk danışmanlarından oluşan bir konsorsiyum marifetiyle
hizmet alımının yapılacağı belirtildi. Açıklamada, tarihi ve doğal değerlerin
öne çıkarılarak, çağdaş limancılığın gereklerine göre işletilen prestij bir
kruvaziyer liman haline getirilmesinin hedeflendiği de kaydedildi.
Ticari liman işletmeciliği açısından büyük önem taşıyan Galataport,
tamamlanması halinde Türkiye ekonomisine de katkı sağlayacak. Kruvaziyer
turizminden uğrak limanı olduğu için Türkiye ancak yüzde 0,5'lik bir pay alıyor.
Türkiye'nin kruvaziyer turizminde Akdeniz çanağında yer alan ülkelere göre
gelişmemesinin en büyük nedeni olarak yeterli büyüklükte kruvaziyer liman ve
terminalinin bulunmayışı gösteriliyor. Kruvaziyer turizm işletmecileri, doğal ve
tarihi zenginlikleri sebebiyle son yıllarda Türkiye'yi de rotalarına alıyor.
Yakın gelecekte deniz turizminin önemli gelir kaynaklarından birisi olması
beklenen kruvaziyer turizminin Türkiye'de de gelişmesi için dünya
standartlarında hizmet verecek terminallere ihtiyaç duyuluyor.