''Galataport ve İzmir Limanı Projeleri de Bizim Radar Ekranımızda Yer Alıyor''
Akfen Holding Üst Yöneticisi (CEO) Süha Güçsav, tahvil
halka arzına ilişkin düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada,
TAV Havalimanları, TAV İnşaat,
Mersin Uluslararası Limanı, Akfen Enerji, Akfen Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı
(GYO), Akfen Su ve İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) olmak üzere 7 ana iş kolunda
faaliyet gösterdiklerini hatırlattı.
Güçsav, 2012 hedeflerine değindiği konuşmasında, ''2012 yılı da birtakım
asetlerden çıkış imkanlarına bakma yılı olacak. Fırsatları değerlendireceğiz.
Stratejik anlamda, bütünsel veya kısmi asetlerden çıkış fırsatlarını
değerlendireceğiz. Yeni aset yaratma alanında ağırlıklı olarak altyapı
fırsatlara bakacağız. Otoyol projeleri var. Bunun dışında Galataport, İzmir
Limanı, Başkent Doğalgaz dağıtım gibi özelleştirme fırsatları da söz konusu''
şeklinde konuştu.
Yatırımcı tabanını da geliştireceklerini vurgulayan Güçsav, Mersin Limanı'nın
verimliliğini artıracaklarını, İDO genelinde yeni gelir kaynakları oluşturma
yönünde çalışmalar yaptıklarını anlattı.
Akfen GYO'nun faaliyetlerine de değinen Güçsav, bu yıl yatırımı devam eden
Beylikdüzü ve Adana otellerini işletmeye alacaklarını, Rusya'da üçüncü yatırımın
devam ettiğini, İzmir projesini de 2013 başına yetiştirmeyi planladıklarını
söyledi.
TAV İnşaat'ın, yeni projelerle ilgili çalışmalarını sürdürdüğünü belirten
Güçsav, ''Ortadoğu'da çıkabilecek bütün havalimanı fırsatlarına talip. Libya
hükümetiyle ilgili görüşmelerimiz devam ediyor'' dedi.
Santral yatırımları
Enerji alanındaki faaliyetleri de anlatan Güçsav, HES-1 portföyünde 1 adet,
HES-2 portföyünde ise inşaatı devam eden 6 projenin inşaatının tamamlanmasını
planladıklarını kaydetti.
Süha Güçsav, 9 santrali kademeli olarak devreye aldıklarını, 125 megavat ve
554 milyon kilovatsaat kurulu güce ulaştıklarını, inşaat halindeki santrallerin
önemli kısmının bu sene tamamlanacağını, bunların kademeli olarak işletmeye
alınmasıyla beraber Akfen Hidroelektrik Santralleri'ndeki toplam üretebilir
enerjinin 972 milyon kilovatsaate, kurulu gücün de yaklaşık 225 megavata
ulaşacağını belirtti.
Mersin Doğalgaz Santrali ile ilgili hukuki çalışmaların son aşamaya
geldiğini, arsanın ihalede kazanıldığını ve sözleşmesinin yapıldığını anımsatan
Güçsav, lisans için ön uygunluk belgesinin alındığını, önümüzdeki bir iki hafta
içinde lisansın alınmasını planladıklarını bildirdi.
''Dördüncü pist, Atatürk Havalimanı'na yapılmalı''
Konuşmasının ardından soruları da yanıtlayan Akfen Holding Üst Yöneticisi
Güçsav, hangi iştiraklerden çıkış olacağı yönündeki soruyu, ''Bugün itibarıyla
TAV Havalimanları Holding'de, enerji şirketimizde stratejik bir çalışmamız var.
Bunlar sonuçlandığında zaten kamuoyuyla paylaşılacak'' diye yanıtladı.
Üçüncü havalimanıyla ilgili bir soru üzerine de Güçsav, hava trafiğindeki
büyüme göz önüne alındığında İstanbul'a mutlaka bir gün üçüncü, dördüncü,
beşinci havalimanının yapılacağını söyledi.
Yeni bir havalimanı yapmanın uzun bir planlama gerektirdiğine dikkati çeken
Güçsav, konuşmasını şöyle sürdürdü:
''Tek bir terminal binası ve pist yapmakla olmuyor. Altyapıyı da götürmek
gerekiyor. Dolayısıyla bu tip bir çalışmayla TAV Havalimanları Holding bilgi ve
becerisiyle ilgilenecektir, içinde de olacaktır. Ama mevcut havalimanının
imtiyazı 2021 yılına kadar devam edecek. Yeni bir havalimanı planlaması
önümüzdeki 3, 5, 7, 10 yıl içinde olabilir. Bununla ilgili TAV Havalimanları
Holding, mutlaka ilgi gösterir. Ama ortada başka bir sorun var. Yeni
havalimanından önce, İstanbul'da artan trafiğin halledilebilmesi için birtakım
daha hızlı çözümler gerekiyor. 2-3 senede bir havalimanı yapmak mümkün değil.
İzinlerini dahi alamazsınız. İstanbul Havalimanı'ndaki sıkışıklığın ana sebebi
terminal değil. Terminal binası, şu anda yüzde 100 kapasiteyle kullanılmıyor.
Ama havalimanındaki kapasite sıkıntısı, hava trafiği ve pistlerle ilgili.
Pistlerin zamanında öyle konumlanmasından dolayı... 3 pist var, bu 3 pistin
toplamı 1.3 ediyor. Bunun giderilmesi açısından hem hava trafik kontrolde
birtakım iyileştirmeler yapılması gerekiyor, hem de mümkünse dördüncü pistin
Atatürk Havalimanı'na yapılması lazım. Bununla ilgili görüşmelerimiz devam
ediyor. Dolayısıyla sorun, önümüzdeki sene, bundan sonraki sene ne olacağı
sorunudur.''
''TAV'a Fransızlar'dan da ilgi var''
TAV'ın satışıyla ilgili soruya da Güçsav, ''Bir süreç götürülüyor. Bu süreçte
şu anda henüz bir sonuç yok. Sonuç alındığında kamuoyuyla paylaşılır. Evet,
Fransızlardan da bir ilgi olduğunu söyleyebiliriz'' yanıtını verdi.
Üçüncü Köprü ihalesine dair de Güçsav, ''Üçüncü Köprüde ihaleye hiç talip
çıkmadı. Şu andaki yeni yapıda Hazine garantisinden bahsediliyor. Hazine
garantisi olması durumunda ilgimizi çeker'' dedi.
Süha Güçsav, bu sene içinde Grup şirketlerinin hiçbirinde halka arz
planlamadıklarını, ancak 2013 yılında finansallara göre İDO'da halka arz
düşünebileceklerini bildirdi.
2012 hedeflerine dair de Güçsav, şunları kaydetti:
''Holding bazında bazı iştiraklerimizden kısmi veya bütün çıkabiliriz. Yeni
asetler yaratabiliriz. Otoyol özelleştirmeleri gibi... Enerjide 2012 hedefimiz,
inşaat halindeki 7 santrali devreye almak ve Mersin Doğalgaz Santrali'nin
yatırımına başlamak. İDO'da çok hızlı şekilde verimliliği artıracak işlemleri
2012 yılında yapacağız ki 2013 yılında halka arzı yapabilelim. TAV GYO'nun
hedefleri belli. O hedeflerde sapma yok. Büyümelerimiz, organik ve inorganik
büyüme şeklinde olacağı için bir bakarsanız yıl sonunda bir küçülme de
görülebilir. O nedenle şimdiden birşey söylemek zor. Hiçbir aseti çıkarmazsak
organik olarak çift haneli büyüme bekliyoruz.''
''Akfen, büyümenin de peşinde olan bir şirket''
Akfen Holding Finansal Direktörü (CFO) Kadri Samsunlu, tahvil arzına ilişkin
düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, Akfen'in çok aktif bir şirket
olduğunu, Türkiye'de altyapıyla ilgili her türlü fırsatı değerlendirdiklerini,
şu anda önlerindeki fırsatlar arasında en büyük önceliği otoyol ve köprü
özelleştirmesine verdiklerini söyledi.
Samsunlu, Özelleştirme İdaresi'nin şu anda çalışan bütün otoyolları ve
İstanbul'daki iki köprüyü bir paket halinde özelleştireceğini, 25 yıllığına
imtiyazını devredeceğini hatırlatarak, 17 Mayıs 2012'de tekliflerin
sunulacağını, burada oluşturdukları konsorsiyumda paylarının yüzde 25 olduğunu
anlattı.
Projede köprülerden dolayı ciddi anlamda fiyat garantisi bulunduğunun altını
çizen Samsunlu, şöyle devam etti:
''Akfen, büyümenin de peşinde olan bir şirket. Büyümeyi de otoyol tarafında
görüyoruz. Türkiye'de otoyollar senelik yaklaşık yüzde 6-7 civarında büyüyor.
Proje de büyümüştür. Büyüdüğü için finansmanı da zorlaşmıştır. Her şey finanse
edilir. Mühim olan ne kadar sermayeyi riske ettiğinizdir. Bunun fiyatlaması
noktasında devletin beklentileri ne kadar makul seviyelerde olursa, bu projeye
ilgiliyiz. Ama umarım geçmişteki hatalar bu projede yapılmayacaktır diye
düşünüyoruz. Bunun dışında İzmir Limanı, Galataport, Başkent Doğalgaz projeleri
de bizim radar ekranımızda duran projelerdir. Bunlara da bakıyoruz. İnşallah
bunlara da gelişmelere göre teklif verebiliriz.''
Kadri Samsunlu, 2011 yılında Akfen olarak 800 milyon dolar civarında ciro,
190 milyon dolar civarında FAVÖK beklediklerini bildirdi.
Tahvil arzında 3 gün süresince talep toplanacağını belirten Samsunlu, yüzde
30'u bireysel, yüzde 70'i kurumsal müşteriye ayırdıklarını, Akfen olarak 100
milyon lira ile değil 200 milyon lira ile tahvil arzını kapatmayı arzu
ettiklerini söyledi.
''1,7 milyar dolarlık iş hacmi garantilendi''
TAV İnşaat'ın faaliyetlerine de değinen Samsunlu, 2011 sonu itibariyle
tamamlanmış projelerinin toplam bedelinin 2,7 milyar dolar olduğunu, Aralık 2011
itibariyle 900 milyon dolarlık inşaat işinin söz konusu olduğunu, bunun
yarısının Libya'da bulunduğunu anlattı.
Samsunlu, Libya'ya geri dönüşlerinin çok önemli olduğunu vurgulayarak, ''Bu
konuda çok iyimseriz. Geri dönmeyi bekliyoruz. Burada geri dönüşle ilgili
formaliteleri çözmek dışında ortada sorun görünmüyor. Bizim geri dönmek için
belli maddi taleplerimiz var. Bunların karşılanmasından sonra inşaatımıza
başlayacağız. Herhalde yeni hükümet kuruluna kadar görüşmeler devam eder'' diye
konuştu.
Medine ve İzmir projelerine de başlayacaklarını, bunların TAV İnşaat için
ciddi iş hacmi olduğunu belirten Samsunlu, TAV İnşaat için toplamda 1,7 milyar
dolarlık iş hacminin şu anda garantilendiğini söyledi.
Galataport'ta ise çok karışık bir izin süreci bulunduğuna dikkati çeken
Samsunlu, Özelleştirme İdaresi'nin bu izin sürecini tamamlaması gerektiğini,
burada Eczacıbaşı Holding ile ortaklıklarının söz konusu olduğunu
hatırlattı.