''Galataport ve İzmir Limanı Projeleri de Bizim Radar Ekranımızda Yer Alıyor''



Akfen Holding Üst Yöneticisi (CEO) Süha Güçsav, tahvil halka arzına ilişkin düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, TAV Havalimanları, TAV İnşaat, Mersin Uluslararası Limanı, Akfen Enerji, Akfen Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı (GYO), Akfen Su ve İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) olmak üzere 7 ana iş kolunda faaliyet gösterdiklerini hatırlattı.

Güçsav, 2012 hedeflerine değindiği konuşmasında, ''2012 yılı da birtakım asetlerden çıkış imkanlarına bakma yılı olacak. Fırsatları değerlendireceğiz. Stratejik anlamda, bütünsel veya kısmi asetlerden çıkış fırsatlarını değerlendireceğiz. Yeni aset yaratma alanında ağırlıklı olarak altyapı fırsatlara bakacağız. Otoyol projeleri var. Bunun dışında Galataport, İzmir Limanı, Başkent Doğalgaz dağıtım gibi özelleştirme fırsatları da söz konusu'' şeklinde konuştu.

Yatırımcı tabanını da geliştireceklerini vurgulayan Güçsav, Mersin Limanı'nın verimliliğini artıracaklarını, İDO genelinde yeni gelir kaynakları oluşturma yönünde çalışmalar yaptıklarını anlattı.

Akfen GYO'nun faaliyetlerine de değinen Güçsav, bu yıl yatırımı devam eden Beylikdüzü ve Adana otellerini işletmeye alacaklarını, Rusya'da üçüncü yatırımın devam ettiğini, İzmir projesini de 2013 başına yetiştirmeyi planladıklarını söyledi.

TAV İnşaat'ın, yeni projelerle ilgili çalışmalarını sürdürdüğünü belirten Güçsav, ''Ortadoğu'da çıkabilecek bütün havalimanı fırsatlarına talip. Libya hükümetiyle ilgili görüşmelerimiz devam ediyor'' dedi.

Santral yatırımları

Enerji alanındaki faaliyetleri de anlatan Güçsav, HES-1 portföyünde 1 adet, HES-2 portföyünde ise inşaatı devam eden 6 projenin inşaatının tamamlanmasını planladıklarını kaydetti.

Süha Güçsav, 9 santrali kademeli olarak devreye aldıklarını, 125 megavat ve 554 milyon kilovatsaat kurulu güce ulaştıklarını, inşaat halindeki santrallerin önemli kısmının bu sene tamamlanacağını, bunların kademeli olarak işletmeye alınmasıyla beraber Akfen Hidroelektrik Santralleri'ndeki toplam üretebilir enerjinin 972 milyon kilovatsaate, kurulu gücün de yaklaşık 225 megavata ulaşacağını belirtti.

Mersin Doğalgaz Santrali ile ilgili hukuki çalışmaların son aşamaya geldiğini, arsanın ihalede kazanıldığını ve sözleşmesinin yapıldığını anımsatan Güçsav, lisans için ön uygunluk belgesinin alındığını, önümüzdeki bir iki hafta içinde lisansın alınmasını planladıklarını bildirdi.

''Dördüncü pist, Atatürk Havalimanı'na yapılmalı''

Konuşmasının ardından soruları da yanıtlayan Akfen Holding Üst Yöneticisi Güçsav, hangi iştiraklerden çıkış olacağı yönündeki soruyu, ''Bugün itibarıyla TAV Havalimanları Holding'de, enerji şirketimizde stratejik bir çalışmamız var. Bunlar sonuçlandığında zaten kamuoyuyla paylaşılacak'' diye yanıtladı.

Üçüncü havalimanıyla ilgili bir soru üzerine de Güçsav, hava trafiğindeki büyüme göz önüne alındığında İstanbul'a mutlaka bir gün üçüncü, dördüncü, beşinci havalimanının yapılacağını söyledi.

Yeni bir havalimanı yapmanın uzun bir planlama gerektirdiğine dikkati çeken Güçsav, konuşmasını şöyle sürdürdü:

''Tek bir terminal binası ve pist yapmakla olmuyor. Altyapıyı da götürmek gerekiyor. Dolayısıyla bu tip bir çalışmayla TAV Havalimanları Holding bilgi ve becerisiyle ilgilenecektir, içinde de olacaktır. Ama mevcut havalimanının imtiyazı 2021 yılına kadar devam edecek. Yeni bir havalimanı planlaması önümüzdeki 3, 5, 7, 10 yıl içinde olabilir. Bununla ilgili TAV Havalimanları Holding, mutlaka ilgi gösterir. Ama ortada başka bir sorun var. Yeni havalimanından önce, İstanbul'da artan trafiğin halledilebilmesi için birtakım daha hızlı çözümler gerekiyor. 2-3 senede bir havalimanı yapmak mümkün değil. İzinlerini dahi alamazsınız. İstanbul Havalimanı'ndaki sıkışıklığın ana sebebi terminal değil. Terminal binası, şu anda yüzde 100 kapasiteyle kullanılmıyor. Ama havalimanındaki kapasite sıkıntısı, hava trafiği ve pistlerle ilgili. Pistlerin zamanında öyle konumlanmasından dolayı... 3 pist var, bu 3 pistin toplamı 1.3 ediyor. Bunun giderilmesi açısından hem hava trafik kontrolde birtakım iyileştirmeler yapılması gerekiyor, hem de mümkünse dördüncü pistin Atatürk Havalimanı'na yapılması lazım. Bununla ilgili görüşmelerimiz devam ediyor. Dolayısıyla sorun, önümüzdeki sene, bundan sonraki sene ne olacağı sorunudur.''



''TAV'a Fransızlar'dan da ilgi var''

TAV'ın satışıyla ilgili soruya da Güçsav, ''Bir süreç götürülüyor. Bu süreçte şu anda henüz bir sonuç yok. Sonuç alındığında kamuoyuyla paylaşılır. Evet, Fransızlardan da bir ilgi olduğunu söyleyebiliriz'' yanıtını verdi.

Üçüncü Köprü ihalesine dair de Güçsav, ''Üçüncü Köprüde ihaleye hiç talip çıkmadı. Şu andaki yeni yapıda Hazine garantisinden bahsediliyor. Hazine garantisi olması durumunda ilgimizi çeker'' dedi.

Süha Güçsav, bu sene içinde Grup şirketlerinin hiçbirinde halka arz planlamadıklarını, ancak 2013 yılında finansallara göre İDO'da halka arz düşünebileceklerini bildirdi.

2012 hedeflerine dair de Güçsav, şunları kaydetti:

''Holding bazında bazı iştiraklerimizden kısmi veya bütün çıkabiliriz. Yeni asetler yaratabiliriz. Otoyol özelleştirmeleri gibi... Enerjide 2012 hedefimiz, inşaat halindeki 7 santrali devreye almak ve Mersin Doğalgaz Santrali'nin yatırımına başlamak. İDO'da çok hızlı şekilde verimliliği artıracak işlemleri 2012 yılında yapacağız ki 2013 yılında halka arzı yapabilelim. TAV GYO'nun hedefleri belli. O hedeflerde sapma yok. Büyümelerimiz, organik ve inorganik büyüme şeklinde olacağı için bir bakarsanız yıl sonunda bir küçülme de görülebilir. O nedenle şimdiden birşey söylemek zor. Hiçbir aseti çıkarmazsak organik olarak çift haneli büyüme bekliyoruz.''

''Akfen, büyümenin de peşinde olan bir şirket''

Akfen Holding Finansal Direktörü (CFO) Kadri Samsunlu, tahvil arzına ilişkin düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, Akfen'in çok aktif bir şirket olduğunu, Türkiye'de altyapıyla ilgili her türlü fırsatı değerlendirdiklerini, şu anda önlerindeki fırsatlar arasında en büyük önceliği otoyol ve köprü özelleştirmesine verdiklerini söyledi.

Samsunlu, Özelleştirme İdaresi'nin şu anda çalışan bütün otoyolları ve İstanbul'daki iki köprüyü bir paket halinde özelleştireceğini, 25 yıllığına imtiyazını devredeceğini hatırlatarak, 17 Mayıs 2012'de tekliflerin sunulacağını, burada oluşturdukları konsorsiyumda paylarının yüzde 25 olduğunu anlattı.

Projede köprülerden dolayı ciddi anlamda fiyat garantisi bulunduğunun altını çizen Samsunlu, şöyle devam etti:

''Akfen, büyümenin de peşinde olan bir şirket. Büyümeyi de otoyol tarafında görüyoruz. Türkiye'de otoyollar senelik yaklaşık yüzde 6-7 civarında büyüyor. Proje de büyümüştür. Büyüdüğü için finansmanı da zorlaşmıştır. Her şey finanse edilir. Mühim olan ne kadar sermayeyi riske ettiğinizdir. Bunun fiyatlaması noktasında devletin beklentileri ne kadar makul seviyelerde olursa, bu projeye ilgiliyiz. Ama umarım geçmişteki hatalar bu projede yapılmayacaktır diye düşünüyoruz. Bunun dışında İzmir Limanı, Galataport, Başkent Doğalgaz projeleri de bizim radar ekranımızda duran projelerdir. Bunlara da bakıyoruz. İnşallah bunlara da gelişmelere göre teklif verebiliriz.''

Kadri Samsunlu, 2011 yılında Akfen olarak 800 milyon dolar civarında ciro, 190 milyon dolar civarında FAVÖK beklediklerini bildirdi.

Tahvil arzında 3 gün süresince talep toplanacağını belirten Samsunlu, yüzde 30'u bireysel, yüzde 70'i kurumsal müşteriye ayırdıklarını, Akfen olarak 100 milyon lira ile değil 200 milyon lira ile tahvil arzını kapatmayı arzu ettiklerini söyledi.

''1,7 milyar dolarlık iş hacmi garantilendi''

TAV İnşaat'ın faaliyetlerine de değinen Samsunlu, 2011 sonu itibariyle tamamlanmış projelerinin toplam bedelinin 2,7 milyar dolar olduğunu, Aralık 2011 itibariyle 900 milyon dolarlık inşaat işinin söz konusu olduğunu, bunun yarısının Libya'da bulunduğunu anlattı.

Samsunlu, Libya'ya geri dönüşlerinin çok önemli olduğunu vurgulayarak, ''Bu konuda çok iyimseriz. Geri dönmeyi bekliyoruz. Burada geri dönüşle ilgili formaliteleri çözmek dışında ortada sorun görünmüyor. Bizim geri dönmek için belli maddi taleplerimiz var. Bunların karşılanmasından sonra inşaatımıza başlayacağız. Herhalde yeni hükümet kuruluna kadar görüşmeler devam eder'' diye konuştu.

Medine ve İzmir projelerine de başlayacaklarını, bunların TAV İnşaat için ciddi iş hacmi olduğunu belirten Samsunlu, TAV İnşaat için toplamda 1,7 milyar dolarlık iş hacminin şu anda garantilendiğini söyledi.

Galataport'ta ise çok karışık bir izin süreci bulunduğuna dikkati çeken Samsunlu, Özelleştirme İdaresi'nin bu izin sürecini tamamlaması gerektiğini, burada Eczacıbaşı Holding ile ortaklıklarının söz konusu olduğunu hatırlattı.