Türkiye’nin ilk kadın seramikçisi ve çağdaş seramiğin öncüsü
Füreya Koral, doğumunun 100’üncü yılında, Maçka Sanat
Galerisi’nde açılacak büyük bir sergisiyle anılıyor. 11 Mayıs-5
Haziran arasında açık kalacak serginin teması; Koral’ın kuşlara ve kuş
evlerine olan ilgisi nedeniyle ‘Kuş Evi’ olarak
belirlendi.
Türkiye’nin dört bir yanından sergiye katılan 145’in
üzerinde sanatçı ve güzel sanatlar öğrencisi; Osmanlı mimarisinin
içinde yer alan ‘Kuş Evleri’ni kendi üsluplarıyla yorumluyor.
Aralarında Sadi Diren, Candeğer Furtun, Ayfer Karamani, Mustafa Pilevneli,
Melike Abasıyanık Kurtiç, Sevim Çizer; Ferhan Taylan Erder, Beril Anılanmert,
Tüzüm Kızılcan, Güngör Güner, Binay Kaya, S. Sibel Sevim, Zehra Çobanlı, İrfan
Aydın, Reyhan Gürses, Lerzan Özer gibi sanatçıların olduğu katılımcıların yanı
sıra heykeltıraş Seyhun Topuz, mimar Cengiz Bektaş, yazar Ferit Edgü ve ressam
Ayşen Urfalıoğlu gibi farklı disiplinlerden sanatçılar da sergide yer alan diğer
isimler. Ayrıca serginin ikinci haftası ‘Kadın Başına Bir
Festival’ kapsamında Ayşegül Sönmez, Rabia Çapa, Melike Abasıyanık
Kurtiç ve Candeğer Furtun; Füreya Koral’ın sanatçı kişiliği ve üretimi üzerine
konuşmalar yapacak. Füreya Koral’ın seramik sanatına katkılarının hatırlanacağı
bu söyleşi yine Maçka Sanat Galerisi’nde.
Ayşe Kulin ‘Füreya’nın
romanını yazmıştı
2 Haziran 1910’da İstanbul’da
doğan Füreya Koral’ın seramik sanatına olan ilgisi, 1947 yılında sağlık
sorunları nedeniyle gittiği İsviçre’de başladı. Sonrasında Koral, İsviçre ve
Paris’te resim, heykel ve seramik çalışmaları yaptı. Sanatçı, ilerleyen
tarihlerde Fransız seramikçi Serré’nin desteğiyle, Paris’te özel bir seramik
atölyesinde çalışmalarını sürdürdü. İlk seramik ve taşbaskı sergisini 1951’de
Paris’te açan Füreya Koral, soyuttan gerçeküstüne uzanan bir anlatım çeşitliliği
içinde seramik panolar, üç boyutlu yapıtlar, vazo, tabak gibi günlük yaşamda
kullanılacak ürünler tasarladı. Özellikle çinicilik konusundaki bilgisi Doğu ve
Batı sanatını birleştirilmesine yardımcı oldu. Duvar dekorasyonu, pano ve şömine
üstüne çalışmalar da yapan sanatçının en bilinen eserleri; 1963 yılında
Ankara’da Ulus Çarşısı’na, İstanbul Manifaturacılar
Çarşısı’na, 1966 yılında İstanbul’da Ziraat
Bankası’na, 1969 yılında İstanbul Divan Oteli’ne
yaptığı panolar sayılabilir. Cumhuriyet tarihi ve son dönem Osmanlı tarihi’nin
çağdaşlaşma yönündeki yapıtaşlarından biri olan Koral’ın hayatı, Ayşe
Kulin’in ‘Füreya’ adlı romanına tüm detaylarıyla konu
olmuştu.