Bakanlar Kurulu kararı ile 6306 sayılı yasa kapsamına alınan ve riskli alan ilan edilen Fikirtepe’de planlar askıya çıktı. Bölgeye kademeli emsal artışı verildi. Buna göre emsal bazı yerlerde 2 olurken, bazı bölgelerde 3 olabilecek. Adaların bazlı alanların emsali ise en fazla 4’e kadar çıkabilecek. İmar planına göre yükseklik sınırı ise aynı kalarak 80 metre olarak belirlendi. Böylelikle Fikirtepe’ye 26-27 katlı binalar yapılabilecek.
Milliyet Gazetesi'nden Hülya Çaylak'ın haberine göre, Fikirtepe’de belirlenen yeni emsal oranlarını değerlendiren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İstanbul Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Müdürü Bülent Babaoğlu, yeni emsali belirlerken İstanbul’u ve vatandaşı unutmadıklarını söyledi. Babaoğlu, “Fikirtepe’nin yeni imar planlarında kademeli artış verildi. Ada bazlı birleştirmelerle vatandaş lehine büyük avantaj sağladık” dedi.
Fikirtepe’nin tek tip görünmesini istemediklerini anlatan Babaoğlu, bu amaçla emsal artışını kademeli olarak yapacaklarını vurgulayarak, “İstanbul’un siluetini önemsedik” diye konuştu.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin başta verdiği değere yakın bir rakam verildiği belirten Babaoğlu, “Yeni planla vatandaşın önünü açacağız ve sosyal donatılarda standart yakalayacağız. Hangi donatının nereye yapılacağına Çevre ve Şehircilik Bakanlığı karar verecek” dedi.
Bütün ada ve parsellerde bisiklet yolu yapılacağını vurgulayan Babaoğlu, şunları dile getirdi:
“Fikirtepe’de şu ana kadar ruhsat alan bir firma olmadığı için firmaların mağduriyeti söz konusu değil. Vatandaşı da mağdur etmemeye dikkat ettik. Emsal yoğun gibi görünebilir ancak biz kentsel tasarım yapacağız ve bu aradaki farkı kentsel tasarım çalışmalarıyla tamamlayacağız. İstanbul’u da unutmadık. Kent siluetine özel önem verdik.”
‘Riskli alan’ ilan edilmişti
Yaklaşık olarak iki buçuk yıldan beri özel imar plan alanı ilan edilen Fikirtepe, Dumlupınar, Eğitim ve Merdivenköy Mahallelerini kapsayan 134 hektarlık alanda firmalar hak sahipleriyle % 100 anlaşmaya ulaşamayınca, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bölgeyi 31.05.2013 tarihinde Bakanlar Kurulu kararı ile 6306 sayılı yasa kapsamına almıştı. Buna göre, arsa sahiplerinin 2/3 çoğunluk ile anlaşması durumunda imzalamayan diğer arsa sahipleri beklenmeyecek. Vergi ve harçlarda muafiyet, yüzde 1 KDV gibi kentsel dönüşüm alanlarının avantajlarından yararlanılacak.
Çok fazla şey değişmedi
İmar planını değerlendiren Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk, yeni planda eskiye nazaran çok fazla şey değişmediğini söyledi. Daha önceki 4.14 emsalin 4 emsale düşürüldüğüne dikkati çeken Öztürk, “Emsalde kademeli bir artış olacak. Ayrıca yollar genişletilmiş. Yükseklik ise daha önce indirildiği gibi 80 metre olarak kalmış. Ve yine yollar emsalin dışında tutulmuş ” dedi. İmar planının müteahhitlere sıkıntı yaşatmayacağını ifade eden Öztürk, “Çok fazla şey değişmediği için zaten müteahhitler planlarını buna göre yapmıştı ve hak sahipleriyle anlaşmışlardı” diye konuştu. Öztürk, “Bundan sonra süreç daha hızlı yol alacaktır. Bakanlık ruhsatlar için ofis de açacak. Ruhsatlar kolaylıkla alınır ve inşaatlar bir an evvel başlar diye umuyoruz” şeklinde ifade etti.
Yükseklik 100 metre olabilirdi
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Fikirtepe ile ilgili planı askıya almasıyla birlikte herkesin zihnindeki soruların netliğe kavuştuğunu belirten Teknik Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Nazmi Durbakayım, “Detaylı bir planlama ile kentsel dönüşüme sahne olan Fikirtepe ayrıcalıklı bir konuma sahip oldu” dedi. Durbakayım, “Planların hazırlanırken devlet, bölge, arsa sahiplerini memnun edecek detaylara özen gösterilmesi, inşaat firmalarının da fazla zarar görmemesine gayret edilmesi yönünden Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na teşekkür ediyorum” dedi.
Emsal değeri 4’te tutularak hem arsa sahibi hem inşaat firmalarının çok fazla mağdur olmamasına özen gösterildiğini ifade eden Durbakayım, “Kentsel dönüşümde uzun vadeli planlama ön planda tutulmuş. Buna göre donatı alanlarının oranı yüzde 20’den 25’e çıkarılmış. Yoğun trafik göz önünde bulundurularak yollar 3’er metre genişletilmiş” diye konuştu.
Planlarda tekrar gözden geçirilmesi gereken konular olduğunu dile getiren Durbakayım, şunları söyledi:
“Öncelikle her birime 2 araçlık kapalı otopark verilmesini öngören maddenin tekrar gözden geçirilmesinde fayda olacağını düşünüyorum. Çünkü 30 – 40 metrekarelik daireler için sirkülasyon alanı dahil yaklaşık 70 metrekarelik bir otopark alanı yaratılması maliyeti ve fiyatları olumsuz etkileyebilir. Ayrıca projelerdeki 80 metrelik yüksekliğin 100 metre olarak revize edilmesi, daha rasyonel bir yerleşim ve daha estetik projelerin yapılmasını kolaylaştırır.”