Rize'nin Çamlıhemşin ilçesine bağlı Topluca
köyünde yaşayan Ahmet Kesti, evini hem gözden biraz ırak
tutmak, hem de manzara ve güneşten daha fazla yararlanmak uğruna sarp bir
tepenin üzerine inşa etti. Yoldan 42 metre yukarıda inşa ettiği tek katlı
yapının çatısını rüzgardan zarar görmemesi için çelik halatlarla eve, evi de
arka taraftaki duvara monte eden kesti, karayolu ile bina arasındaki ulaşım
sorununu da kurduğu ilkel bir "teleferik"le çözdü.
Ardeşen’de tekstil işiyle uğraşan Ahmet Kesti, baba ocağı Topluca köyündeki
araziye ahşap bir ev inşa etmek istedi. İşi dolayısıyla köye genellikle gece geç
saatlerde geldiği için hem köy halkını rahatsız etmemek hem de gözden biraz uzak
olmak isteyen Kesti, evi mahallenin dışındaki bir yere inşa etmeyi planladı.
Kesti, dağlık arazi yapısının güneşlenmenin önünde oluşturduğu engeli ortadan
kaldırmak amacıyla evini, güneşten çok daha fazla yararlanabileceği bin noktaya
inşa etmeye karar veren verdi. Evin çok rüzgar alacağını, kara yoluna uzaklığı
nedeniyle de ulaşımının güç olacağını söyleyen köylülerin eleştirine rağmen
inşaata başlayan Kesti, ahşap evi 6 ayda ayda tamamladı. Karadeniz manzaralı
sarp bir tepenin üzerindeki ev, ayrıca Fırtına Vadisi ile Ardeşen ve Pazar
ilçelerini gören bir noktaya inşa edildi.
Ahmet Kesti, evi, rüzgardan zarar görmemesi için temeldeki kayalara çaktığı
kazıklar üzerine oturtarak, çatıyı da uçmaması için çelik halatlarla eve, evi de
profil demirlerle arka tarafta inşa ettiği duvara monte etti.
Isınma ve sıcak su sorununu da çözdü
Giriş katında 4 odası, çatı katında ise salonu bulunan evin ısınma sorununu
da düşünen Kesti, binanın giriş katına kurduğu soba ile üst kattaki salonu da
ısıtabilmek için sobanın üzerine denk gelen bölüme yarım metre çapında bir delik
açtı. Kesti, çocuklar düşmesin diye deliğin üzerini de üzerinde küçük delikler
bulunan bir metalle kapattı.
Sobaya su kazanı da monte eden Kesti, kazanı su tesisatına bağladı.
Böylece soba yandığı sürece tesisatın ulaştığı banyo ve lavabolarda sıcak su
kullanma imkanı sundu. Soba borusuyla küçük bir motoru irtibatlandıran Kesti,
böylece motoru kullanarak sobayı çok daha kolay tutuşturma imkanı bulurken,
dumanın odaya dolmasını da engellemiş oldu.
Raylı "teleferik"le ulaşım
Ahmet Kesti, özellikle yaşlı ve çocukların kara yolu ile ev arasındaki 42
metrelik patika yolu çıkmakta zorlanması üzerine, demir borular kullanarak raylı
bir sistem kurdu. Üzerine motor yardımıyla hareket edebilen ilkel bir
"teleferik" yerleştiren Kesti, sisteminin yağmur ve kardan etkilenmemesi için
alüminyum saçlar kullanarak önlem aldı. Sarp arazide düşme ve yuvarlanma riskini
ortadan kaldırmak amacıyla rayların kenarına demir korkuluk yapan Ahmet Kesti,
böylece kara yolu ile ev arasındaki ulaşım sorununu da motor yardımıyla çalışan
ilkel teleferikle çözdü.
"Hem güneşin hem de manzaranın tadını çıkarıyorum"
Ahmet Kesti, AA muhabirine yaptığı açıklamada, evi, güneşten daha fazla
yararlanmak, manzaranın "tadına" varmak ve biraz olsun gözden ırak olmak
düşüncesiyle tepenin üzerine inşa ettiğini söyledi.
İşi gereği köye genellikle geç saatlerde geldiğini ifade eden keşti, şunları
kaydetti: "Sessiz bir ortamda aracın çıkardığı gürültü zaman zaman insanları
rahatsız edebiliyor. Hem böyle bir rahatsızlığa neden olmamak hem de biraz olsun
gözden ırak olmak düşüncesiyle bu tepeyi seçtim. Kara yolundan uzakta ve rüzgar
alan bir yerde olduğu için çok eleştiri aldım, ancak hiçbirine kulak asmadım.
Evi yol kenarına inşa etmiş olsaydım engebeli arazi yapısı nedeniyle çok az
güneş alacaktı. Şimdi hem güneşin hem de manzaranın tadını çıkarıyorum.
Bulunduğumuz yer tepe üzeri olduğu için her yönden şiddetli rüzgar esebiliyor
ancak her türlü tedbiri aldım, evi buna göre inşa ettim. Çok uğraştım, ama sonuç
güzel oldu. Kimse bu kadarını tahmin etmiyordu. Sadece manzarayı izlemek bile
bana yetiyor." Kesti, evin 70 bin, teleferik sisteminin ise 7 bin liraya mal
olduğunu belirterek, ileride raylı sistemin yerine asansör yaptırmayı
düşündüğünü sözlerine ekledi.