Markalı konut projeleri son 5 yıldır deyim yerindeyse altın çağını
yaşıyor. Sektörde faaliyet gösteren şirketler bir projeyi bitirmeden diğerine
başlıyorlar. Satış grafiklerinin aşağı düştüğü, kısa sayılmayacak
durgunlukların görüldüğü dönemsel değişiklikler yaşansa da, artık cebinde
belli miktarda parası olanların hemen ‘projeden’ konut sahibi olabilmeye
yöneldiği bir gerçek. Peki, sosyal olanakları ile öne çıkan, aidat miktarları
tartışılan, teslimleri dört gözle beklenen bu projelerden konut alanlar kimler?
Gelir düzeyleri nasıl? Eğilimleri neler?
Lüks projelerde CEO ve yöneticiler
Bu soruları, sektörün önde gelen temsilcilerine sorduk. Habertürk için
yaptığımız mini ankete yanıt veren 18 şirketin (Akiş Gayrimenkul (Akbatı), Ant
Yapı, Artaş İnşaat, Doğa Gayrimenkul, Dumankaya İnşaat, Efektif
Gayrimenkul, Ergün Polat İnşaat, Eston, Garage İnşaat, Kiler GYO, Mesa, Mimart
Yapı, Propa İnşaat, Soyak, Sur Yapı, Teknik Yapı, Türköz İnşaat ve Varyap)
cevaplarına göre de ortalama değerlere vardık. Buna göre, projelerden en çok
konut satın alan meslek grupları sırasıyla, doktorlar, mühendisler ve
bankacılar. Bunun dışında, avukatlar ve özellikle lüks projelerde CEO’lar ile
yöneticiler de markalı konut alıcıları olarak.
Ayda ortalama 10 bin TL’lik kazanç
Gelen yanıtlara göre, markalı projelerden konut alanların aylık
ortalama kazancı 10 bin TL düzeyinde. Fakat, kimi zaman bu rakamın 3 bin TL’ye
kadar düştüğü veya 20 bin TL’nin üzerine çıktığı da görülebiliyor. Alıcıların
yüzde 70’i projelerden konut alırken vadeli ödeme yapmayı tercih ediyor. Vadeli
ödemeyi seçen alıcıların neredeyse yarısı, eğer böyle bir uygulama
yapılıyorsa, konut satın aldığı şirkete borçlanmayı tercih ediyor. Diğer
alıcılar ise bankadan konut kredisi kullanarak ev sahibi olmayı seçiyor. Peşin
ödeme yapanlar ise yüzde 30’luk kesimi oluşturuyor.
Müşterilerin yüzde 80'i evli
Markalı konut projelerinin satış ofislerini ayda ortalama 350 kişi
ziyaret ediyor. Konut satın almak için ziyarete giden bu kitlenin yüzde
80’i evli çiftlerden oluşuyor. Projelerden ev alanların yaş ortalamasına
bakıldığında ise genellikle 30 yaşını geçmiş insanların konut almaya yöneldiği
görülüyor. En çok konut alan kesimi 35-40 yaş aralığındaki kitlenin oluşturduğu
dikkat çekiyor.
2 ziyarette ev almaya karar veriliyor
Satış ofislerine giden müşterilerin en çok tükettiği ikramların çay ve
Türk kahvesi olduğu görülüyor. Ancak şirketlerin sundukları bunlarla kalmıyor.
Konut bakmak için satış ofisine gidenleri, özellikle hafta sonları, barbekü
partileri gibi ilgi çekici etkinlikler karşılayabiliyor. Konut satın alanlar bu
kararı satış ofisine ortalama 2 kez gittikten sonra veriyor. Tabii tek seferde
karar veren ya da 5 kere gidip gelen de yok değil.
Yüzde 65’i yaşamak için alıyor
Sosyal olanakları genellikle çok güçlü olan markalı konut
projelerinden orada yaşamak için ev alanlar dışında, olaya yatırım amaçlı
bakanlar da var. Ancak bizim anketimizden çıkan sonuca göre, bu kitle yüzde
35’i oluşturuyor. Geriye kalan yüzde 65’lik kesim yaşamak için projelerden
ev alıyor. Sosyal tesislerin getireceği aidat yükü de çok önemseniyor ve
alıcıların yüzde 75’i mutlaka aidatların ne kadar olduğunu
soruyor.