ESOMAR 2009'un Örnek Vakası 'Geleceğe Bir Damla Sakla'



Soyak’ın 2007 yılında başlattığı 'Geleceğe Bir Damla Sakla' kurumsal sosyal sorumluluk projesi kapsamı ve ölçümlenmesi, 'Leading The Way: Ethically, Responsibly, Creatively' temalı ESOMAR 2009 Kongresi’nde örnek vaka olarak sunuldu. Bu yıl 62'cisi düzenlenen ve İsviçre’nin Montrö kentinde gerçekleştirilen Kongre'de, 70 oturumda 100 farklı ülkeden 50’den fazla sunum yapıldı. Kongreye, binden fazla davetli katıldı. 'CSR and Ethics: The Examples' oturumunda, P&G ve Nestle’nin de gerçekleştirdikleri sosyal sorumluluk çalışmaları yer aldı.

Türkiye’yi temsilen 'Geleceğe Bir Damla Sakla' projesinin araştırma evreleri ve sonuçları 'Sürdürülebilir Bir KSS Vakası – Today is Actually Tomorrow (Bugün Aslında Yarın)' başlığı ile Soyak Holding Kurumsal İletişim Koordinatörü Fatma Çelenk ve Era Research & Consultancy ortağı Elvan Oktar tarafından ESOMAR üyelerine aktarıldı.  Aralarında uluslararası medya mensuplarının da bulunduğu topluluk, Türkiye’den kabul edilen tek tebliğin sunumunu ilgiyle izledi.

“Sürdürülebilir kurumsal sosyal sorumluluk projeleri, kurumların geleceğe yatırımıdır”

Soyak Holding Kurumsal İletişim Koordinatörü Fatma Çelenk, proje hakkında “Soyak’ın sürdürülebilir yaşam anlayışına paralel olarak 'Bugün Artık Yarın' sloganıyla harekete geçtik. Böylelikle dünyanın geleceği için kritik önem taşıyan çevre alanında uzun vadeli ve etkin bir kurumsal sosyal sorumluluk projesini hayata geçirmeyi hedefledik. 2007 yılında başlattığımız 'Geleceğe Bir Damla Sakla' projesi, küresel ısınmanın önüne geçmek için en önemli alan olan su tasarrufu konusunda geniş bir çerçeveye sahip” dedi. 

Soyak’ın Kurumsal Sosyal Sorumluluk başarısı uluslararası arenada

Su tüketim kanallarının tasarruf sağlayıcı sensörlü malzemelerle yenilenmesini ve bilinçlendirme faaliyetlerini kapsayan proje, Çiğli Rotary Kulübü işbirliğiyle 2007’de İzmir’de, Bostancı ve Karaköy Rotary Kulüpleri işbirliğiyle 2008 yılında İstanbul’da toplam 33 okulda uygulandı. Projenin 2 yıllık ölçümleme sonuçlarına bakıldığında olumlu gelişmeler ortaya çıktığını söyleyen Fatma Çelenk, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bugüne kadar  33 okulda; toplam yüzde 55 oranında, 1770 ton su tasarrufuna katkıda bulunduk. 30 bin adam / saat çaba harcanılan, 233 kişinin destek verdiği ve 7 bin 500 malzemenin değiştirildiği projemizle, bugüne kadar 102 bin kişiye ulaştık. Ölçümleme çalışmalarımıza düzenli aralıklarla devam ediyoruz”.

Kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin devamlılığının önemli olduğuna da dikkat çeken Çelenk, doğru seçilmiş, sürdürülebilir ve ölçümlenebilir kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin ülkenin geleceği için en önemli yatırım olduğunu vurguladı.  Çelenk, toplumda nesiller boyu nazar boncuğunun koruyucu, şans getiren etkisine inanılarak yaşanıldığını ancak, gelecek kuşakların yaşamlarını şansa bırakmamaları gerektiğine değinerek, “Bugünün aslında yarın olduğuna inanıyoruz; kendi geleceğinizi yaratmanın sorumluluğunu taşıyın” dedi.   

Proje gençlere Facebook’tan ulaşıyor

Geleceğe Bir Damla Sakla projesinin sanal ayağını Facebook 'Soyak 1. Sanal Barajı' uygulaması oluşturuyor. Uygulamanın amacı, toplumda su kullanım kültürünün gelişmesine katkı sağlayacak farkındalıkla, küçük değişiklikler yaparak elde edilen tasarrufun bile yaşamın sürekliliği içindeki önemini vurgulamak oluşturuyor. Facebook Soyak 1. Sanal Barajı uygulamasına katılan 7515 kişi, su tasarrufu yaparak sanal barajdaki su birikimine katkı sağlıyor. Facebook Soyak 1. Sanal Barajı'ndaki doluluk oranı yüzde 28’e çıkarak, şimdiye kadar barajda 685 bin ton su tasarrufu yapılan projenin hedefini, 2 milyon ton su tasarrufu sağlayacak bilinci, kullanıcılar arasında yaygınlaştırmak oluşturuyor. 

“Soyak, kurumsal sosyal sorumluluğunun bilincinde olan bir kurumsal vatandaş”

ERA Research & Consultancy ortağı Elvan Oktar ise projenin ölçümleme ve araştırma aşamalarıyla ilgili bilgi verdi. Kurumsal algı araştırmasının son olarak Nisan 2008’de 11 farklı sosyal paydaş üzerinde yapıldığını söyleyen Oktar, projenin etkilerinin operasyonel sonuçlarıyla olduğu kadar sosyal boyutlarıyla da dikkat çektiğini söyledi. Projeyle gerçekleştirilen su tasarrufunun yanısıra, geniş bir bilinçlendirme kampanyası yürütüldüğünü belirten Oktar, araştırma verilerinin Soyak’ın sosyal sorumluluğunun farkında olan kurumsal bir vatandaş olarak yükümlülüklerini yerine getirdiğine işaret ettiğini belirtti. Oktar, “Ölçümleme ve araştırma, kurumların sosyal sorumluluk çalışmalarının geliştirilmesi ve yeniden yapılanmasını sağlayarak, projenin olumlu gelişimine ve dolayısıyla kurumsal itibara katkı sağlar” dedi.

“Yapılan araştırmalar SOYAK’ın sosyal sorumluluklar alanında başarısını ortaya koydu”

Oktar yapılan sunumun içeriğine ilişkin olarak da, “Sunulan tebliğde Geleceğe Bir Damla Sakla projesi için yapılan çeşitli araştırma süreçleri ve sonuçları paylaştık. SOYAK için yapılan araştırmalar 3 başlıkta ele alınabilir. Birincisi uzun süredir devam eden Kurumsal İtibar Araştırması, bir diğeri yine yıllardır yapılan Müşteri Memnuniyeti Araştırması ve son olarak da Kurum içi Sosyal Sorumluluk Araştırması. Bu araştırmalar yoluyla, gerçekleştirilen sosyal sorumluluk faaliyetlerinin, SOYAK marka itibarına ve algısına nasıl pozitif etki ettiğini gördük. Soyak’ta Sosyal Sorumluluk faaliyetlerine yön vermek üzere ‘Ezberbozanlar’ ismiyle bir ekip oluşturularak sistemli şekilde çalışmalar gerçekleştirildi. Bu ekipte, SOYAK Holding ve SOYAK Yapı Kurumsal İletişim Ekiplerinin yanısıra,  reklam ajansı, iletişim danışmanlığı ajansı, itibar yönetimi danışmanı, medya planlama ajansı, araştırma şirketi yetkilileri yer aldı ve bu ekibin ilk kararı da kurum içi araştırmanın yapılması oldu. Böylelikle; yapılan araştırma ve çalıştaylar sonucunda yürütülen sosyal sorumluluk faaliyetlerine, Soyak Topluluğu çalışanlarınca destek veriliyor” dedi.