ESOMAR 2009'un Örnek Vakası 'Geleceğe Bir Damla Sakla'
Soyak’ın 2007 yılında başlattığı
'Geleceğe Bir Damla Sakla' kurumsal sosyal sorumluluk projesi
kapsamı ve ölçümlenmesi, 'Leading The Way: Ethically, Responsibly,
Creatively' temalı ESOMAR 2009 Kongresi’nde örnek vaka
olarak sunuldu. Bu yıl 62'cisi düzenlenen ve İsviçre’nin Montrö kentinde
gerçekleştirilen Kongre'de, 70 oturumda 100 farklı ülkeden 50’den fazla sunum
yapıldı. Kongreye, binden fazla davetli katıldı. 'CSR and Ethics: The
Examples' oturumunda, P&G ve
Nestle’nin de gerçekleştirdikleri sosyal sorumluluk çalışmaları
yer aldı.
Türkiye’yi temsilen 'Geleceğe Bir Damla Sakla' projesinin
araştırma evreleri ve sonuçları 'Sürdürülebilir Bir KSS Vakası – Today
is Actually Tomorrow (Bugün Aslında Yarın)' başlığı ile Soyak Holding
Kurumsal İletişim Koordinatörü Fatma Çelenk ve Era Research
& Consultancy ortağı Elvan Oktar tarafından ESOMAR
üyelerine aktarıldı. Aralarında uluslararası medya mensuplarının da
bulunduğu topluluk, Türkiye’den kabul edilen tek tebliğin sunumunu ilgiyle
izledi.
“Sürdürülebilir kurumsal sosyal sorumluluk projeleri, kurumların
geleceğe yatırımıdır”
Soyak Holding Kurumsal İletişim Koordinatörü Fatma Çelenk,
proje hakkında “Soyak’ın sürdürülebilir yaşam anlayışına paralel olarak 'Bugün
Artık Yarın' sloganıyla harekete geçtik. Böylelikle dünyanın geleceği için
kritik önem taşıyan çevre alanında uzun vadeli ve etkin bir kurumsal sosyal
sorumluluk projesini hayata geçirmeyi hedefledik. 2007 yılında başlattığımız
'Geleceğe Bir Damla Sakla' projesi, küresel ısınmanın önüne geçmek için en
önemli alan olan su tasarrufu konusunda geniş bir çerçeveye sahip” dedi.
Soyak’ın Kurumsal Sosyal Sorumluluk başarısı uluslararası
arenada
Su tüketim kanallarının tasarruf sağlayıcı sensörlü malzemelerle
yenilenmesini ve bilinçlendirme faaliyetlerini kapsayan proje, Çiğli Rotary
Kulübü işbirliğiyle 2007’de İzmir’de, Bostancı ve Karaköy Rotary Kulüpleri
işbirliğiyle 2008 yılında İstanbul’da toplam 33 okulda uygulandı. Projenin 2
yıllık ölçümleme sonuçlarına bakıldığında olumlu gelişmeler ortaya çıktığını
söyleyen Fatma Çelenk, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bugüne kadar 33 okulda;
toplam yüzde 55 oranında, 1770 ton su tasarrufuna katkıda bulunduk. 30 bin adam
/ saat çaba harcanılan, 233 kişinin destek verdiği ve 7 bin 500 malzemenin
değiştirildiği projemizle, bugüne kadar 102 bin kişiye ulaştık. Ölçümleme
çalışmalarımıza düzenli aralıklarla devam ediyoruz”.
Kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin devamlılığının önemli olduğuna da
dikkat çeken Çelenk, doğru seçilmiş, sürdürülebilir ve ölçümlenebilir kurumsal
sosyal sorumluluk projelerinin ülkenin geleceği için en önemli yatırım olduğunu
vurguladı. Çelenk, toplumda nesiller boyu nazar boncuğunun koruyucu, şans
getiren etkisine inanılarak yaşanıldığını ancak, gelecek kuşakların yaşamlarını
şansa bırakmamaları gerektiğine değinerek, “Bugünün aslında yarın olduğuna
inanıyoruz; kendi geleceğinizi yaratmanın sorumluluğunu taşıyın”
dedi.
Proje gençlere Facebook’tan ulaşıyor
Geleceğe Bir Damla Sakla projesinin sanal ayağını Facebook 'Soyak 1.
Sanal Barajı' uygulaması oluşturuyor. Uygulamanın amacı, toplumda su
kullanım kültürünün gelişmesine katkı sağlayacak farkındalıkla, küçük
değişiklikler yaparak elde edilen tasarrufun bile yaşamın sürekliliği içindeki
önemini vurgulamak oluşturuyor. Facebook Soyak 1. Sanal Barajı uygulamasına
katılan 7515 kişi, su tasarrufu yaparak sanal barajdaki su birikimine katkı
sağlıyor. Facebook Soyak 1. Sanal Barajı'ndaki doluluk oranı yüzde 28’e çıkarak,
şimdiye kadar barajda 685 bin ton su tasarrufu yapılan projenin hedefini, 2
milyon ton su tasarrufu sağlayacak bilinci, kullanıcılar arasında
yaygınlaştırmak oluşturuyor.
“Soyak, kurumsal sosyal sorumluluğunun bilincinde olan bir
kurumsal vatandaş”
ERA Research & Consultancy ortağı Elvan Oktar ise
projenin ölçümleme ve araştırma aşamalarıyla ilgili bilgi verdi. Kurumsal algı
araştırmasının son olarak Nisan 2008’de 11 farklı sosyal paydaş üzerinde
yapıldığını söyleyen Oktar, projenin etkilerinin operasyonel sonuçlarıyla olduğu
kadar sosyal boyutlarıyla da dikkat çektiğini söyledi. Projeyle gerçekleştirilen
su tasarrufunun yanısıra, geniş bir bilinçlendirme kampanyası yürütüldüğünü
belirten Oktar, araştırma verilerinin Soyak’ın sosyal sorumluluğunun farkında
olan kurumsal bir vatandaş olarak yükümlülüklerini yerine getirdiğine işaret
ettiğini belirtti. Oktar, “Ölçümleme ve araştırma, kurumların sosyal sorumluluk
çalışmalarının geliştirilmesi ve yeniden yapılanmasını sağlayarak, projenin
olumlu gelişimine ve dolayısıyla kurumsal itibara katkı sağlar” dedi.
“Yapılan araştırmalar SOYAK’ın sosyal sorumluluklar alanında
başarısını ortaya koydu”
Oktar yapılan sunumun içeriğine ilişkin olarak da, “Sunulan tebliğde Geleceğe
Bir Damla Sakla projesi için yapılan çeşitli araştırma süreçleri ve sonuçları
paylaştık. SOYAK için yapılan araştırmalar 3 başlıkta ele alınabilir. Birincisi
uzun süredir devam eden Kurumsal İtibar Araştırması, bir diğeri yine yıllardır
yapılan Müşteri Memnuniyeti Araştırması ve son olarak da Kurum içi Sosyal
Sorumluluk Araştırması. Bu araştırmalar yoluyla, gerçekleştirilen sosyal
sorumluluk faaliyetlerinin, SOYAK marka itibarına ve algısına nasıl pozitif etki
ettiğini gördük. Soyak’ta Sosyal Sorumluluk faaliyetlerine yön vermek üzere
‘Ezberbozanlar’ ismiyle bir ekip oluşturularak sistemli şekilde çalışmalar
gerçekleştirildi. Bu ekipte, SOYAK Holding ve SOYAK Yapı Kurumsal İletişim
Ekiplerinin yanısıra, reklam ajansı, iletişim danışmanlığı ajansı, itibar
yönetimi danışmanı, medya planlama ajansı, araştırma şirketi yetkilileri yer
aldı ve bu ekibin ilk kararı da kurum içi araştırmanın yapılması oldu.
Böylelikle; yapılan araştırma ve çalıştaylar sonucunda yürütülen sosyal
sorumluluk faaliyetlerine, Soyak Topluluğu çalışanlarınca destek veriliyor”
dedi.