Çok partili seçimlerle birlikte hayatımıza giren "miting" gerçeği bugünde devam ediyor. 29 Mart yerel seçimlerine az bir zaman kala liderler daha çok yerde miting yapma gayreti içine girdi. Özü itibariyle anlamı değişmese de kitle iletişim araçlarının bu kadar gelişmediği eski dönem mitingleriyle bugünküler arasında farklar da yok değil... İşte en dikkat çeken farklar...
1- Liderlerle özdeşleşen simgeler kalmadı
Eskiden mitinglerde siyasi parti liderlerinin sembolleri ön plandaydı. Miting meydanlarının en gedikli ismi olan Süleyman Demirel'in kürsüden düşecek kadar halka doğru eğildiği ve elindeki "fötr" şapkasını salladığı görüntü "miting klasikleri" arasına girmiştir. Demirel'in fötr şapkası gibi Bülent Ecevit'in kasketi ve mavi gömleği de sembol olmuştu.
Şimdi ise liderler kendileriyle özdeşleşen semboller kullanmıyor. Onun yerine büyük kısmı gittikleri ilin futbol takımlarının atkılarını boyunlarına takıyor...
2- Seçim otobüsü kürsü olarak kullanılırdı
Eski mitinglerde liderlerin konuşma yapacakları platformlar bugünkü gibi geniş ve ferah değildi. Liderler ya seçim otobüsünün üzerine çıkar yada meydanı en iyi gören bir binanın balkonundan halka hitap ederdi. Ses düzeni son derece kötüydü. Şimdi ise meydanı en iyi gören açı bulunuyor ve oraya platform kuruluyor. Profesyoneller tarafından kurulan ses düzeni sayesinde liderler halka ulaşmakta sıkıntı yaşamıyor.
3- Eskiden lider görmeye gelinirdi
Televizyonun olmadığı yada tek kanallı dönemlerde halkın parti liderlerini görebildiği en önemli mekanlar miting alanlarıydı. Seçmenler hangi partiye oy verecek olursa olsun kendi illerine gelen lideri görmek için meydanlara akın ederdi. Demirel'i, Ecevit'i, Özal'ı görmek önemliydi. Şimdi ise liderlere eskisi kadar "hasret" kalmıyor insanlar. Oy verecekleri lideri görmek için geliyorlar...
4- Vaatler azaldı
Eskiden televizyonlara çıkamayan liderler seçilirlerse neler yapacaklarını meydanlarda anlatırdı. Bu nedene de seçim alanları vaatlerden geçilmezdi. Şimdi bu durum da kısmen azaldı. Çünkü partiler gazete ve televizyonlar aracılığıyla yapacaklarını anlatıyor.
5- Mitingler kısaldı
Eski mitingler daha uzun sürerdi... Kalabalığı gören liderler coştukça coşar bu nedenle de 2 saatlik meydan buluşmalarına şahit olurduk. Şimdi ise ortalama miting süresi 35-40 dakikayı geçmiyor...
6- Yağmurluk dağıtılıyor
Eski mitinglerde şemsiye yada şapka dağıtılmazdı. Kar kış, yağmur çamur da olsa insanlar Türkiye'yi yöneten liderleri görmek için hava şartlarına aldırmadan saatlerce beklerdi. Şimdi ise yağmurlu havalarda şemsiye yada yağmurluk, güneşli havalarda ise şapka dağıtılabiliyor.
7- Şimdiki mitingler daha standart
Eski mitingler daha "yerel" di... Her ile özgü pankartlar açılır, sloganlar atılırdı. Şimdi ise partiler atılacak sloganları ve pankartları kampanya öncesinde belirliyor. Platformun arkasındaki yazılar İzmir'de de Hakkari'de de aynı oluyor...