İstanbul’un Ulaşım Sorununa, ‘116 Dev Proje’ İle Köklü Çözüm
İstanbul’un trafik sorununu köklü ulaşım yatırımlarıyla çözmeyi hedefleyen Büyükşehir Belediyesi, raylı sistemden kavşak, yol yatırımlarına ve deniz ulaşımına kadar 116 dev projeyi bitiş tarihlerini belirterek hayata geçiriyor. Dünyanın en hızlı büyüyen şehirlerinden biri olan İstanbul’un ulaşım ve trafik sorunu, Büyükşehir Belediyesi’nin 116 dev projesiyle köklü olarak çözülüyor. 2006 bütçesinin yaklaşık yüzde 60’ın ulaşım yatırımlarına ayıran İstanbul Büyükşehir Belediyesi, yatırımlarında da ‘trafikte araçların yerine insanların taşınmasını sağlayan’ raylı sistem projelerine öncelik veriyor.
Marmaray ile entegre hale getirilecek Kadıköy-Kartal Metrosu, 4. Levent-Ayazağa Metrosu ve revize edilerek 5.5 kilometresi yeraltına alınan Edirnekapı-Sultançiftliği Hattı gibi Raylı Sistem projeleriyle İstanbullular toplu, güvenli, konforlu ve hızlı ulaşımı tercih edecek ve mevcut karayollarında önemli bir rahatlama sağlanacak.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mimar Kadir Topbaş, şehrin geçmişten gelen ulaşım sorununa köklü çözümler üretmek için trafikte sorun oluşturan 116 noktaya yönelik projeler geliştirerek uygulamaya koyduklarını söyledi. 116 ulaşım projesinin tamamlanmasıyla İstanbul’un ulaşım sorunun büyük ölçüde çözüleceğini ifade eden Başkan Topbaş, ‘sabır ve anlayışları’ için İstanbullulara teşekkür etti.
İnşaatına başlanan raylı sistemler
1- Kadıköy-Kartal Metrosu: 22 kilometre, istasyon sayısı 15, yolcu kapasitesi 35 bin.
2- Otogar-Bağcılar Raylı Sistemi: 4.4 kilometre, istasyon sayısı 4, yolcu kapasitesi 12 bin.
3- 4. Levent-Ayazağa Metrosu: 4.25 kilometre, istasyon sayısı 3, yolcu kapasitesi 70 bin.
İnşaatı devam eden raylı sistemler
1- Zeytinburnu-Güngören-Bağcılar Cadde Tramvayı: 5.9 kilometre, istasyon sayısı 9, yolcu kapasitesi 15 bin.
2- Taksim-Kabataş Füniküler Sistemi: 640 metre, istasyon sayısı 2, yolcu kapasitesi 7 bin 500
3- Taksim-Unkapanı Metrosu: 2.6 kilometre, istasyon sayısı 2, yolcu kapasitesi 70 bin.
4- Unkapanı-Yenikapı Metrosu: 2.6 kilometre, istasyon sayısı 2, yolcu kapasitesi 70 bin.
5- Aksaray-Yenikapı Metrosu: 700 metre, yolcu kapasitesi 35 bin.
6- Edirnekapı-Sultançiftliği Tramvayı: 12 kilometre, istasyon sayısı 17, yolcu kapasitesi 15 bin.
Uygulama Projesi Devam Eden ve İnşaat İhalesi Hazırlığı Yapılan Raylı Sistemler
1- Bakırköy-Küçükçekmece-Avcılar-Beylikdüzü Hafif Metro Hattı
2- Üsküdar-Altunizade-Ümraniye-Dudullu-Samandıra Hafif Metro Hattı
3- Yenikapı-Bağcılar Metro Hattı
4- Bağcılar-Mahmutbey-İkitelli-Olimpiyat Köyü-Metro Hattı
5- Beşiktaş-Şişli-Otogar Metrosu
6- Sefaköy-İkitelli-İSTOÇ Havaray Hattı
7- Haliç Çevresi Tramvay Hattı
Yollar ve kavşaklar bitirme tarihi verilerek inşa ediliyor
Karayollarında yaşanan tıkanıklıkları gidermek için de birçok yeni kavşak ve yol projesi yürüten İstanbul Büyükşehir Belediyesi, bu yeni düzenlemelerle kavşak ve yollardaki kilitlenmiş noktalara adeta ‘bypass’ yaparak açıyor. Bu kapsamda, Mart 2004’ten bugüne 8 ayrı yol tamamlandı. 32 yeni yol inşaatı devam ediyor, 32 yol inşaatına başlandı ve 30 yeni yolun ihalesi devam ediyor.Ayrıca, 6 noktanın uygulama projesi bitirildi, 51 noktada uygulama projesi hazırlanıyor ve 29 noktanın uygulama projesi ihale aşamasında. 24 adet yeni proje ise proje ihalesine çıkartılıyor. İstanbul genelinde karayollarında devam eden bu çalışmalar bazı bölgelerde geçici sıkıntılara sebep olsa da ‘365 gün 24 saat çalışan’ Büyükşehir Ekipleri, sadece 1 ayda tamamlanan Maslak Oto Sanayi Kavşağı’nda olduğu gibi çok kısa sürede, tarih vererek kalıcı çözümler üretiyor.
Devam eden kavşak ve yol çalışmaları
1- Maslak Oto Sanayi Kavşağı: Sadece bir ayda tamamlandı ve hizmete açıldı
2- İkitelli Kavşağı: 30 Aralık 2005’e açılıyor
3- Ambarlı Kavşağı: 31 Aralık 2005’te açılıyor
4- Ümraniye Dudulu Kavşağı: 31 Aralık 2005’te açılıyor
5- Kadıköy-Hasanpaşa-Uzunçayır Kavşağı: 15 Şubat 2006’da açılıyor
6- Bağlarbaşı Kavşağı, Kısıklı Caddesi Altgeçidi Bağlantı Yolları ve Ortak Altyapı Çalışmaları: 12 Mart 2006’da tamamlanıyor.
7- Bağcılar-Güneşli-TEM Bağlantı Yolu ve Kavşağı: Büyük ölçüde tamamlandı
8- Eyüp Saya Yolu Altgeçit Köprüsü: 11 Nisan 2006’da tamamlanıyor.
9- Davutpaşa Kavşağı:15 Nisan 2006’da tamamlanıyor.
10- Esenler-Otogar Kavşağı: 15 Mayıs 2006’da açılıyor.
11- Esenler Hal Kavşağı: Haziran 2006’da tamamlanıyor.
12- Bağcılar-TEM Bağlantı Yolu: Yakında açılıyor.
13- Edirnekapı Kavşağı ile bölge trafiğine köklü çözüm.
14- Ayazağa Kavşağı ile bölgede trafik yeniden düzenleniyor
15- Maltepe Kavşağı yeniden düzenlenerek trafik rahatlatılıyor.
16- Kartal-Samandıra-TEM Bağlantısı ile Balıkesir Caddesi kesişmesindeki trafik yeniden düzenleniyor.
17- Samandıra Kavşağı ile bölge trafiği gelişen ihtiyaçlara göre yeniden düzenleniyor.
18- Metris Kavşağı yakında hizmete açılıyor.
19-Mahmutbey Atatürk Caddesi Kavşak Düzenleme ve Altgeçit Projesi yakında tamamlanıyor.
20- Bayrampaşa Kadife Kavşağı İlave Üstgeçit ve Bağlantı Yolları en kısa zamanda hizmette…
21- Zeytinburnu 58. Bulvar Caddesi, İnönü Caddesi, Seyitnizam Caddesi düzenleniyor ve bölgeye bir yer altı otoparkı inşa ediliyor.
22- Kadıköy-İçerenköy Meydanı ve yakın çevresi düzenleniyor
23- Maltepe Büyükyalı Deresi Bağlantı Yolu İnşaatı ile bölge yolları yeniden düzenleniyor.
24- Topkapı Şehir Parkı İçindeki Tramvay ve Karayolu İnşaatı tamamlanıyor…
25- Topkapı-Çobançeşme Arası D-100 Karayolu (E-5) Şerit Düzenlemesi ve Yanyol İnşaatı bütün hızıyla devam ediyor.
26- Ümraniye Hatboyu Caddesi yol Ortak Altyapı İnşaatı tamamlanıyor.
Ulaşımda deniz yeniden keşfediliyor
Üç tarafı denizlerle çevrili olan ve bir liman şehri olan İstanbul’da deniz ulaşımının yeterince kullanılmamasını da dikkate alan Büyükşehir Belediyesi, Türkiye Denizcilik İşletmeleri Şehir Hatları vapurlarının Büyükşehir’e devredilmesinin ardından bu vapurlarda yenileme ve modernizasyon çalışmalarına girdi. Şehir Hatlarına hizmet veren tüm iskeleler de tarihi ve doğal silüetleri bozulmadan yenilendi. Bu çalışmalarla İstanbul’da taşınan yolcu sayısında yüzde 35, araç sayısında yüzde 85 artış sağlandı.
Şehir Hatları Seferleri, şehriçi trafik sirkülasyonundaki son gelişmeler dikkate alınarak Mart 2005’te yeniden düzenlendi. Pendik-Yalova Hattı Temmuz 2005’te, şile Deniz Otobüsü seferleri Haziran 2005’te ve Kabataş-Harem Vapur Hattı Ekim 2005’te hizmete sunuldu. Bursa Güzelyalı Hızlı Feribot Hattı ve Ambarlı-Bandırma Ro-Ro Hattı önümüzdeki yıl hizmete açılacak.
Yeni deniz otobüsü ve feribot alımlarıyla deniz ulaşımını daha da hızlandırmayı hedefleyen İstanbul Büyükşehir Belediyesi, bu kapsamda Pendik-Yalova Hattı için 2 tane yeni Ferrycat alımı gerçekleştirdi. Önümüzdeki günlerde de 2 feribot, 2 ferrycat ve 5 deniz otobüsü alımı planlanıyor. Bütün bu çalışmalarla İstanbullular için deniz ulaşımının daha çok tercih edilir hale getirilmesi planlıyor. Böylece karayollarındaki trafik sirkülasyonu da azaltılmış olacak.