Anakent Belediyesi tarafından, raylı
toplu taşıma sistemi METRO ve ANKARAY
istasyonlarına yapılan engelli asansörlerinin sadece yolun bir tarafında
bulunması eleştiriliyor. Sık sık bozulduğu da belirtilen asansörler engelli
yurttaşlar için sıkıntı oluştururken, özellikle metronun Sıhhiye durağındaki
asansörün, Abdi İpekçi Parkı tarafında olmaması “Anakent
Belediyesi, asansörü unuttu mu?” sorusunu akıllara getiriyor.
Melih Gökçek yönetimindeki Ankara Anakent Belediyesi’nin,
METRO ve ANKARAY duraklarına yaptırdığı engelli asansörlerindeki “garip”
uygulamalar dikkat çekiyor. Sık sık arızalanan asansörler, engelli yurttaşlar
için sıkıntı yaratıyor. Asansörlerin bozulması halinde ana caddeleri kullanan
engelliler, karşıdan karşıya geçebilmek için yüzlerce metrelik yolu katetmek
zorunda kalıyor. Kızılay’da, METRO’nun Soysal Pasajı, Gazi Mustafa Kemal
Bulvarı, Karanfil Sokak ve Güvenpark çıkışlarında 4 ayrı engelli asansörü
bulunuyor. Ana caddenin her iki tarafında bulunan asansörlerin, Güvenpark çıkışı
dışında olanlardan ücret alınmazken, Güvenpark çıkışındaki engelli asansörünü
kullanmak isteyen engelliler, asansör kabininin içindeki EGO turnikesinden
geçerek istasyona inebiliyor.
METRO’nun Sıhhıye durağında engelli asansörü, yalnızca bulvarın bir tarafında
bulunuyor. Anakent Belediyesi’ne bağlı “153 Mavi Masa”nın yanında bulunan
asansörü kullanmak isteyen engelli yurttaşlar, EGO kartlarını kullanarak direk
istasyona iniyorlar. Fakat, günde binlerce yurttaşın geçtiği, Abdi İpekçi
Parkı’nın da bulunduğu tarafta herhangi bir engelli asansörü bulunmuyor. Abdi
İpekçi Parkı, on binlerce yurttaşın kullandığı sosyal bir alan olduğu halde
engelli asansörü bulunmazken, yolun karşı tarafındaki tenha bölgede engelli
asansörünün olması tepkilere yol açıyor ve “Belediye, yolun karşı tarafına
asansör yapmayı unuttu mu?” sorusunu gündeme getiriyor.
‘Kamusal düzenlemeler önemli’
Ankara Tabip Odası Yönetim Kurulu Üyesi Doç. Dr. Dilek
Aslan, özürlülük ve engellilik kavramlarının toplumda karıştırıldığını
belirterek, “Özürlülük, olağan bir durumda bir işlevi yapma kabiliyetinde azalma
ya da kaybolma olarak tanımlanmaktadır. Bu tür sorunlar doğuştan ya da sonradan
oluşan durumlar olup kalıcı veya geçici olabilir. Engellilik ise, yetersizlik ya
da yetiyitimi sonucu kişiden beklenen rollerin sınırlanması olarak
tanımlanmaktadır” dedi. Aslan, engelli dostu kentsel yaklaşımlarda, engelliler
için çeşitli düzenlemelerin olduğuna dikkat çekerek, engelli bireyler için
asansör uygulamasının da bunlardan biri olduğunu vurguladı. Aslan, konuşmasını
şöyle sürdürdü:
“Engelliler açısından toplumsal yaşam alanlarının engelsiz olabilmesi için
kamusal düzenlemeler önem taşır. Bu konuda güçlü yasal altyapının var olması,
uygulamaların yönlendirilmesi, denetim ve kontrol mekanizmalarının çalışması
sağlanmalıdır. Yerel yönetimler de bu bağlamda üzerlerine düşen görevleri
aksatmadan yürütmelidirler. Bu türlü düzenlemeler bireylerin daha nitelikli
yaşam sürmelerini, yaşamlarında özürlerinden dolayı herhangi bir ayrımcılığa
maruz kalmamalarını sağlar. Bu noktada yaşam kalitesi kavramını da tanımlamak
yerinde olur. Sonuç olarak, engellilikyaşamaya engel olmamalıdır. Engellilik
önlenebilir. Bilimden yararlanarak kurgulanan doğru yaklaşımlar, profesyonel
bakış açısı olan ve uygulamalarında sağlığın bireyler için bir hak olduğunu
kabul eden yöneticiler engelliliği sorun yaratan bir durum olmaktan çıkaran
düzenlemeleri kolaylıkla planlayabilir, uygulayabilir ve sürdürebilir.”
Üstgeçitler kullanılamıyor
Trafik lambalarının yüzlerce metre ileride olması da engelli yurttaşları zor
duruma sokuyor. METRO ve ANKARAY’ın Kızılay dışındaki bütün istasyonlarında,
yalnızca birer tane engelli asansörü bulunuyor. İvedik, Sıhhıye ve Ulus gibi
karşıdan karşıya geçişin oldukça güç olduğu istasyonlarda, engelli yurttaşlar
düşünülmezken, asansörlerin bir kısmının çalışmaması da, “Engelli asansörleri
göstermelik mi yapıldı?” yorumuna neden oluyor. Bunun yanı sıra, üstgeçitlere
yapılan engelli asansörlerinin de birçoğu kullanılamıyor. Ankara’daki
üstgeçitlerin yalnızca küçük bir kısmında bulunan asansörlerin birçoğu arızalı
olduğu gerekçesiyle kullanıma kapalı.