İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri (İMMİB) Genel Sekreterliği tarafından 2022 yılında 18'incisi düzenlenen “İMMİB Endüstriyel Tasarım Yarışmaları” ödül töreni; İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB), İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) ortaklığında, Ticaret Bakanlığı, Türkiye İhracatçılar Meclisi ve Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu desteğiyle Türkiye İhracatçılar Meclisi Dış Ticaret Kompleksi’nde gerçekleştirildi. Endüstriyel tasarımın “marka” yarışması haline gelen, “İMMİB Endüstriyel Tasarım Yarışmaları” birbirinden değerli ve inovatif projeleri sektöre kazandırdı.
Endüstriyel Alanda Bir İlk
18'incisi düzenlenen tasarım yarışmasının endüstriyel alanda bir ilk olduğunu dile getiren Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkan Vekili ve İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Tecdelioğlu, “Yarışma, 18 yıldır sürdürülebilir vaziyette katma değerli, rekabet edici, sürdürülebilir, özgün ve modern ürünleri sunmasıyla bir değer yarattı. Metal sektörüyle ilgili yaratmış olduğu bu değer, katma değerli ürünler olarak da piyasada satılır durumda. Hayata dönmüş yaklaşık onlarca ürünümüz var. Bu başarı hikayesini, 2022 yılında İDDMİB olarak yüzde 16 gibi bir artış ve 14,4 milyar dolarlık ihracatla da süslemiş olduk. İhracatımızı daha fazla artırmak daha fazla katma değerli ürün üretmek, dünya sektörlerinin beklentilerini karşılayabilmek için yapmış olduğumuz çalışmalara devam etmekteyiz.” dedi.
TR-METALENDEKS'in Üçüncüsü 8 Eylül’de Açıklanacak
İDDMİB olarak bir ilke imza attıklarını belirten Tecdelioğlu, “2022 yılının ekim ayında başlatmış olduğumuz ‘TR-METALENDEKS Türkiye Metal Sanayi İhracat Endeksi’ adı altında verilerimizin hesaplandığı, bilime ve bilgiye dayalı bir endeks açıklıyoruz. Eylül ayının 8'inde üçüncüsünü açıklayacağımız bu endeks; ihracatımızın değer, miktar ve beklenti olarak nasıl değiştiği ve buna dayalı politikaların nasıl değişeceğiyle ilgili bakanlıklarımıza, üyelerimize hem de ihracatçılar birliğine sürekli bilgi verecek. Öte yandan, İDDMİB himayesinde bir ilki daha gerçekleştirerek İDDMİB Erkan Avcı Endüstri Meslek Lisesi’ni kurduk. Bu meslek lisesinde 580'den fazla endüstriyel tasarım alanında sektöre ara eleman olabilecek kalifiye elemanlar yetiştiriyoruz. Bu şekilde de firmalarımızın iş gücüne destek yaratmaya çalışıyoruz.” dedi.
Metalden Mamul Hediyelik Eşya ve Plastikten Sürdürülebilir Ürünler adı altında iki ayrı farklı branşta öğrenci ve profesyonellere yönelik yarışma düzenlediklerini yineleyen Tecdelioğlu, 6 şubatta yaşanan deprem felaketinden dolayı ödül törenini ağustos ayına aldıklarını belirtti. Yarışmada; 248 başvuru arasından seçilerek dereceye giren 14 projeye ödüllerinin verildiğini söyleyen Tecdelioğlu, “Pandemiye rağmen hala bu kadar çok tasarımın ilgi görmesi, plastik ve metalden ürünlerle ilgili öğrencilerimizin heyecanın yüksek olması, bu yarışmayı daha kapsamlı ve uluslararası bir boyuta taşımayla ilgili iştahımızı kabartıyor.” dedi.
18 Yılda 520'den Fazla Projeye Ödül Verildi
Bugüne kadar 5445'ten fazla projenin yarıştığını ve 520'den fazla projeye ödül verildiğini belirten Tecdelioğlu, “Global trendleri takip etmek, rekabetin en önemli anahtarlarından biri. Ticaret Bakanlığımızın yarışmalara sunduğu destek kapsamında bugüne kadar 86 tasarımcı, yurt dışında burslu eğitime gönderildi. Şu an 24 tane öğrencimiz eğitim hayatına devam ediyor. 2023 yılında gerçekleşecek yarışmalar için Doğal Afet ve Acil Durum Konsepti’ni belirledik. Bununla ilgili katılımlarınızı ve çalışmalarınızı da beklemekteyiz.” ifadelerini kullandı.
“Tasarım Türkiye’nin Geleceğini İnşa Edecek”
Türkiye'nin 2022 yılında yüzde 5,6 büyüyerek güçlü bir performans sergilediğini belirten Ticaret Bakan Yardımcısı Mahmut Gürcan, “2002 yılındaki 36,1 milyar dolar ihracatımız, 2022 yıl sonunda 7 kat artarak 254,2 milyar dolar seviyesine çıkmış ve Cumhuriyet tarihinin en büyük rekorunu kırmıştır. Sayın bakanımız, 2028 yılı için 400 milyar dolar hedefi belirledi. İnşallah o rakamı el birliğiyle hep beraber sağlayacağız. Benzer şekilde 2002 yılında 14 milyar dolar olan hizmet ihracatımız, son 20 yılda 6 kattan fazla artarak 2022 yılında 90,5 milyar dolara ulaşmıştır. İhracatımızdaki yükseliş seyri 2023 yılında da devam etmekte. 2023 yılı ocak-temmuz döneminde 143,4 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti. Geçtiğimiz haftalarda açıklamış olduğumuz temmuz ayı ihracat rakamı, geçen yıla göre yüzde 8,4 oranında artarak 20,1 milyar dolar ile geçmiş yılların en iyi temmuz ayı derecesini yakaladı.” dedi.
Gürcan sözlerini şöyle sürdürdü; “Bu organizasyon bizim için ayrıca önemli. Çünkü, Ticaret Bakanlığı olarak tasarımı; markalaşma, ar-ge ve inovasyonla birlikte Türkiye'nin geleceğini inşa edecek faktörlerden biri olarak görüyoruz. Tasarım; ar-ge, inovasyon ve markalaşmaya giden yolu açıyor. Bu vesileyle ihracatımızın yüksek katma değerli olması ve istikrarlı bir şekilde büyümesi açısından önem arz ediyor. İhraç ettiğimiz malların kilogram değerlerini hep beraber bu markalaşma ve ar-ge çalışmalarıyla daha da yukarıya taşıyacağımıza olan inancımız tamdır. Demir ve demir dışı metaller sektörümüz ve plastik ürünleri sektörümüz ihracat ve dış pazarlardaki payını her geçen gün artırmakta ve üretmekte olduğu nihai ürünler ile ekonomimize önemli bir katma değer sağlamaktadır.”
Gürcan, “İhracatımızın ancak inovasyona dayalı büyümeyle ivme kazanabileceğini göz önünde bulunduracak olursak genç beyinlerin hayallerinin ve hedeflerinin ulaşılabilir olması bizim için çok önemli, nitelikli tasarımcıların yetişmesini sağlayan bu tasarım yarışmalarına olan katılımı, her yıl artarak gözlemliyoruz. Bu aşamada Ticaret Bakanlığı olarak biz de tasarım kültürünün oluşturulması ve yaygınlaştırılması amacıyla tasarım yarışmalarını desteklemeyi sürdürüyor, 2023 yılında toplam 20 tasarım yarışmasını destek kapsamına almış bulunuyoruz.” dedi.
Yurt Dışı Destek Sayısı 258'e Ulaştı
Genç tasarımcıların uluslararası düzeyde kaliteli eğitim almaları ve dünyaya açılabilmeleri amacıyla tasarım yarışmaları sonucunda başarılı olan genç tasarımcıları ödüllendirdiklerini dile getiren Gürcan, “Bu kapsamda 2012 yılından bu yana düzenlenen tasarım yarışmalarında dereceye giren ve yurt dışında eğitimini desteklediğimiz tasarımcı sayısı 258'e ulaştı. Ancak, bu sayı Türkiye için bana göre düşük. İnşallah bunu önümüzdeki süreçte sayın bakanımızla da istişare ederek daha da yukarıya taşımayı hedefliyoruz. Tasarımcı ve sanayicilerimizin aynı platformda buluşmasına imkân sağlayacak ve ihracatçılarımızın tasarım altyapısını güçlendirmelerini amaçlayan bir destek mekanizması yürütüyoruz. Tasarım ve ürün geliştirme projesi desteğiyle tasarım departmanlarını kurmalarını, eğer böyle bir departmanları var ise geliştirmelerini amaçlıyoruz. Böylelikle moda, endüstriyel tasarım ve inovasyon kapasitelerini artırarak ihracata dönük katma değerli ürün üretmelerini teşvik ediyoruz.” dedi.
“Ortak Akıl ve İstişareye Güzel Bir Örnek”
Tasarım yarışmasının istikrarlı bir şekilde 18 yıldır sürdüğünü ve iki sektörün olmasının da ayrıca takdir edilmesi gerektiğini belirten Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, “Hem metal sektörünün hem de plastik sektörünün bir arada çalışması özellikle benim üzerinde çok fazla durmuş olduğum ortak akıl, istişare ve beraber çalışma noktalarında güzel bir örnek. 18 yıldan beri devam etmesi de çok önemli bir nokta. Umuyorum ki diğer birliklerimiz de özellikle bu konularda senkronize olarak, sektörleri bütünleştirerek güzel bir çalışma içerisinde bulunurlar.” dedi.
2028 yılında, 400 milyar dolar mal ve 200 milyar dolar hizmet ihracatı hedefinin olduğunu belirten Gültepe, “Birlikleri, TİM olarak görevlendirdik. Başkanlar, yönetim kurulları ve gençleri, firmaları çalıştırarak 2028 yılı için her sektör ihracatını ne kadar artıracak, artırabilmesi için nelere ihtiyacı var? Bunları, özellikle Ticaret Bakanlığımızla istişare ederek yol haritasını çizelim.” ifadelerini kullandı.
Hedef Dünyada İlk 10
Türkiye'nin kilogram fiyatının ortalama 1,5 doların içerisinde olduğunu ifade eden Gültepe, her sektörde bunun farklı olduğunu fakat dünya standartlarının daha fazla olduğunu belirtti. Gültepe, “Her sektörün bununla ilgili de çalışması lazım. 1,5 doların da 2,5-3 dolara gelmesi gerekiyor. Türkiye'nin ortalamasını 3 doların üzerine çıkarmalıyız ki önümüzdeki dönemlerde yapacak olduğumuz hedefleri yakalayalım. Bunun için rutini bozmak lazım. Rutini bozmak için de bu tarz çalışmalar yapılıyor. Genç tasarımcıların hayallerini, ürünlere dönüştürüp farkındalığı artırarak gençlerimizi bu sektöre katmayı hedefliyoruz. Türkiye'yi, dünyanın ilk 10 ihracatçısı arasına koymak için bu tarz çalışmaları yapmak gerekiyor.” dedi.