Eminönü Yayaların Olacak

Tarihi Yarımada Eminönü'nün yayalaştırma çalışmalarının ilk adımı, İstanbul'un ucuz alışveriş çarşısı olarak bilinen Mahmutpaşa Caddesi ve çevresinden başlıyor. Yayaların rahatça dolaşabilmesini sağlamayı amaçlayan projenin finansmanlığını İstanbul Ticaret Odası (İTO) üstlenirken, teknik çalışmaları Eminönü Belediyesi yapacak.

Eminönü Belediye Başkanı Nevzat Er, tarihi ve turistik açıdan İstanbul' un en merkezi ilçesi olan Eminönü' nün yoğunluğunu azaltacaklarını söyleyerek, motorlu araçların Eminönü'ne daha az geleceğini, cadde ve sokaklarda yaşanan yoğun trafiğin önleneceğini kaydetti. Mahmutpaşa Caddesi'nin ardından Sirkeci, Laleli, Tahtakale ve çevresini ya-yalaştıracaklarını söyleyen Başkan Er, "Belirlenen sokaklardaki tüm altyapıyı yeniliyoruz. Yollar, kaldırımlar tekrar gözden geçirilecek ve elektirik, su, doğalgaz, telekom altyapısı da yenilenecek" diyerek projenin çerçevesini anlattı.

Üç ay sonra yeni bir Eminönü

Toplam 800 bin YTL' ye malolacağı hesaplanan 'yayalaştırma projesi' ne İTO 400 bin YTL dolayında bir kaynak ayırdığını açıkladı. İGDAŞ, BEDAŞ, İSKİ ve Türk Telekom kurumları da projede çalışacaklarını ilan ettiler. Projeyi açıklayan İTO Başkanı Murat Yalçın taş, "Mahmutpaşa Çarşısı yeni fonksiyonuyla daha güzel olacak ve İstanbullular da burada daha rahat alışveriş yapma imkânı bulacaklar. 3 ay sonra Mahmutpaşa' yi yeni çehresiyle göreceğiz." dedi.

Yayalaştırırken kabalaştırmaya

Eminönü' nün yayalaştırma projesinin ilk merdiveni olan Mahmutpaşa Çarşısı' nın esnafı ise projede dair kendilerine açıklama yapmayan sadece yuvarlak ifadelerin yer aldığı resmi bir yazı yollayan belediyenin ne yapacağını merakla bekliyor. İşte Mahmutpaşa' dan yükselen esnaf tedirginliği:

Ahmet Aytaş (43), işletmeci:

"Belediye yolları düzenleyerek cepheyi güzelleştireceğini söyledi ama bunu nasıl yapacağını söylemedi. Bize sadece ayrıntıların yazılı olmadığı resmi yazı gönderdi. Bence esnafla bilgi paylaşması gerekirdi çünkü burada en çok vakit harcayan, turistin ve yerli müşterinin ne görmekten hoşlanacağını bilen biz esnaflarız. Mesela belediye 'tenteler kalkacak' diyor, o zaman en ufak bir yağmurda burdaki mallar ne olur? Umarım kaş yapacakken, göz çıkartılmaz."

Erdinç Şentürk (54), işletmeci:

"Belediye ne yapacağını bizle paylaşmadığı için çok yorum yapamayacağım ama bence Mahmutpaşa' nın sorunu trafik değil. Çünkü buraya zaten belli saatler dışında araç giremiyor ve giren araç da mal yüklemek için giriyor. Bence buranın asıl sorunu otopark, çünkü yakınımızda güvenli ve büyük bir otopark yok. Buraya uzaklardan müşteri gelemiyor. Biz de tramvay ve metrodan çıkan insanların ağzının içine bakmak zorunda kalıyoruz."

Fırat Gür (41), işletmeci:

"Bence Mahmutpaşa' dan önce Eminönü' nün düzeltilmesi gereken çok yer var. Hemen yanımızda yetim bırakılmış Küçükpazar semti var. Burada kapkaç ve hırsızlık sorunları var ve bu sebeple buralara artık turistler gelmiyor, gelemiyor. Burayı yayalaştırmadan önce, oraları sosyalleştirsinler."

Nur Çetinsaya, (60), Mahmutpaşa Esnaf Derneği 2. Başkanı, esnaf:

"Büyük alışveriş merkezleri çıktıktan sonra burası çok yalnız kaldı. Bir de esnafın çığırtkanlık sorunu var; çığırtkanlık yaparak müşteri çekeceğini düşünen arkadaşlarımız aslında müşterileri kaçırıyor. Ayrıca bazı esnafların kaldırım ihlalleri söz konusu. İmar sorunları da var ve bunu bir türlü düzenleyemedik. Burayı eğer cazip bir alışveriş merkezi haline getireceklerse bravo, çünkü 2010 yılında kültür başkenti olmayı hedefleyen bir İstanbul, Mahmutpaşa' yi görmezden gelme lüksüne sahip değil."