Bilecik’te 3 Ocak Pazar günü duran trene çarpan trenin
makinistleri Eskişehir Ekspresi’nin makinistleri Raşit
Dikmen ve Bülent Koçyiğit, çıkarıldıkları nöbetçi
mahkemece, “Taksirle bir kişinin ölümüne ve birden fazla kişinin yaralanmasına
sebebiyet vermek” iddiasıyla tutuklanarak Bilecik M Tipi Cezaevi’ne gönderildi.
Dikmen ve Koçyiğit, elektrikli ve dizel lokomotiflerde fren uyuşmazlığı
yaşadıklarını öne sürdü. Kazada, duran trenin makinisti Hikmet
Koşay olay yerinde yaşamını yitirmiş ikisi TCDD çalışanı 14 kişi
yaralanmıştı.
Makinistlerin ifadelerine göre, Bilecik’in Osmaneli ilçesi yakınlarında
Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattındaki çalışmalar nedeniyle
Bayırköy-Vezirhan arasında elektrik hattı kesikti. Trene,
Bayırköy-Vezirhan arası için dizel lokomotifin takıldı.
Vezirhan istasyonunda makinistler kırmızı ışığı gördüler, ancak makas değişimini
Eskişehir’den yapan kontrolör makası boş raya vermemişti. Yaklaşık 30 kilometre
hızla giden trende aniden fren yapmak zorunlu oldu. Ani fren sırasında
elektrikli lokomotif ile dizel lokomotif arasında fren uyuşmazlığı yaşandı.
Elektrikli lokomotife dizel lokomotif bağlandığında bu iki lokomotifin fren
sistemi birleşiyor. Ani fren nedeniyle fren sisteminde uyuşmazlık yaşandı ve
tren, duran trene çarptı.
‘Kırmızıda durmadılar’
Nöbetçi cumhuriyet savcısının talimatı üzerine dün gece Eskişehir’den
Bilecik’e gelen kontrolör Bircan T.’nin ise kazayla ilgili olarak, “Makasın
değişip değişmemesi önemli değil. Önemli olan, kırmızı ışığın yanması. Kırmızı
ışıkta durmaları gerekiyordu” dedi.
Tren kazasına yol açan yedi faktör
Türk Ulaşım-Sen Genel Merkezi tarafından yapılan yazılı
açıklamada Bilecik’te meydana gelen tren kazasına yol açan yedi faktör şöyle
sıralandı:
1. Elektrifikasyon bağlantısının yapılmamış olması. 2.YHT bağlantılı
ekspreslerde herhangi bir gecikme olmaması konusunda personele yapılan baskılar.
3. Makasın, garda bekleyen 11 bin 15 sefer sayılı tren yerine boş raya
tanzim edilmemesi. 4. Lokomotif ters gittiği için makinistin sinyali geç fark
etmesi. 5. Lokomotifler arasındaki fren uyumsuzluğu. 6. Görevli makinistin
sinyali geç fark etmesi 7. ATS’nin (Otomatik frenleme sistemi) kapalı
olması.