2012-2016 dönemini kapsayan 'Türkiye Elektrik ve Elektronik Sektörü Strateji Belgesi ve Eylem Planı'nın tanıtım toplantısı, dün (29 Ocak Salı), Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün'ün katılımıyla yapıldı. Türkiye'nin bölgede Ar-Ge ve üretim üssü haline gelerek elektrik ve elektronik alanında dünya pazarında söz sahibi olması vizyonuyla hazırlanan Strateji Belgesi, kamu, sanayi ve üniversite işbirliğinin artırılarak, ana ürün ve temel bileşenlerinin Türkiye'de tasarlanıp geliştirilmesi ve üretilmesiyle katma değerin yükseltilmesinin amaçlıyor. Bu amaçla hazırlanan eylem planları, 'Hukuki ve İdari Düzenlemeleri İyileştirmek', 'Sektörün Ar-Ge, İnovasyon ve Markalaşma Becerisini Geliştirmek', 'Altyapıyı ve İnsan Kaynaklarını Geliştirmek', 'Pazarlama, Dış Ticaret ve Finansal Araçları Geliştirmek' başlıkları altında toplandı.
''Türkiye Avrupa'nın en büyük üretim ülkesi oldu''
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Dayanıklı Tüketim Malları Meclis Başkanı Şirzat Subaşı, elektrik ve elektronik sektörünün hem ülke içinde karşıladığı talep hem de yurt dışı satışlarıyla döviz girdi alanı olarak Türkiye ekonomisinin en dinamik ve rekabetçi sektörlerinden biri olduğunu söyledi. Beyaz eşya üretiminin sektör içinde ayrışan bir yanı bulunduğunu belirten Subaşı, ''Bugün Türkiye 25 milyonluk kapasitesiyle Avrupa'nın en büyük üretim ülkesi oldu. Sektör üretiminin yaklaşık yüzde 70'ini başta Avrupa olmak üzere Afrika'ya ve Ortadoğu ülkelerine ihraç etmekte. Özellikle beyaz eşya sektörü son 3-4 yılda yakaladığı ivmeyle Türkiye'de iç piyasada 6,5 milyon adedi geçerek rekor seviyede bir büyüklüğe ulaştı. Yine beyaz eşya sektörü Türkiye'deki 6,5 milyonluk adetin 2 katından daha fazlasını da ihraç ediyor. Öte yandan sektörümüzün yerli malzeme kullanım oranlarıyla yan sanayiye getirdiği desteği de gözardı etmemek lazım'' diye konuştu.
Türkiye'nin bugün Avrupa'daki beyaz eşya üretiminde adetsel ve kapasite olarak bir numara olduğuna işaret eden Subaşı, bu sektörün üretim gücü, yarattığı istihdam ve yüksek Ar-Ge kullanımıyla Türkiye ekonomisine kazandırdığı farkı, çevre duyarlılığı alanında da ön plana çıkardığını ifade etti. Türkiye'de 2007'de sadece 379 bin adet LCD televizyon satılırken bugün bu sayının 3 milyon sınırına geldiğini aktaran Subaşı, vizyoner bir bakış ve geniş bir perspektifle elektrik ve elektronik sektörünü geleceğe taşıyacak adımların hızla atılmasını dilediklerini kaydetti.
''Dünya elektronik ticaret hacmi 7 trilyon dolara çıkacak''
Türk Elektrik Sanayicileri Derneği (TESİD) Yönetim Kurulu Başkanı Müjdat Altay da tanıtımı yapılan Strateji Belgesi ve Eylem Planının, Türkiye için çok önemli olduğunu belirterek, küresel ekonominin zor günlerinde rekor büyümeler yakalayan Türkiye'nin iddialı hedeflerini yakalaması noktasında strateji belgelerinin önem kazandığını ifade etti. 2013'te 3 trilyon dolar olarak hedeflenen dünya elektronik ticaret hacminin 2023'te 7 trilyon dolara çıkacağının öngörüldüğünü aktaran Altay, bu gelişmenin arkasında da sektörün inovasyon gücünün bulunduğunu söyledi. Bugün 20-25 yıllık genç bilişim firmalarının, 100 yıllık sanayi devlerinden onlarca kat daha değerli olduğuna ve bu inovatif firmaların istihdam ve değer yaratma kabiliyetleri ile ülkelerindeki ekonominin temelini oluşturduklarına dikkati çeken Altay, ''Türkiye, önündeki fırsatları Ar-Ge ve inovasyon ile yakalayabilecek'' dedi.
''Fatih Projesi'nin de önemli bir fırsat olduğunu düşünüyoruz''
Arçelik AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Levent Çakıroğlu ise hazırlanan strateji belgesi ve eylem planının, özel sektörün alışık olduğu çalışma prensiplerine paralel, izlenebilir, ölçülebilir hedefleri olan ve sektörün yol haritasını ortaya koyan bir rehber olduğunu kaydetti. Elektronik sektörünün diğer pek çok sektöre girdi sağlayarak teknolojik ve rekabetçi üstünlük sağlama potansiyeline sahip bulunduğunu ifade eden Çakıroğlu, ''Ayrıca özelikle yazılım boyutu ile birleşince katma değerli ürünlerin geliştirilmesi ve üretilmesine katkı sağlayarak ülke ekonomisine yüksek katkıda bulunacak sektörlerin başında gelmektedir. Bu kapsamda Fatih Projesi'nin de önemli bir fırsat olduğunu düşünüyoruz ve bu proje ile ilgili çalışmalarımız da sürdürüyoruz'' diye konuştu.
Çakıroğlu, beyaz eşya sektörünün de istikrarlı büyümesini sürdürdüğünü belirterek, ''Türk üreticilerinin yanı sıra yabancı sermayeli şirketler de, yatırımıyla ülkemiz beyaz eşya sektöründe Avrupa'nın en büyük üretim merkezi haline gelmiştir. Beyaz eşya sektörünün oluşturduğu ekosistemi, sahip olduğu istihdam ve ihracat kapasitesi ve bunlara ilave olarak teknoloji geliştirme etkiniliği sebebiyle sanayimiz için çok kritik öneme ve daha büyük potansiyele sahiptir'' değerlendirmesinde bulundu.
"Şu ana kadar hazırlanan en kapsamlı ve başarılı strateji belgesi ve eylem planı"
Vestel Şirketler Grubu Üst Yöneticisi (CEO) Turan Erdoğan da ''Türkiye Elektrik ve Elektronik Sektörü Strateji Belgesi ve Eylem Planı''nın şu ana kadar hazırlanan en kapsamlı ve başarılı strateji belgesi ve eylem planı olduğunu kaydetti. Eylem planında üzerinde durulan destek boyutunun Ar-Ge çalışmalarına nasıl aktarılacağının önemli olduğunu ve destek alma kriterlerinin genişletilmesi gerektiğini ifade eden Erdoğan, Türk televizyon üreticilerinin Avrupa'da yüzde 25 pazar payına sahip olduklarını söyledi. Erdoğan, gelişmekte olan ülkelere ihracat sigortasının kapsamının genişletilmesi, enerji tasarrufu için daha az enerji harcayan cihazların satışının teşvik edilmesi ve Türkiye'nin kendi sanayisini korumak yönünde anti damping uygulamaları getirilmesi önerilerinde bulundu.