Ülke genelinde toplam tüketim harcamasının yüzde 14,2'sini gerçekleştirerek,
bu konuda İstanbul'un ardından ikinci sırada yer alan Ege
Bölgesinde hane halkları en fazla bütçeyi konut ile gıda ve alkolsüz
içeceklere ayırırken, en az harcama eğitime yapıldı. AA muhabirinin
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) İzmir Bölge Müdürlüğü
verilerine dayanarak yaptığı hesaplamalara göre, 2006-2008 dönemindeki birleşik
verilerde Ege Bölgesinde hane halklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamalar
içinde en yüksek payı yüzde 28,4 ile konut ve kira giderleri aldı. En düşük pay
ise yüzde 1,7 ile eğitim harcamaları oluşturdu. Egeliler eğitime en yüksek
bütçeyi 2004-2006 döneminde ayırdı. Bu yıllarda eğitim harcamalarının payı yüzde
2 olmuştu.
Bölge insanı bütçesinin ikinci büyük kalemini gıda ve alkolsüz içecekler
oluşturdu. 2003 yılında Egeliler gıda ve alkolsüz içeceklere bütçesinden yüzde
28,1 pay ayırırken, bu harcama yıllar içinde sürekli bir düşüş seyri izledi ve
2006-2008 döneminde yüzde 23,2'ye geriledi. Hane halkları bütçesinde en yüksek
üçüncü gideri yüzde 13,7'lik payla ulaştırma oluşturdu. Ulaştırmaya ayrılan pay
2003 yılında yüzde 9,2 olarak gerçekleşmişti. Bölge halkı giyim ve ayakkabıya
2006-2008 döneminde bütçesinden yüzde 5,8 pay ayırdı. 2003 yılında bu kaleme
ayrılan pay yüzde 6,1 iken, yıllar içinde küçük de olsa sürekli bir düşüş
gösterdi. Mobilya, ev aletleri ve ev bakım hizmetlerine de yüzde 5,8 pay
ayrıldı.
Ege Bölgesi hane halklarının bütçelerinden sigara, tütün ve alkollü
içeceklere ayırdığı pay ise çok küçük oynamalar gösterse de genel olarak
değişmedi. Egeliler 2003 yılında bu kaleme bütçesinin yüzde 4,6'sını ayırırken,
bu oran 2006-2008 yıllarında yüzde 4,7 oldu.
Haberleşmeye aile bütçesinin yüzde 4,4, eğlence ve kültüre yüzde 4,4, lokanta
ve otellere yüzde 4,2, çeşitli mal ve hizmetlere yüzde 3,6sağlık hizmetlerine
ise yüzde 2,1'lik pay ayrıldı.
En düşük yüzde 20'lik gelir grubunun harcamaları
Gelire göre sıralı yüzde 20'lik gruplara bakıldığında ise en düşük yüzde
20'lik gelir grubundakilerin bütçesinin en yüksek kalemini de bölge ortalaması
gibi konut ve kira giderleri oluşturdu. Bu kalemin payı yüzde 32,8 olurken, gıda
ve alkolsüz içeceklere yapılan harcamalar yüzde 28,5 ile ikinci sırada yer aldı.
2003 yılında bu gelir grubu hane halklarının bütçelerinin yüzde 38,1'ini gıda ve
alkolsüz içecek harcamaları, yüzde 31,4'ünü konut ve kira giderleri
oluşturmuştu. Ulaşıma ayrılan pay yüzde 7,8 ile genel bölge ortalaması olan
yüzde 13,7'nin altında kaldı.
Alkollü içecekler, sigara ve tütüne yüzde 6,1, mobilya, ev aletleri ve ev
bakım hizmetlerine yüzde 4,4, giyim ve ayakkabıya yüzde 4,1, lokanta ve otellere
yüzde 3,9, çeşitli mal ve hizmetlere yüzde 3,5, haberleşmeye yüzde 3,4, sağlığa
yüzde 3,1, eğlence ve kültüre yüzde 1,5'lik bütçe ayrıldı. Bu gelir grubundaki
hane halkları, bütçelerinden en az payı yüzde 0,7 ile eğitime ayırdı.
En yüksek yüzde 20'lik gelir grubunun harcamaları
En yüksek yüzde 20'lik gelir grubundakiler ise 2006-2008 yıllarında
bütçelerinden konuta yüzde 24,3 pay ayırırken, ikinci sırada yüzde 19 ile
ulaştırma harcamaları geldi. Ulaştırmaya ayrılan bütçe, 2003 yılında yüzde 12,9
iken, yıllar içinde yükseliş kaydetti.
Gıda ve alkolsüz içeceklere ayrılan pay yüzde 18,9 ile üçüncü sırada yer
aldı.
Bu gelir grubundaki Egeliler, giyim ve ayakkabıya yüzde 6,7, mobilya, ev
aletleri ve ev bakım hizmetlerine yüzde 6,2, haberleşmeye yüzde 4,7, oteller ve
lokantalara yüzde 4,6, çeşitli mal ve hizmetlere yüzde 4,2, sigara, tütün ve
alkollü içeceklere yüzde 3,7, eğlence ve kültüre yüzde 2,9, eğitime yüzde 2,4,
sağlığa yüzde 2,3 pay ayırdı.
Üçüncü yüzde 20'lik gelir grubundakiler, yani ''en ortadakiler'' ise
bütçelerinin sırasıyla yüzde 30,4'ünü kira ve konuta, yüzde 24,6'sını gıda ve
alkolsüz içeceklere, yüzde 11,8'ini ulaştırmaya, yüzde 5,9'unu mobilya, ev
aletleri ve ev bakım hizmetlerine, yüzde 5,5'ini giyim ve ayakkabıya, yüzde
4,9'unu sigara, tütün ve alkollü içeceklere, yüzde 4,5'ini haberleşmeye, yüzde
4'ünü lokanta ve otellere, yüzde 3,2'sini çeşitli mal ve hizmetlere, yüzde
2,2'sini eğlence ve kültüre, yüzde 1,7'sini sağlığa ve yüzde 1,2'sini eğitime
harcadı.