TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, gazetecilerle
düzenlediği toplantıda, Çin Halk Cumhuriyeti ile imzalanan ve
demiryolları yapımını da kapsayan anlaşmaya ilişkin bilgi
verdi.
Türkiye'nin 2023 yılına kadar 6 bin kilometre hızlı, 4 bin kilometre de
konvansiyonel demiryolu hattı hedefine bu anlaşma sayesinde emin adımlarla
ilerlediğini ifade eden Karaman, bu hedefe ulaşılması için 45 milyar dolar
gerektiğini, anlaşma çerçevesinde Çin'in bunun 28 milyar dolarlık kısmının
finansını sağlayacağını kaydetti.
Çin'in ülke içinde ve dışında yıllık 2 bin kilometre hızlı tren yapmayı
hedeflediğini anlatan Karaman, amaçları doğrultusunda Libya, Cezayir ve ABD'deki
birçok projeyi yürüttüklerini de belirtti.
Karaman, imzalanan anlaşmayla iki ülkenin demiryolu yapımında stratejik
ortaklık yapacağını, Çin-Türk ortak firmalarının Türkiye'de ve yurtdışında
yüksek hızlı tren yapımında işbirliğine gideceğini ifade etti.
Çin'in, Türk-Çin ortak firmalarca yapılmak üzere Türkiye'de Edirne-Kars
arasında İpek Demiryolu'nun inşa edilmesine kredi vereceğini, bu kredinin uzun
vadede geri ödenebileceğini bildiren Karaman, Çinlilerin bu hat üzerinde
Ankara-İzmir, Ankara-Sivas, Sivas-Erzincan, Erzincan-Trabzon, Sivas-Malatya,
Elazığ-Diyarbakır, Eskişehir-Antalya ve Konya-Antalya arasında hızlı tren
yapmayı amaçladıklarını söyledi.
Çin'in demiryolu yapımında Avrupa ülkelerinde de pazar oluşturmaya
çalıştığına dikkati çeken Karaman, bu nedenle Türkiye'yi, Avrupa'ya tanıtım
sahası olarak gördüklerini kaydetti. Karaman, ''İster Çin'in ister devletin
kredisi olsun, bu, Türkiye'de demiryollarının 2023 hedeflerine ulaşmasında
önemli bir adım atmamızı sağlayacak. Başbakanlar düzeyinde anlaşma imzaladık.
Devlet kredisi verecekleri için geri ödemeleri kolay olacak. İyi işleyen
hatlarda kısa sürede krediler geri ödenebilecek'' diye konuştu.
Süleyman Karaman, Çinlilerle yapılacak İpek Demiryolu Projesindeki hatlarda
kullanılacak hızlı trenlerin Sivas'a kadar 250 kilometre, Sivas-Kars arasında
ise 180-250 kilometre arasında hız yapabileceğinin öngörüldüğünü bildirdi.
İstanbul-Ankara arası 1.5 saate inecek
Çinli yetkililerin Ankara-İstanbul arasında 350-400 kilometre hız yapan
trenlerle hat yapmayı ve iki il arasını 1,5 saate indirmeyi hedeflediklerini de
belirten Karaman, 10 milyar dolara mal olacağı tahmin edilen bu projenin henüz
kesinleşmediğini dile getirdi.
TCDD Genel Müdürlüğünün 2011 yılı için 4 milyar TL bütçe talep ettiğini ancak
3 milyar 105 milyon TL'lik bütçe aldığını kaydeden Karaman, kurumun Sivas,
Erzincan ve Elazığ'ın da aralarında bulunduğu bazı illerde yapılacak barajlar
nedeniyle su altında kalacak demiryollarının yeniden inşası için 3 yılda 500
milyon TL harcama yapacağını anlattı.
Ankara-İstanbul, Ankara-Konya ve Bursa'ya yönelik hızlı tren projelerinin
devreye girmesi ve yolcu sayısının iyi düzeyde olması halinde bu hatların özel
sektöre kiralanabileceğini düşündüğünü belirten Karaman, böylece elde edilecek
gelirle, başka illere hızlı tren hattı inşa edilebileceğini kaydetti.
Öte yandan Karaman, kazaların yüzde 99,9'unun personel hatasından
kaynaklandığını, bu nedenle Sivas Divriği'de meydana gelen kazadan sonra
makinistlerin psikolojik durumlarını belirlemek için danışmanlık hizmeti
aldıklarını ve sorunların giderilmesi için adımlar attıklarını söyledi.