Birleşik Arap Emirlikleri'nin ticari merkezi
Dubai'de inşası devam eden dünyanın en büyük şoförsüz metrosu
9 Eylül 2009'da hizmete girecek. Toplam 76 km uzunluğundaki
Dubai metrosu birçok ilk'e de imza atmış olacak. Bölgedeki ilk
metro olma özelliği taşıyan sistemin inşasında 30 bin işçi, mühendis, danışman
ve teknisyen gece gündüz üç vardiya çalıştı. Ekim 2005'te başlanan ve 49 ayda
bitirilmesi planlanan metro inşasında 46'ıncı aya girildi.
Yaklaşık 4.3 milyar dolara malolacak Dubai metrosu, günde ortalama 1.2 milyon
yolcu taşıyacak ve önce 52.1 km'lik Kırmızı Hat hizmete girecek. İnşasının yüzde
93'ünün tamamlandığı Kırmızı Hat üzerinde dördü yer altında olmak üzere 29 adet
istasyon olacak.
Her istikamete saatte 23 bin yolcu taşıyabilecek Kırmızı Hat, 4.7 km
yeraltında, 47.4 km de yükseltilmiş ray üzerinde seyahat edecek. Yüzde 60'lık
kısmı tamamlanan 23.9 km'lik Yeşil Hattın ise 21 Mart 2010'da sisteme dahil
olması bekleniyor.
Metronun işletimini ilk 10 yıllığına İngiliz Serco adlı
şirket alırken metroda görev alacak 3 bin 200 kişinin halen eğitimden geçtiği
belirtildi. Şehir ekonomisine yılda yaklaşık 1.4 milyar dolar kaybettiren
sıkışık trafiğiyle de meşhur Dubai'de, metronun yaşam tarzını değiştirmesi,
çevreye katkıda bulunması ve turist çekmesi de bekleniyor.
Test sürüş
Metro rayları üzerinde test sürüşleri halen devam ediyor. Şu ana kadar en
uzun testin toplam 53 km'lik rayların yaklaşık 49 km'lik kesiminde saatte 90 km
hıza ulaşarak yapıldığı açıklandı. Metro şehir içinde ortalama saatte 40 ile 45
km hızla sehayat edecek.
Tüm metro sisteminin uzunluğu 76 km'yi bulacak ve bunun 12.6 km'si özellikle
kalabalık iş merkezlerinde yeraltından geçecek. Kırmızı Hat üzerinde en fazla
62, Yeşil Hatta ise 17 tren çalışabilecek. Japonya'ya sipariş edilen toplam 79
trenden 44'ünün teslim alındığı belirtildi. Yolcuların araçlarını park
edebilmeleri için bazı büyük istasyonlara otopark kompleksleri de inşa ediliyor.
Metro yolcularına otopark ücretsiz olacak.