Dünya Devleri Hızlı Trenin Peşine Düştü



Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın (TCDD) kamu - özel sektör ortaklığı modeliyle (PPP) yapacağını duyurduğu Bursa - Osmaneli arasındaki hızlı tren hattına çoğunluğu yabancı 20'nin üzerinde firma talip oldu.

TCDD'ye başvuran firmalar arasında Kuveyt Türk Yatırım Bankası, Belçikalı Transurb Technicrail, İspanyol Isolux Corsan, Imathia ve Alarko - OHL firmaları yer aldı. Yaklaşık 385 milyon dolarlık projede, TCDD ile ortak olacak firma, hattı 25 yıl işletme hakkının yanı sıra yolcu ve yük garantisi alabilecek.

Tayvan ve Hollanda modeli
Yatırım bütçesi, projelerini tamamlamaya yetmeyen TCDD, ilk kez özel sektörle ortak olacak. Pilot proje olarak Bursa - Osmaneli arası 105 kilometrelik hattı seçen Devlet Demiryolları, Tayvan ve Hollanda'daki örnekleri inceleyerek Türkiye'ye uygun bir model geliştirdi.

TCDD yetkililerine göre, hattın yoğun ilgi görmesinde, bölgedeki yolcu potansiyelinin yüksekliği ile Bursa'nın otomotiv ve tekstil sektöründe önemli bir merkez haline gelmesi etkili oldu.

Oyak - Renault, Tofaş ve Karsan fabrikalarının bulunduğu Bursa, iplikte de önemli bir üretim merkezi. Bölgenin, 29 konserve, 6 ayçiçek yağı ve 2 gazoz fabrikasıyla önemli bir yük potansiyeli de var.

6.5 milyon yolcu kapasiteli hattın yapımıyla Bursa - Ankara arasının trenle 2 saat 20 dakikaya, Bursa - İstanbul arasının ise 2 saate düşmesi planlanıyor.

8 - 10 yılda kendini amorti edecek
Projeye göre TCDD, hattın alt ve üstyapı çalışmalarında özel sektörle ortak olacak. Altyapı maliyeti yaklaşık 230 milyon dolar, üstyapı ise 155 milyon dolara ulaşacak. Önümüzdeki yıl başlaması planlanan projenin inşaat aşaması 3 yıl sürecek. Projeye ortak olan özel sektör yatırımcısına mevcut TCDD hat kesimlerinde kullanım ücretlerinde indirim, Bursa - Ankara ile Bursa - İstanbul hattında yolcu ve yük taşıma hakkı, yolcu ve yük garantisi verilecek. TCDD, firmaların yaptıkları hattakilerin yanı sıra diğer bazı gar ve istasyonları da işletme yönündeki talebini değerlendirecek.
TCDD'ye ait diğer trenler Bursa - Osmaneli hattını kullandığında geçiş ücreti ödeyecek. Firma 8 - 10 yıl içinde işletme kârından ilk yatırım bedelini kazanacak. TCDD, projede yap - işlet - devret modelinin bir benzerini uygulayacak.

İstanbul - Bursa trenle 2 saat
Hızlı trenin Bursa - Ankara arasını 2 saat 20 dakikaya, Bursa - İstanbul arasını ise 2 saate düşürmesi bekleniyor.
Hattın 6.5 milyon yolcu kapasitesi bulunuyor.

Hattın işleyeceği bölge otomotiv ve tekstil merkezi durumunda.