Bayındırlık ve İskân Bakanı Faruk Nafiz Özak, duble yolların kalitesi konusundaki eleştirileri değerlendirirken, bu yollar konusunda bir tercihin söz konusu olduğunu söyledi. Tercih olarak 'Türkiye yalnız beton asfalt yapacak' denilip yılda 300-400 kilometre yol yapılabileceğini ya da sathi kaplama olarak yılda 1500-2000 kilometre yol yapıp, iki yılda bir tekrar sathi kaplamanın yenilenebileceğine işaret eden Bakan Özak, "Biz sathi kaplamayı seçtik. Ömrü uzun değildir ama yavaş yavaş beton asfalta geçiyoruz" dedi.
Karayolları Genel Müdürlüğü'nün yalnız Türkiye'de değil, tüm dünyada yol yapmasını en iyi bilen kurumlar arasında yer aldığını, buradan yetişen insanların, dünyada en iyi yolları yaptığını anlatan Özak, şöyle devam etti:
"Bu konuda hiçbir tereddüt yok. Ancak bir tercih var. Şimdi siz, 'Türkiye beton asfalt yapacak, başka bir şey yapmayacak' diyebilirsiniz. Yılda 300-400 kilometre yol yaparsınız. Bu bir tercih. Veya sathi kaplama olarak yılda 1500-2000 kilometre yol yaparsınız, iki yılda bir tekrar sathi kaplamayı yenilersiniz. Ondan sonra dersiniz ki; ileride Türkiye bu faiz belasından kurtulursa, faiz dışı fazla sorununu aşarsa, hepsini beton asfalt yapar. Biz, bunu tercih ettik. Başbakan dedi ki; evvela yol güzergahlarını açalım, çok uzun türde yol yapalım. Bu yol, sathi kaplamadır. Bunun ömrü uzun değildir. Biz bunu biliyoruz ama yavaş yavaş beton asfalta geçiyoruz. Başbakan da 15 bin kilometre beton asfalt yolu, karayollarının 2012 hedefi olarak verdi."
Türkiye'de şu anda 8 bin 652 kilometre beton asfaltlı yol bulunduğunu, bunu süreç içinde artıracaklarını ifade eden Özak, "Hemen yapmamız zor. Niyetimiz de yok bu konuda. Niye? Sathi kaplama yapıyoruz, yolları açıyoruz, (Kazalar olmasın, kafa kafaya çarpışmalar olmasın) diyoruz. Gerçekten olmuyor" dedi.
Beton yol daha kalın
Bakan Özak, sathi kaplama yollardaki bozulma gerekçelerine ilişkin de şunları söyledi:
"Niye erken bozuluyor? Bir, üzerindeki üst yapının, yani üst temel asfalt malzemelerin kalınlığı, beton asfaltta 20-25 santim. Bunda çok az. İkincisi, aşırı yükleme sorunu. Türkiye bunu yeni yeni çözmeye başlıyor."
Aşırı yük konusunda yolda kontrollerin başladığına işaret eden Özak, "Bunu Ulaştırma Bakanlığı'na devrettik. 20 tonluk yük taşıyacak kamyonlar, 35 ton taşırsa yollarda bozulmalar olabiliyor" dedi.
'Ölümlü kazalar azaldı'
Özak, duble yolların trafik kazalarına etkisine yönelik soruyu yanıtlarken de 1950-2002 arasında 4 bin 326 km duble yol yapıldığını, 2002-2006 döneminde ise 6 bin 616 kilometre duble yolun trafiğe açıldığını belirterek, "İstatistiklerde de görüyoruz, bu, çok fazla sayıda kazanın, ölümün azalmasını sağladı" dedi. Araç sayısının 2005'te, 2002'ye göre yüzde 29 arttığını, ulaşım miktarını gösteren yol kullanma oranının da yüzde 23 yükseldiğini kaydeden Özak, şöyle konuştu:
"Trafik kazalarında ölümdeki artış ise yüzde 9. Niye? Duble yollardan dolayı. Yıllar itibariyle ölü sayılarında artış görülmesine rağmen, 100 bin araca düşen ölü sayısı ile mukayese edildiğinde, 1993 yılında 123, 2001'de 51, 2005'te 41, 2006'da ise 35'e düşmüş. Bunlar Emniyet Genel Müdürlüğü verileri."