Dubai, 7.6 Milyar Dolara ‘Lüks Metro’ Yaptı, Türkiye 1.5 Milyar Dolar Kazandı
Ortadoğu’nun ilk metrosu olan 75 metre uzunluğundaki
Dubai Metrosu dün hizmete açıldı. 2005’te 15.5 milyar dirhem
(4.2 milyar dolar) bedelle projeyi üstlenen Dubai Rapid Link (DURL)
Konsorsiyumu’na bağlı olan ve Mitsubishi,
Obayashi ve Kajima gibi Japon şirketleriyle
kurdukları ortaklıktaki payı yüzde 15 olan Türk firmasi Yapı
Merkezi’nin Mitsubishi, Obayashi ve Kajima şirketleriyle birlikte inşa
ettiği iki hattan oluşan metronun 52 kilometrelik ‘Kırmızı
Hat’tı hizmete girdi. 49 ayda tamamlanarak Birleşik Arap Emirlikleri
Başkan Yardımcısı, Başbakanı ve Dubai Emiri Şeyh Muhammed Bin Raşid Al
Maktum tarafindan açilan metro dünyanın bir defada inşa edilen en uzun
metrosu olma özelliğine sahip. 10 yıl içinde 4.6 milyar dolar kazandıracak
metro, her yıl 200 milyon yolcu taşıyacak.
Şeyh istedi, lüks oldu
2005 yılında 15 milyar dirheme (4.2 milyar dolar) alınan projenin yatırımı 28
milyar dirheme (7.6 milyar dolar) yükseldi. Bunda da Dubai Şeyhi El Maktum’un
proje başladıktan bir yıl sonra vizyon değiştirerek istasyon yapısının daha lüks
olmasını istemesi etkili oldu. Dubai Şeyhi’nin metronun Burj el Arab ve Mall of
Emirates gibi olmasını istemesi üzerine lüks malzemeler kullanıldı ve
istasyonlarin tasarımları değişti. Yapı Merkezi Yönetim Kurulu Başkanı
Emre Aykar, üst geçitlerin yanı sıra metro hattının civarındaki
önemli sosyal yapılara ek hat uzatılmasıyla projenin maliyetinin arttığını
söyledi.
Kırmızı hat tamamlandı
Sürücüsüz metronun 2010 yılı sonunda tamamlandığında yeraltındaki 13.2 km’lik
10 istasyonu ile birlikte toplam 45 istasyon, 3 depo ve 3 katlı otoparka sahip
olacağını belirten Aykar, projeyi şöyle anlattı: “Proje, 52 kilometrelik Kırmızı
Hat ve 22.7 kilometrelik Yeşil Hat olmak üzere iki kısımdan oluşuyor. Yeraltında
5.5 kilometrelik 4 istasyonu bulunan Kırmızı Hat’ta toplam 52 kilometre uzunluğa
sahip 27 istasyon bulunuyor. Hattı oluşturan tüm viyadük ve tüneller, 10
istasyon, 2 depo ve 2 katlı otopark hizmete açıldı. Kırmızı Hat’ta geriye kalan
17 istasyon da 2009 sonuna kadar teslim edilecek. Yeşil Hat ise 2010 yılı sonuna
doğru tamamlanacak. Projenin malzemeden inşaata kadar pek çok alanında Türk
taşeron firmalarıyla çalıştık. Böylece Türkiye’ye 1.5 milyar dolarlık getiri
sağlandı.”
30 bin işçi çalıştı her istasyona sağlık ekibi
girdi
Dubai Metrosu, 49 ayda 30 bin işçi ile tamamlandı. 1 saatte 1 yönde 17 bin, 1
günde ise 200 bin kişiyi taşıyacak olan Dubai Metrosu, 2020 yılında günde 500
bin kişiyi taşıyacak. Metro tam kapasiteye ulaştığında 90 saniyede bir tren
gelecek. Dubai’deki trafik sıkışıklığını yüzde 17 azaltacak metronun 10 yılda
4.6 milyar dolar gelir getirmesi ve yılda 200 milyon yolcuyu taşıması
hedefleniyor. Yolcu güvenliği 3 bin kamera ile sağlanıyor. Her istasyonda bir
sağlık ekibi ve polis biriminden ayrı olarak özel metro polisi hazır
bulunduruluyor. Tüm istasyonlarda engelliler için tasarlanmış özel yönlendirme
yer alıyor. 80 giriş kapısı bulunuyor. Yerin 30 metre altındaki tüneller dahil
tüm sistemde kablosuz internet erişim ve mobil telefonla iletişim imkanı
sunulacak.
İstasyonlara klimalı yürüyen halı döşendi
Dubai Metrosu Proje Müdürü Barış Nazlım, şunları anlattı:
“75 kilometrelik kırmızı ve yeşil hat 49 ayda tamamlandı. Günde 60 metrelik
hattın inşasını tamamlamış olduk. Bina alanı toplam 800 bin metrekare oldu.
Günde 1000 metrekarelik bina bitirilmiş oldu” dedi. Metrodaki 45 istasyonun dört
elementi simgeleyecek şekilde tasarlandığını da belirten Barış Nazlım, şunları
söyledi: “İstasyonlar su, ateş, toprak ve havayı simgeleyecek şekilde inşa
edildi. İstasyonlara ulaşım toplam uzunluğu 4 km’yi bulan ve üzerinde klimalı
yürüyen halıların olduğu 100’ün üzerinde üst geçit inşa edildi. Her biri 7 metre
genişliğindeki üstgeçitleri, projeye sonradan eklemek için Japonya’da özel bir
vinç ürettik. Bu vinçler üst geçiti 4 saatte konumlandırıyor ve trafiği
engellemiyor. Bu vinçler 30 milyon dolara maloldu. ”
Sıra Abu Dabi’de
Emre Aykar, Birleşik Arap Emirlikleri’nde yeni metro ihalelerine
girebileceklerini de dile getirdi. Abu Dabi metrosu ihalesine de girmeyi
planladıklarını aktaran Aykar, “Şu anda proje ve ihale şartnamesi hazırlığı
yapılıyor. İhaleye katılmamız için aracılar peşimize düştü” dedi.
23 istasyonun adı 490 milyon dolara satıldı
İstasyonların isimlerinin 10 yıllığına satışa çıkarılmasıyla Dubai
Metrosu’ndan 490 milyon dolar gelir elde edilmesi sağlandı. City Centre, Mall of
Emirates, Nakheel, Jumeira Lake Towers gibi alışveriş merkezi, otel ve şirketler
metroda 47 duraktan 23’ünün isimlerini satın alırken, Şeyh Maktum, metronun iki
yanında uzanan 20 bin dönümlük arsayı imara açıp satarak 10 milyar dolar
kazandı.
Zeytinburnu-Göztepe 12 dakikaya inecek
Yapı Merkezi’nin Cezayir ve Sudan’da aldığı işlerin devam ettigini ifade eden
Emre Aykar, “Cezayir Devlet Demiryolları’nın banliyö trenlerinin tamir bakım
atölyesini Haziran 2010’da tamamlıyoruz. Ülkede Birtuna şehrinde de yeni bir
demiryolu hattı inşa ediyoruz. Türkiye’de de çalışmalarımiz suruyor. 650 milyon
TL bedelli Ankara-Konya Hızlı Tren projesini 2010 Eylül sonunda faaliyete
geçireceğiz. Zeytinburnu-Göztepe arasını 12 dakikaya düşüren karayolu tüneline
ise ilk kazmayı 2010’da vuracağız. 4 yılda tamamlayacağımız bu projenin maliyeti
de 1 milyar doları bulacak” diye konuştu.