Ege Maden İhracatçıları Birliği (EMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Mevlüt Kaya, doğaltaş konusunda çeyrek asır önce İtalya ve Türkiye arasında yaşanan durumun, şimdi Türkiye ve İran arasında yaşandığına dikkat çekerek, Türkiye'nin tasarım ve uç ürüne yönelmemesi halinde pazarlarını İran'a kaptırma tehlikesiyle karşı karşıya kalacağına dikkat çekti.
Dünya Gazetesi'nden Ahmet Usman'ın haberine göre, Türkiye'nin doğaltaşta dünya pazarlarına girdiği dönemde İtalyanların Türk mallarını çok ciddi fiyatlarla dünyaya sattığını hatırlatan Kaya, "Dolayısıyla pazar anlamında Türkiye çok önemli bir mirasa kondu. Bizler devreye girdiğimizde İtalyanlar rekabet şansları olmadığını gördüklerinden tasarıma ve uç ürüne yöneldiler. Biz, bin satıp 100 alırken, onlar 100 satıp bin alır hale geldiler. Bugün, biz o zamanki İtalya konumundayız, İran ise o günkü Türkiye konumunda. Doğaltaşta renk çeşitliliği ve rezervleri ile pazarda çok hızlı ilerliyor. Türkiye, İtalya'nın yaptığını yapamazsa pazardaki payı küçülür" diye konuştu.
Madencilik sektörünün 2023 yılı için koyduğu 15 milyar dolarlık hedefe ulaşması için de daha fazla katma değerli ürüne yönelinmesi gerektiğine dikkat çeken Kaya, "Ekonomi Bakanlığı tarafından desteklenen URGE desteklerini en verimli şekilde ve sektörün geleceğine yön verme adına geçen yıl başlattığımız 'işlenmiş doğaltaş' konulu projemiz ilerliyor. Afyon'daki projenin tamamlanmasının ardından 2 proje daha yapmak istiyoruz" dedi.
Yılı yüzde 20 ihracat artışıyla kapatmayı hedefliyoruz
Geçtiğimiz dönemde özellikle dünya genelinde yaşanan siyasi ve ekonomik olumsuzlukların küresel ölçekte tüm sektörlerde olduğu gibi doğaltaş ihracatını da düşürdüğünü vurgulayan Mevlüt Kaya, "Madencilik sektörü 2016'da 3,8 milyar dolarlık ihracat yaptı. Bunun yüzde 47'si doğaltaş sektöründen gerçekleşti. Bu yılın ilk üç ayında madencilik sektörü geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 37 artışla ihracatını 1 milyar dolara yükseltti. Bunun yüzde 38'lik kısmını doğaltaş oluşturdu. Aralık ayında konteynırlarla ilgili sıkıntı nedeniyle bazı ihracatların Ocak ayına sarkması artış oranının yüksek gösterdi. Fakat doğaltaşçılar olarak yıl sonunda ihracatımızı yüzde 20'ye yakın artırarak tekrar 2 milyar doları aşmayı hedefl iyoruz" diye konuştu.
Mermerde alıcı taşı görmek dokunmak ister
Avrupa ülkelerinde Türkiye aleyhine algı operasyonları yürütüldüğünü dile getiren Kaya, "Birebir çalıştığımız fi rmalar bile Türkiye'ye gelmekten imtina ediyor. Bu durum bizi diğer sektörlerin iki katı etkiliyor. Çünkü mermerde alıcı taşı görmek, dokunmak ister. Fotoğraftan bilip anlayamaz. Avrupa pazarında oluşan açığı, Ortadoğu, başta Çin olmak üzere Uzakdoğu ve Hindistan pazarlarındaki atakla kapatabildik. Maden sektörünün önüne koyduğu 2023 hedefi zor ama hayal değil. İnadına üretim, inadına ihracat sloganı ile sektör olarak bu doğrultuda elimizden geleni yapıyoruz" dedi.