Başta Amerika Birleşik Devletleri olmak
üzere çok sayıda ülkede inşaat sektörünün yavaşlaması nedeniyle talep daralması
yaşayan doğaltaş ihracatçıları, krize rağmen inşaat yatırımlarının devam ettiği
ülkelerde showroom açmayı planlıyor. Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim
Kurulu Başkanı Arslan Erdinç, ilk showroomu Birleşik Arap
Emirlikleri'nin Abu Dabi şehrine açacaklarını, bu merkezin
diğer ülkelerde açılacak showroomlar için örnek oluşturacağını söyledi.
Erdinç, Abu Dabi'deki showroomu Rusya'nın başkenti Moskova,
Çin'in en büyük şehirlerinden biri olan Şanghay ile doğaltaş
talebi yüksek olan Brezilya'nın Rio de Janeiro ya da
Sao Paulo kentlerinde açılacak showroomların izleyeceğini
açıkladı.
Bir showroomun yıllık maliyetini 200 bin dolar olarak hesapladıklarını ifade
eden Erdinç, "Bu masrafa karşılık, bu ülkelere yüz milyonlarca dolarlık doğaltaş
satabiliriz. Birleşik Arap Emirlikleri'nde ilk showroomu kurmak için Dış Ticaret
Müsteşarlığı'ndan gerekli onayları bekliyoruz" dedi.
Nerede pazar varsa
Tamamına yakını yerli girdilerden oluşan ve en yüksek katmadeğeri yaratan
doğaltaş ihracatı, azalan talebe bağlı olarak geriledi. Ege Maden İhracatçıları
Birliği kanalıyla 1 Ocak-11 Nisan tarihleri arasında yapılan ihracat, bir önceki
yıla göre 75 milyon dolarlık düşüşle 154 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Bu durumu dikkate alan Egeli doğaltaş ihracatçıları ise yurtdışında yeni
hedef pazarlar belirledi. Bu pazarlarda etkin şekilde tanıtım yapacaklarını dile
getiren Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Arslan Erdinç, en
iyi tanıtım yolunun da Türk doğaltaşlarının sergileneceği showroomlar kurmak
olduğunu ifade etti.
Erdinç, "Çalışmalarımızı tamamladık. Abu Dabi'de açılacak showroomun yerini
belirledik. Şimdi Dış Ticaret Müsteşarlığı'ndan onay bekliyoruz. Onay sürecinin
fazla uzamamasını, vakit geçmeden projeye izin verilmesini istiyoruz. Mal satmak
istiyorsak, ürünlerimizi dünyadaki alıcılara iyi tanıtmamız gerekiyor. Bir
showroomun yıllık masrafının 200 bin dolar olacağını tahmin ediyoruz. Bu
maliyete karşılık her showroom, ülkemize 100 milyon doların üzerinde döviz
kazandırır. Burada galeri şeklinde, çok farklı ürünlerimiz sergilenecek. Abu
Dabi'deki örnek showroomun ardından benzerlerini de Rusya, Brezilya ve Çin'de de
açmayı hedefliyoruz. Nerede gelişen bir pazar varsa, orada bir sergi salonu
açmalıyız. Çünkü masraflar gelire göre hiç birşey. Bu şekilde dünyadaki en büyük
rakibimiz olan İtalyanlar ile rekabet edebileceğiz" diye konuştu.
Uranyum analizi
Bu yıl Ege Maden İhracatçıları Birliği'nin olağan genel kurulunu İzmir yerine
Afyon'da yapacaklarını ifade eden Başkan Erdinç, 17 Nisan'da yapacakları genel
kurulda Afyon'da kurulan doğaltaş laboratuvarının da hizmete açılacağını
açıkladı. Erdinç, "Dünyanın en modern laboratuvarını kurduk. Şu an akredite
olmayı bekliyoruz. Sadece doğaltaş değil uranyuma kadar her türlü madenin
analizi yapılabilecek. İhracatçılarımız bu şekilde masraflarını azaltıp, ihracat
sürecini hızlandırıp, rekabet güçlerini artırabilecek" dedi.
Bölgeden yapılan ihracatta mermer başta olmak üzere doğaltaşın payının yüzde
50'ye çıktığını ifade eden Erdinç, genel kurulda Ege Maden İhracatçıları
Birliği'nin adının Ege Mermer ve Maden İhracatçıları Birliği olarak
değiştirilmesini görüşeceklerini söyledi. Erdinç, "Bizi ve üyelerimizi metal
alıp satan bir organizasyon sanıyorlar. Bu nedenle alıcılarla bazı problemler
yaşıyoruz. Bunları ortadan kaldırmak için isim değişikliği yapacağız" diye
konuştu.