Doğaltaş İhracatında Ağırlık İşlenmiş Ürünlere Kayıyor



Çin’de inşaat sektörünün yavaşlaması sonrasında, ihracatında düşüş yaşayan Türk doğaltaş sektörü, işlenmiş ve katma değerli ürün ihraç ederek kaybını azaltmaya çalışıyor. Küresel krizlerin olduğu ortamda, dünya doğaltaş pazarının doğru analiz edilerek, potansiyelin doğru değerlendirilmesi halinde ihracatı kısa vadede iki-üç katına çıkarmanın hayal olmadığını vurgulayan Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mevlüt Kaya, “İşlenmiş ürünün toplam ihracatımızdaki payı hızla artıyor. Blok mermer ihracatında sert bir düşüş olunca, ihracatı aynı seviyede kalsa da işlenmiş ürünün toplam ihracatımızın içindeki payı yüzde 55’e geldi. Ege'de bu oran yüzde 70’e ulaştı. Sektörümüz artık yurtdışına yalnızca doğaltaş ihraç etmenin de ötesine geçti. Biz doğrudan mimari projelerin uygulamasını yapıyoruz. Tasarım artık sektörümüzün en önemli bileşenlerinden biri. Yıllardır bu konuda İtalya’nın gerisinde kalmanın eksikliğini çektik ama artık sektör katma değerli ürün ihraç etmenin önemini anladı. Bir projenin uygulamasını almanız durumunda, sattığınız malın değeri üç katına çıkıyor” dedi.

Dünya Gazetesi'nin haberine göre sektörde tasarım ekipleri kurma yönündeki eğilimin arttığına işaret eden Kaya, “2023 yolunda Türkiye’nin hedefi ihracatını artırmak ama ana gayemiz katma değerli mal satarak, sattığımız malın birim fiyatını arttırarak bunu gerçekleştirmek. Biz de buna bağlı olarak hem pazar hem ürün çeşitlendirmesine yönelik çalışıyoruz. Sektörümüzün şu anda 2.2 milyar dolar seviyesindeki ihracatını 2023’te 7 milyar dolara çıkaracak dönüşüm içerisindeyiz” diye konuştu.

Doğaltaş, cari açığın ilacı

Çin’in inşaat sektöründe yaşanan gerilemenin kendilerini nihai ürün satışına yönlendirdiğine dikkat çeken Kaya, şu ifadeleri kullandı: “Çin tabii ki çok büyük ve önemli bir pazar. Ancak, tüm sektörün Çin’de işlerin düzelmesini bekleme lüksü yok. Onbinlerce istihdam sağlıyoruz. Sektörün üretimi durdurması ülkenin büyük bir kesimini ama doğrudan ama dolaylı mutlaka etkiler. Biz bu dinamizmi sağlamak için var gücümüzle çalışıyoruz. Cari açığın ilacının da doğaltaş sektörü olduğunu yıllardır söylüyoruz. Biz ithal girdisi en az olan sektörüz. Bu girdi de doğal olarak yalnızca akaryakıt. 2.2 milyar dolar ihracatımızın yüzde 90’dan fazlası bu ülkeye katma değer olarak dönüyor. Biz her yönüyle ülkeye katkı sağlıyoruz.”

‘Pazarlarımızı Ur-Ge ile çeşitlendireceğiz’

Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ kapsamında yürütülen Ur-Ge projesiyle; şimdiye kadar ilgi gösterilmemiş, keşfedilmemiş pazarlara yönelik pazarlama faaliyetleri gerçekleştireceklerini anlatan Kaya, “Bu ülkelerde potansiyel barındıran ancak milli katılım organizasyonu düzenlenmeyen fuarlarda daha az maliyetle üyelerimizin boy göstermesini sağlayacağız. Milli katılım düzenlenen bir fuarda bu etkinliği gerçekleştirerek sektör mensupları arasında haksız rekabet yaşanmasına izin vermeyeceğiz. Şu an üç ülkede bununla ilgili fizibilite çalışmalarımızı yürütüyoruz. Biz artık mevcut rezervimiz ve çeşitliliğimizin dünya ticaretinden aldığımız paya yansımasını istiyoruz. Önümüzdeki dönemde gerek yurtiçi mevzuat gerekse yurtdışı pazarlar konusunda üyelerimizi yönlendirmeye yönelik iki çalıştay gerçekleştireceğiz” şeklinde konuştu.