ABD ve Avrupa pazarlarındaki kriz nedeniyle
iki yıldır ihracatta durgun bir dönem geçiren doğaltaş sektörü, İzmir
Uluslararası Doğaltaş ve Teknolojileri Fuarı - MARBLE 2011'e
hazırlanıyor. Fuarda bu yıl özellikle Ortadoğu ülkelerinden
gelecek alım heyetleriyle yüksek miktarda iş bağlantısı yapılması bekleniyor.
İZFAŞ tarafından İzmir Uluslararası Fuar
Alanı'nda organize edilen MARBLE Fuarı, 23-26 Martta 17'inci kez düzenlenecek.
Fuara bu yıl 265'i yabancı 895'i yerli olmak üzere toplam bin 160 firma
katılacak. Fuar alanındaki 4 holün yanı sıra geçici yapılarla birlikte toplam 43
bin 950 metrekare alan üzerinde organize edilecek fuarda, katılımcı firmalara
yer sıkıntısı nedeniyle en fazla 40 metrekarelik yer verilebildi. 250'ye yakın
firmanın katılım talebine yer sıkıntısı nedeniyle yanıt verilemedi. Geçen yıl 78
ülkeden 4 bini yabancı olmak üzere toplam 54 bin kişinin gezdiği fuara, bu yıl
80 ülkeden ziyaretçi bekleniyor. Fuar için özel tanıtım çalışması yapılan
Bulgaristan, Polonya, Moldova, İran, İsrail, Irak, Ürdün, Filistin, BAE, Lübnan,
Bahreyn, Kuveyt, Azerbaycan, Türkmenistan, Kırgızistan ve Rusya'dan alım heyeti
ziyareti bekleniyor.
''Durgunluğu
atacağız''
Fuarla ilgili açıklama
yapan Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Candan
Özlütürk, sektörün 2 yıllık durgunluğun ardından 2011 yılıyla birlikte
ihracatını tekrar artırmaya başladığını söyledi. Sektörün geçen iki yılda blok
mermer ihracatı yaparak ayakta kaldığını, katma değeri daha yüksek olan işlenmiş
ürünlerin yoğun olarak satıldığı ABD, Kanada ve Avrupa pazarlarında ise
satışların önemli ölçüde gerilediğini dile getiren Özlütürk, şu bilgileri verdi:
''Yılın ilk aylarında ABD ve Kanada pazarının
tekrar canlanmaya başladığını gözlemliyoruz. Ancak 2008 öncesi dönemi
yakalamamız zaman alacaktır. Pazarlamada Dubai, Katar, Kuveyt gibi ülkelere
ağırlık veriyoruz. Bu ülkelerde önemli projelere doğaltaş göndermeye başladık.
Pazarlardaki canlanmanın Marble fuarında kendisini daha iyi göstereceğini
sanıyoruz. Bu yıl ihracatçı, fuara büyük umutlarla hazırlanıyor. 2-3 yıl süren
durgunluğun yerini hareketliliğe bırakacağı bir dönemi fuarla başlatmak
istiyoruz. Bu yıl özellikle Ortadoğu ülkelerinden alıcı bekliyoruz.''
MARBLE fuarının sektörün dünya genelinde
''geleneksel'' fuarlardan birisi haline geldiğini ve sektörün durumunu yansıtan
bir durumda olduğunu kaydeden Özlütürk, fuarı inşaat sektörünün de yakından
takip ettiğini kaydetti.
''İhracat
yapıyoruz ama...''
Özlütürk, işlenmiş
ürünlerin, blok ürünlere göre iki kat daha yüksek katma değere sahip olmasına
rağmen sektörün son iki yılda blok ihracatını artırmak zorunda kaldığını ifade
etti. Blok ihracatın toplam içindeki oranının yüzde 46'ya çıktığına dikkat çeken
Özlütürk, sözlerini şöyle sürdürdü:
''İşlenmiş
ürün gönderilen pazarlardaki durgunluk nedeniyle firmalar bu dönemde ayakta
kalmak için blok ürün tercih eden Çin ve Hindistan pazarlarına dönmek zorunda
kaldı. Çin'e gönderdiğimiz hammadde bu ülkede Türkiye'den daha ucuza mamul
haline geliyor. Girdi maliyetlerimiz, bırakın Çin ve Hindistan'ı İspanya'ya göre
bile daha yüksek. Örneğin akaryakıt fiyatlarındaki yükselme maliyetlerimizi
doğrudan etkiliyor. Bu dönemde rakiplerimiz petrol ihraç eden ülkelerin inşaat
yatırımlarına hız verecek olması nedeniyle sevinirken biz, maliyetlerin artacak
olmasından dolayı üzülüyoruz. Çünkü mazot bizde 3,5 liraya yaklaşırken
İspanya'da 2,5 lira.''
Ham ihracat
artıyor
Ege İhracatçı Birlikleri
tarafından tutulan Türkiye geneli ihracat rakamlarına göre doğaltaş ürünlerinde
2010 yılında önceki yıla göre yüzde 26 artışla 1 milyar 568 milyon dolarlık
ihracat yapıldı. Bu ihracat içinde ham ve yarı işlenmiş taşlar 745 milyon dolar,
işlenmiş ürünler ise 823 milyon dolarlık pay aldı. 2008 yılında yüzde 78 olan
işlenmiş ürün ihracatı 2010 yılında yüzde 52'ye geriledi.