Disiplinlerötesi" Konferans Dizisi -2: Marie-Ange Brayer - Filogenetik Bir Makine Olarak Mimari Maket



Garanti Galeri ve Platform Garanti'nin, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi'nin işbirliğiyle düzenlediği Disiplinlerötesi konferans dizisi devam ediyor. İstanbul Fransız Kültür Merkezi'nin katkılarıyla, İTÜ Mimarlık Fakültesi (Taşkışla) 109 numaralı salonda gerçekleştirilecek. İkinci buluşmada, Marie-Ange Brayer, Filogenetik Bir Makine Olarak Mimari Maket başlıklı bir konferans verecek. İngilizce gerçekleştirilecek konferans, simültane olarak Türkçeye çevrilecek.

Mimari maketlerin, süreç ve biçim, kavramsallaştırma ve gönderme arasında kararsız bir statüleri vardır. Mimari maket, yüzyıllarca temsil kuramlarına ait bir statüde algılandı. Ancak 1990'lardan itibaren sayısal tasarım teknolojilerinin yoğun olarak kullanılması, radikal bir paradigma kaymasına neden olarak bu modelleme aracını deneyselleştirdi. Maket artık bir temsil nesnesi değil, dinamik mimari sistemlere olanak tanıyan, dönüşebilirlik ve uyum sağlayabilirlik kavramları ile vurgulanmış bir süreçte "aktif bir aracı"dır. Mimari maket, bu bağlamda filogenetik bir makine* olarak görülebilir.

Marie-Ange Brayer, 1996 yılından beri Fransa Orléans'ta bulunan Centre Regional Contemporary Art Collection'ın [FRAC Centre] yöneticisidir. Sanat ile araştırmacı mimarlık arasındaki ilişkiye odaklanan FRAC, geçtiğimiz yüzyılın ortasından günümüze, mimarlığın ütopik ve deneysel boyutlarıyla uğraşan bir koleksiyon oluşturuyor. Brayer, hem Fransa'da hem de Londra, Pekin, Budapeşte, Siena, New York, Tokyo ve Taipei gibi şehirlerde, FRAC'ın koleksiyonunu temel alan çok sayıda sergi düzenledi. 1999 ve 2000 yıllarında, Frédéric Migayrou ile birlikte, mimarlığın en yeni biçimleriyle ilgili uluslararası genç uygulamacıları bir araya getiren "Orléans International Architectural Conference, ARCHILAB"i düzenledi. 2001 ve 2002 yıllarında Béatrice Simonot ile ARCHILAB'in küratörlüğünü paylaştı. 2002 yılında, yine Béatrice Simonot ile birlikte, 8. Uluslararası Venedik Mimarlık Bienali'ndeki Fransız Pavyonu'nun küratörlüğünü üstlendi. Sanat ve mimarlık eleştirmeni olan Brayer'in pek çok dergi ve katalogda yazıları yayımlandı. Halen Paris EHESS'de, temsilin tarihi üzerinden Rönesans'tan beri mimari maketin konumunun izini süren bir doktora çalışması yürütüyor. Bu yıl düzenlenecek olan 3. Uluslararası Sevilla Güncel Sanat Bienali'nde Peter Weibel ile birlikte << Youniverse >> sergisinin küratörlüğünü üstlenecek.

* Maketin filogenetik bir makine olarak yeniden tanımlanması metaforik bir ifadedir: Biyoloji bilimi olan filogenetik, genomik bilgi kullanılarak canlılar arasındaki ilişkileri ve moleküler düzeydeki benzerlikleri anlamlandırmaya çalışır. Canlılar arasındaki genom benzerlikleri üzerinde, DNA ya da protein dizileri kullanılarak çalışılır. Bu dizilere ait bilginin özetlenmesi ve görsel olarak anlaşılabilmesi için oldukça karmaşık yöntemlerle elde edilen filogenetik ağaçlar üretilir ve kullanılır.