Devlet Yoluna Sahip Çıktı, Toprak Yol Tarih Oluyor
Türkiye'de özellikle 2000'li yıllardan itibaren ulaşımda
yapılan yatırımlar meyvelerini vermeye başladı. Son kırk yıldaki çalışmalarla
yolların yüzde 96'sı asfalt yapıldı. Gelinen bu nokta kaza oranlarını da
azalttı. Emniyet'in verilerine göre, 1999'da kazalarda 6 bin 130 kişi hayatını
kaybederken, 2008 sonunda bu rakam 4 bin 228'e düştü.
Ulaşımda yapılan yatırımlarla Türkiye'de toprak yol devri kapandı. Merkezî ve
yerel yönetimlerin son 40 yıldaki gayretleri sonucu ana arterler ile kasabaları
şehir merkezlerine bağlayan yolların yüzde 96'sı asfalt yapıldı. Karayolları
Genel Müdürlüğü'nün verilerine göre, 42 yıl önce toprak ve stabilize yolların
oranı yüzde 70 iken, 2009'un başında yüzde 4'e geriledi. Karayollarında gelinen
bu nokta trafik kazalarının da azalmasını sağladı. Emniyet Genel Müdürlüğü'nün
verilerine göre son 10 yılda kazalar yüzde 30 azaldı. 1999'da kazalarda 6 bin
130 kişi hayatını kaybederken, 2008 sonunda bu rakam 4 bin 228'e düştü. Asfalt
ve kaplama ile hizmete açılabilen bölünmüş yollardaki kazalar yüzde 64, ölümler
ise yüzde 89 oranında geriledi.
İstanbul'da faaliyet gösteren Karayolları Genel Müdürlüğü 17. Bölge Müdürü
Yakup Dost, kademeli bir şekilde toprak ve stabilizeden, asfalt ve sathi
kaplamaya geçilmesiyle yollardaki konforun arttığını kazaların ise aynı oranda
düştüğünü söyledi. Bölünmüş yol projesinin Türkiye'ye büyük bir saygınlık
kazandırdığını anlatan Dost, "Şehirlerarası yollar ile bölünmüş yollarda kat
edilen mesafe Türkiye'nin karayolu ulaşımına saygınlık kazandırdı. Sürücüler
artık daha rahat yolculuk yapıyor." diye konuştu. Yapılan araştırmalara göre
Türkiye'deki ulaşım yüzde 95 oranında karayollarından sağlanıyor. Ülke genelinde
köy bağlantıları dahil 385 bin 960 kilometre karayolu bulunuyor. Trafikte
seyreden araç sayısı ise 13 milyon.
Yollarda konfor arttı, kazalar azaldı
Prestij ve konfor kazandırılan yollar, kazaların önlenmesinde de büyük önem
taşıyor. Özellikle Doğu ve Güneydoğu'ya yapılan yatırımlar, bölgedeki irili
ufaklı köy ve kasabaların, şehre ve komşu illere entegrasyonunu sağladı. 1967'de
59 bin 257 kilometrelik devlet ve il yolunun 40 bin 509 km'lik kısmı toprak ve
stabilize, 14 bin km'si ise asfalt ve kaplamaydı. Kademeli değişimle birlikte bu
yolların büyük bölümünde asfalt ve kaplama yapıldı. 2009 başı itibarıyla, toprak
ve stabilize yol uzunluğu 2 bin 462 kilometreye düştü. Asfalt ve sathi
kaplamanın uzunluğu ise 14 bin km'den 58 bin km'ye çıktı.