Devlet Demiryolları, Hızlı Trende Rotayı Kredili İhaleye Çevirdi
Devlet Demiryolları, Ankara-İstanbul arasını 3 saat 15 dakikaya indirecek hızlı tren projesinin ikinci etabı için 701 milyon dolarlık ihaleye çıkıyor. Projenin 180 km’lik ikinci etabını Köseköy-İnönü kesimi oluşturuyor.
1975’te yatırım programına alınan ‘Hızlı tren’ projesinin temeli 29 yıl sonra Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından 8 Haziran 2003’te atıldı. Ancak, Avrupa Yatırım Bankası’nın Ankara-İstanbul Demiryolu Rehabilitasyonu İkinci Kısım Projesi için kredi vermeyince işler sıkıştı.
Temel atma töreninde konuşan Erdoğan, projenin 2005 yılı sonuna yetişeceği sözünü vermişti. Bu çerçevede olaya yaklaşan Devlet Demiryolları, AYB’den istediği cevabı alamayınca, bu sefer rotasını uluslararası kredili ihaleye çevirdi. Hazine Müsteşarlığı’na projenin uluslararası kredili ihaleye çıkılarak, ikrazlı (dolaylı) dış kredi temini yoluyla finanse edilmesi yönünde talepte bulundu. Talebe olumlu yaklaşan Hazine Müsteşarlığı, projenin söz konusu yöntemle finanse edilmesine izin verdi.
Hazine ayrıca aynı yöntemle 10 yüksek hızlı tren seti ve 250 bin ton ray alacak. Türkiye hızlı tren macerasına 1975 yılında başladı. Dönemin Başbakanı Süleyman Demirel tarafından ‘Sürat Demiryolu’ yatırım programına alındı. Ayaş Tüneli olarak da bilinen proje, aradan 29 yıl geçmesine ve 252 trilyon lira harcanmasına karşın hizmete sokulamadı.