Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Müsteşarı Mustafa Öztürk, “Gemiler gibi taşıma araçları, metro gibi veya belediye otobüsü gibi araçlar belli kapasiteye kadar bisikleti aracın içine ya da dışına yapılacak düzeneğe göre alıyor. Otobüsün önünde ve arkasında bisiklet park yeri olacak. Vapurda ve metroda benzer sistemler devreye girecek. Trafikte bir miktar yumuşama olacak. Otopark sorununda da bir rahatlama sağlayacak” dedi.
Milliyet'ten Mithat Yurdakul'un haberine göre, bisiklet yönetmeliğiyle ilgili bilgi veren Öztürk, bisikletle gaz emisyonunun düşürülmesinde Kopenhag gibi kentleri örnek göstererek, bisikletin yaygınlaşmasıyla yüzde 5 ila 10 arasında emisyon düşürülebileceğini anlattı. Yeni düzenlemeye göre vatandaşların metro, vapur ve otobüslere bisikletle binebilmesi için araçların dizaynı değiştirilecek. Bisiklet yoluna park eden ya da ulaşımı engelleyen Otomobil sahibi ceza yiyecek.
Otobüse revizyon...
Öztürk, “’Ben bisiklet yoluyla evimden işime baştan sona gidebilecek miyim?’ Gidemeyebilirsiniz ama belli yerlerde bisiklet otoparkları, alanları oluşturulacak. Gemiler gibi taşıma araçları, metro gibi veya belediye otobüsü gibi araçlar, bisikletleri belli kapasiteye kadar aracın içine ya da dışına yapılacak düzeneğe göre alıyor. Öbür mesafeye kadar götürüyor, orayı da bisikletle tamamlıyorsunuz. Otobüsün önünde ve arkasında bisiklet park yeri olacak. Vapurda ve metroda benzer sistemler devreye girecek. Metroya bisikletle binme imkanı da sağlanacak, metro duraklarının orada bisiklet parkları da yapılacak” dedi. Öztürk, otobüslerin bisikletlere göre revizyona gireceğini belirtti.
Otopark sorununda rahatlama sağlar
Yönetmeliği tüm belediyelere gönderdiklerini belirten Öztürk, şunları söyledi:
“Kopenhag’da taşımacılığın yüzde 47’si bisikletle yapılıyor. Yüzde 57’yi planlıyor şu anda. Paris’te metrodan inersin, indiği zaman insanlar bisikletle evine gider. Hedefimiz, 5 yıl içinde belediyeler bu altyapıyı kurmaya başlasın. Önce büyükşehir belediyelerimizle. Özellikle düz olan yerlerde bu önemli. Yüzde 5’i 3 sene içinde, yüzde 10’u 7 sene içinde gibi kalemlerle motorlu araçlarla taşıma ağını minimize edecek ve bisikletle taşımayı sağlayıcı mekanizma oluşturalım diyoruz. Bir bisikletle taşıma yaptığınız zaman, arabaya göre beş kat daha az alan kaplıyorsunuz minimum. Böylece trafikte bir miktar yumuşama olacak. Park yerinde 10 bisiklet bir arabaya denk gelecek. Otopark sorununda da bir rahatlama sağlayacak. Karbondioksit emisyonu da azaltılacak. Bu araçlarla seyrüsefer yaptığın zaman trafik tıkanıklığı diye bir olay olmayacak. Bisikletin de eğimle ilgili sorunu var. Uygun olan yere kadar bisikletle gelecek, oradan da bisikletini toplu taşıma aracına bindirecek ya da park yapacak.”