Alçının yangında tuğla duvara oranla ateşi iki saat daha geç
yaydığını belirten ALÇIDER Başkanı Mehmet Tunaman, 'Bu nedenle kullanımı
yaygınlaştırılsın' dedi.
Türkiye Alçı Üreticiler Derneği (ALÇIDER), inşaat
malzemeleri arasında kullanımı giderek artan alçının binalardaki yangın, yalıtım
ve yaşam konforu konularındaki önemini vurgulamak amacıyla bir dizi çalışma
başlattı. ALÇIDER Başkanı Mehmet Tunaman, alçının yangına karşı
koruyucu özelliğinin yanında, binaların yükünü azaltan hafif yapısı sayesinde
depremin etkilerini azaltan özellik taşıdığını da dile getirdi.
Avrupalı tercih ediyor
Türkiye’de alçı kullanımının hålâ yeterli düzeye ulaşmadığı gerekçesi ile
tanıtım atağına kalkan ALÇIDER bu kapsamda ürünün özellikle can ve mal
güvenliğine getirdiği avantajları ortaya koyan bir rapor hazırladı. Bu kapsamda,
özellikle yangına karşı binalarda alçı kullanımının zorunlu hale getirilmesine
yönelik teknik bir komisyon da oluşturdu. Yapılarda yanmaz veya yanması güç yapı
malzemelerinin Avrupa’da 1666 büyük Londra yangınından sonra kullanımının
zorunlu hale getirildiğini anlatan Tunaman, “Birçok gelişmiş Avrupa ülkesinde
350 yıldır alçının yanmama özelliği bilinerek, yapılarda alçı kullanımı
yönetmeliklerle zorunlu hale getirildi. Biz de ALÇIDER olarak bu önemli konuya
dikkat çekmek için çalışmalar yürütüyoruz” diye konuştu.
Son aylarda Haiti, Şili ve Elazığ’da
yaşanan depremlerin bilinen gerçekleri bize tekrar gösterdiğinin altını çizen
Tunaman, şöyle devam etti: “Deprem değil bina öldürür, gerçeğini bir kez daha
anladık. Rekor bir büyüklükle sarsılan Şili küçük hasarlar ve daha az can
kaybıyla bu felaketi atlatırken, Haiti ve Elazığ o kadar da şanslı değildi.
Çünkü depreme hazırlık yapılmamıştı. Oysa yapılarda hafif yapı malzemeleri
kullanarak can ve mal kayıplarını asgari düzeye çekebilmek mümkün. Alçı ve alçı
ürünleri yapıda kullanılan alternatif yapı malzemelerine göre daha hafif. 1
metrekare tuğla duvarın ağırlığı 150 kiloyken, aynı büyüklükte bir alçıpanın
ağırlığı 19 kilogram.”
‘ABD’de bizden 10 kat ileride’
Türkiye’de kişibaşı alçı tüketiminin 0.66 metrekare olduğunu vurgulayan
Tunaman, ABD’de ise bu rakamın 10 metrekare olduğunu söyledi. Alçının bu kadar
fazla avantajı olmasına rağmen, Türk tüketicisinin önyargısı nedeniyle özellikle
konut sektöründe çok fazla tercih edilmediğini anlatan Tunaman, ticari alanlarda
ise neredeyse yüzde 100’lük bir kullanımı olduğunu ifade etti. Türkiye’de
alçının konutta az kullanılmasının ana sebebinin ‘hafif malzeme’ algısı
olduğunun altını çizen Tunaman, “Türk insanı duvara vurunca ses gelsin istiyor.
Alçının hafifliği sanki sağlam değilmiş algısı yaratıyor. Ama bu yanlış, alçı
doğru uygulandığı taktirde çok daha sağlam” diye konuştu.