Depremde Yıkılan Bina, İmar Affından Yararlanmış



Kahramanmaraş merkezli depremlerde yıkılan ve 36 kişinin yaşamını yitirdiği Ezgi Apartmanı’nda kolonların kesildiği, kirişlere müdahale edildiği, ilave yük getirecek eklemeler yapıldığı ortaya çıktı. Apartmanda yaşayanların mühendislik hizmeti alınmadan yapılan tadilatlara ilişkin şikâyetleri de dikkate alınmadı. Raporda, apartmanın imar affından yararlandığına da dikkat çekildi.

BirGün'de yer alan habere göre; TMMOB İnşaat Mühendisleri Ankara Şube Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Tatlı, düzenlediği basın toplantısında, apartmanda yaptıkları inceleme sonrası hazırlanan raporu açıkladı.

Apartmanda ölen oğlu için yargı sürecini başlatan Nurgül Göksu’nun talebi üzerine hazırlanan raporda, apartmanın yıkılmasına neden olan süreç ayrıntıları ile anlatıldı.

Reklam Goruntulenme Bolumu

İMO’nun birçok olaya benzerliği ve yapılan birçok hataya örnek oluşturabileceğini düşünerek kabul ettiği bildirilen inceleme sonrası hazırlanan raporda, İmar Barışı’ndan yararlanan binanın o dönemde bile mühendislik incelemesine tabi tutulmadığı vurgulandı.
Taşıyıcı sistemindeki değişikliklerin apartman yönetimi tarafından şikâyet edilmesine karşın dikkate alınmadığı bildirilen raporda, tadilat ruhsatı alınmadan binanın taşıyıcı sistemine birçok noktada müdahale edildiği belirtildi.

Ezgi Apartmanı’nın altında yer alan pastanenin iç mekân videoları incelenerek “Tadilat Ruhsatı” gerektiren birçok müdahalenin yapıldığı görülen incelemenin sonucunda "Kolon kesme, kirişe müdahale, döşemeye müdahale, kapıcı dairesini dükkâna katma, ara duvarları kaldırma, ilave yük getirecek eklemeler (duvar vs.)" tespit edildi.

Tatlı ise özetle şunları kaydetti: "Dava dosyasından gördüğümüz üzere zamanında yapılmayan performans analizleri, binanın yıkımının gerçekleşmesinin ardından yapılmıştır. Yönetmelik gerekliliğini sağlamaktan uzak numuneler ve kabullerle yapılan bu analizin bilimsel olarak herhangi karşılığı bulunmamaktadır. İmar Barışı ve benzeri tüm uygulamalardan vazgeçilmeli. Yapılarımıza, deprem sonrası değil deprem öncesi mühendislik hizmeti verilmeli, taşıyıcı sistemler periyodik olarak kontrol edilmeli."

(Fotoğraf: AA)