TMMOB İstanbul Kent Sempozyumu’nun ilk gününe
‘Ulaşım’ ve ‘Afetler’ konuları ele
alındı. "Afetler" oturumunda konuşan TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası
İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Gökçe, olası İstanbul derpemi
hakkında bilgi verdi. Gökçe, İstanbul’da rakamlarla, “70 bin bina ağır, 200 bin
bina orta hasar alacak, 400 bin ailenin acil barınma ve 160-200 bin yaralının
hastane ihtiyacı olacak, 70-150 bin kişi yaşamını yitirecek” dedi.
Zorunlu deprem sigortası oranının yüzde 30’da kaldığını söyleyen Gökçe, “300
bin hanenin hasar değerlendirilmesini kim ve ne kadar sürede yapacak?” diye
konuştu. Gökçe, İstanbul’da çok eski yönetmeliklere göre yapılmış Alibeyköy ve
Davutpaşa gibi elektrik istasyonları için de 10 yıldır bir şey yapılmadığını
kaydetti.
TARİHİ YAPILAR SİNYAL VERİYOR
Gökçe, “İstanbul’da depremde ‘yıkılmaya hazırım’ diyen binlerce tarihi yapı,
Arkeoloji müzelerindeyse devrilmeye hazır binlerce eser var. Üstelik eserler
için basit bir sabitleme yeterli” dedi. Gökçe, sanayi ve petrol kimya sanayisi
sadece kendi zararlarını karşılamak için sigortalı olduğunu belirterek, “İnsana,
çevreye ve diğer fabrikalara verecekleri zarar için sigorta olmaya niyetleri
yok” dedi.
Cemal Gökçe, İstanbul depreminde en fazla kaybın fason, sigortasız ve
aşırı işçi çalıştıran küçük işyerlerinde olacağı söyledi. Gökçe'nin verdiği
bilgilere göre; Sanayi işçilerinin yüzde 30’u İstanbul’dayken sanayi alanlarının
yüzde 15’i alüvyon ve dolgu zemin üzerinde. Konutların ise yüzde 70’i kaçak.
İstanbul’da etkili bir yapı denetim sisteminin kurulamadı.
'RANTA GÖZ YUMAN ÖDÜLLENDİRİLİYOR'
Sempozyuma katılan TÜKODER (Tüketiciyi Koruma Derneği) Beykoz Şube Kurucu
Başkanı Mimar Aysel Can Ekşi de Acarkent Davası’nın halen sürdüğünü söyledi.
Ekşi, “Sermaye kesimi sahili ele geçirmeye çalışıyor. Orman alanlarını
yapılaşmaya açanların bu süreçte ödüllendirildiğini görüyoruz. Eski Beykoz
Belediye Başkanı şu anda Kültür Turizm Bakanı Müsteşar Yardımcısı” dedi.
TMMOB Gemi Mühendisler Odası’ndan Tansel Timur ise deniz ulaşımı odaklı bir
politikaya ihtiyaç olduğunu belirterek, “Otomobillerin kente uydurulması yerine
kent otomobillere uyduruluyor. Otomobil merkezli trafikçi yaklaşım çözümü yeni
yollarda ve katlı kavşaklarda arıyor” dedi. Dünyada su yolu kullanımını
Türkiye’de ise kara ulaşımının arttığını söyledi. Su yolu kullanımında Kore’yi
örnek verdi.
'SIRA TÜP GEÇİT İHALESİNDE'
3. Köprü Yerine Yaşam Platformu’ndan Prof. Dr. Zerrin Bayraktar ise,
“Marmaray ve 3. Köprü yetmedi tüp geçit ihaleleri çıkardılar. İnşaat
Mühendisleri Odası olarak savcılığa suç duyurusunda bulunduk. 3. Köprü’yü yüzde
yirmi oranındaki transit kamyon ve tır filoları için yapacaklarını söylediler.
Bunun için köprü mü yapılır? Karadeniz Sahil Yolu’ndan gelen tırlar raylı
sisteme aktarılabilir. Ambarlı’dan Mudanya ve Bandırma’ya Ro-ro taşımacılığı
mümkün. Maliyeti köprüden çok daha ucuz” dedi.