Demiryolları Holdingleşerek Kurtulacak, 8 Bin Kişi Emekli Olacak
Tam 43 yıldır zarar eden ‘kara tren'i raya sokmak için çözüm yolları arayan Devlet Demiryolları, çareyi holdingleşmede buldu. Son 20 yıldaki zararı 11 milyar dolara ulaşan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Alman modelini uygulayacak. Yeni yılda, İtalya ve Almanya gibi holdingleşmeyi benimseyecek olan demiryolları yönetimi, altyapı ile işletmeciliği birbirinden ayıracak. Böylece tarihinde ilk defa TCDD'nin ne kadar kâr veya zarar ettiği kâğıt üzerinde net olarak görülecek.
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, holdingleşmenin kurumun olmazsa olmazları arasında olduğunu ve bu süreçte 8 bin personelin emekli edileceğini açıkladı. İlk etapta 5 bin memur ile 3 bin işçiyi emekliye ayıracaklarını belirten Karaman, Dünya Bankası'nın bu uygulama için 200 bin dolar tahsis ettiğini kaydetti. Karaman, Ankara-İstanbul arasını 3 saat 15 dakikaya indirecek hızlı tren projesinde de ilk kazmanın 10 Ocak’ta vurulacağını söyledi. Hızlı tren projesinin mutlaka hayata geçirilmesi gerektiğini savunan Karaman, “Trenle seyahat ettiğimde, ya gecemi ya da gündüzümü kaybediyorum. Uzun mesafelerde ise, insan trende yaşlanıyor.” özeleştirisinde bulundu.
2004 yılında demiryollarında yapılacak atılımlarla ilgili bilgi veren Süleyman Karaman, yeni yapılanma sürecinde Almanya modeli bir işletmecilik anlayışını esas alacaklarını belirtti. Karaman, şunları kaydetti: “Gelişmiş ülkelerde demiryollarında altyapı ve işletme birbirinden ayrılmış durumda. Biz de altyapı ile işletmeciliği iki ayrı holding haline getireceğiz. Altyapı, karayollarında olduğu gibi katma bütçeli hale getirilecek. Böylece TCDD, sadece işletmecilik yapan bir kuruluş halini alacak.
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, “Altyapıya ne kadar harcadığımızı, işletmeden ne kadar kâr ettiğimizi net bir biçimde bileceğiz. Ayrıca bize bağlı Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii AŞ (TÜLOMSAŞ) ve Türkiye Vagon Sanayii AŞ (TÜVASAŞ) gibi kuruluşlar da bu süreçte holdingleşecek. TCDD’nin kurtuluşunu trenlerin hızlandırılması ve holdingleşmesinde görüyoruz.” dedi.
5 bin memur ile 3 bin işçiyi emekliye ayıracaklarını kaydeden Karaman, “Dünya Bankası, personel emekliği ve modern sinyalizasyonlar için 200 bin dolar verecek. Bir de eleman optiminizasyonuna gidebilmek için ilk önce sinyalizasyon işlemini tamamlamak lazım. Bir istasyondan bir tren geçiyor, günde vardiyalı 10 adam çalıştırıyorum. Personeli azaltırken, gönül kırmadan yapmak niyetindeyim.” diye konuştu. Ankara-İstanbul arası Hızlı Tren Projesi’nde ilk kazmanın 10 Ocak tarihinde vurulacağı müjdesini veren Karaman, projeyi gerçekleştirdiklerinde, vatandaşların trenlerin hızlanacağına olan inancının artacağını savundu. Şimdiki haliyle, yolculuk sırasında insanın yaşlandığını belirten Karaman, “Ülkemizin yüzde 98’i de treni seviyor; ancak yüzde 2 tren ile seyahat ediyor. Bunun suçlusu ise Demiryolları’dır. Tren yürümüyor, gitmiyor. Yani ben şimdi İstanbul’a gittiğimde ya gündüzüm ya da gecemi kaybediyorum. Bu yüzden Demiryolları’nı hızlandırmam lazım. İlk hedefim hızlı tren projesini gerçekleştirmek. İkincisi trenlerimizi hızlandırmak. Bunun için de rayların rehabilite edilmesi lazım. Sessiz sedasız bu işlere de başladık. Ankara-İstanbul arasına yeni raylar döşüyoruz. Hedef ortalama saatte 90 km hıza ulaşmak. Şu anki hızımız, saatte 62 km.” dedi.
TCDD’nin 1955 yılında yolcuda yüzde 25, yükte yüzde 60 olan demiryollarının payı günümüzde yüzde 5’ler civarına gerilemiş durumda. 1982’den 2002’ye kadar geçen 20 yıllık dönemde 11 milyar dolar zarar eden kurumun kendi ayakları üzerinde durabilecek bir hale gelebilmesi için 11 milyar dolar yatırım gerekiyor.