Demiryolları Dünyaya Açılıyor



Yüksek Hızlı Tren (YHT) ile Ankara'dan Eskişehir'e gelen Karaman, Eskişehir Valisi Kadir Koçdemir'i ziyaret etti. Karaman, Eskişehir-Konya hattının geçtiğimiz günlerde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıldığını hatırlatarak, ''Bu hat bizim için çok önemli çünkü Türkiye'nin ilk YHT ringini oluşturuyor'' dedi.

Eskişehir'in demiryolları için çok önemli olduğunu ifade eden Karaman, ''Bundan sonraki hedef Eskişehir-İstanbul hattı. 29 Ekim'de İstanbul'u Eskişehir'e bağlıyoruz. İstanbul-Eskişehir-Ankara-Konya hattı oluşturulacak sonra Bursa, Sivas hatları eklenecek. 15 il YHT ile birbirine bağlanacak. Böylece Türkiye'nin nüfusunun yarısı YHT ile birbirine bağlanmış olacak'' diye konuştu.

Göreve geldiklerinde demiryollarının çok değişik sorunlarla mücadele ettiğini hatta kapatılmasına yönelik düşüncelerin dahi ifade edildiğini dile getiren Karaman, hükümetin demiryollarında iyileştirme kararı almasının ardından yoğun bir şekilde çalışmalara başladıklarını anlattı.
1950-2002 yılları arasındaki dönemde demiryollarının ihmal edildiğini ve bu dönemin adeta duraklama dönemi olarak adlandırıldığını belirten Karaman, 2002'den sonra bütün ulaşım modlarıyla aynı şekilde ağırlık verilir hale geldiğini kaydetti.

Şimdi her yıl 135 kilometre demiryolu yapımının gerçekleştirildiğini anlatan Karaman, yapımı devam eden 3 bin 700 kilometrelik hatlar da dahil edilince yılda yapılan demiryolu uzunluğunun 200 kilometreyi bulduğunu söyledi.

''Demiryolu hürriyettir'' diyen Karaman, yolcuların trenlerde rahat, konforlu bir şekilde seyahat edebildiğini ifade etti.
Çalışmalar sonucunda hem yolcu hem de yük taşımacılığında önemli artışlar yakaladıklarını dile getiren Karaman, ancak her iki rakamda da istenilen seviyede artışı sağlayamadıklarını kaydetti.

“150 yıllık hatlar yenilendi”

TCDD Genel Müdürü Karaman, yeni hat yapımının yanısıra 7 bin kilometrelik eski hatların da yenilendiğini, bu kapsamda 150 yıldır yenilenmeyen ilk demiryolu hattı İzmir-Aydın hattının da yenilendiğini anlattı.
2004'ten bugüne kadar demiryollarında 12 milyar liralık yatırım gerçekleştirdiklerini belirten Karaman, ''Hedefimiz 2023'e kadar 45 milyar dolarlık yatırım daha yapmak'' dedi.
     
“Kanun yolda”

Demiryollarının serbestleşmesini öngören kanunun da çıkmak üzere olduğunu dile getiren Karaman, kanun yürürlüğe girdikten 5 yıl sonra TCDD'nin kar eden bir kuruluş olmasının hedeflendiğini ifade etti.
Serbestleşmenin ardından özel sektörün öncelikle yük taşıma işine gireceğini tahmin ettiklerini dile getiren Karaman, yapımı devam eden hatların 2018'de tamamlanmasının ardından özel sektörün yolcu taşıma işine de gireceğini düşündüklerini söyledi.
Tüm bu çalışmaların yanısıra eğitime de çok önem verdiklerini anlatan Karaman, bu amaçla meslek liseleri ve yüksekokullar açıldığını ve bir üniversitenin de demiryolu mühendisliği bölümü kurduğunu kaydetti.

2020 yılına kadar dünyada 1 trilyon dolarlık yatırım yapılmasının öngörüldüğünü ifade eden Karaman, Türkiye'nin de bundan pay alması gerektiğini işaret etti.

Karaman, bu amaçla gelişmekte olan ülkelerde müşavirlik ve proje işlerinin üstlenilmesi amacıyla Demiryolu Proje ve Danışmanlık Şirketi kurma kararı alarak, Kalkınma Bakanlığı'nın onayına sunduklarını açıkladı.