TCDD, 18 hatla limanları tarım, ticaret ve sanayi bölgelerine bağlayacak. Ankara-İstanbul arası 1.5, Ankara-İzmir arası beş saat olacak. 15 yıldır zarar eden kurumun hedefi 3 milyar dolar kâr.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD), 18 projeyle, ülke çapında ağını yeniliyor. 20 milyar dolara mal olacak projeler tamamlandığında 15 yıldır zarar eden TCDD yılda 3 milyar dolar kâra geçmeyi planlıyor.
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, demiryollarının ulaşımdaki payını yüzde 2'den yüzde 40'a çıkarmayı amaçladıklarını söyledi.
Karaman, "Düşünün ki İstanbul- Erzurum arası altı saat. Hafta sonu trenle Palandöken'e kayağa gidilebilecek" dedi. Projeleree göre üç saatte Güneydoğu turu yapılabilecek.
'Kardemir'le görüşüyoruz'
Finansman konusunda da dış kredi ve yap-işlet-devret modellerinin bulunduğunu belirten Karaman, projelere yoğun hatlardan başlanacağını anlattı: "İlk beş yılda İstanbul-Ankara ve Ankara-İzmir'i birbirine bağlayacağız. İşe İstanbul-Ankara hattıyla başlıyoruz, İspanyol kredisi çıktı. 2.5 yıl sonra İstanbul-Ankara arası trenle yedi saatten 3 saat 15 dakikaya inecek.
Kaynak kredi kullanma imkânı var, ayrıca devlet kredisi, yap-işlet-devret veya özelleştirme şeklinde olabilecek. Kardemir'le görüşüyoruz. 220 bin tonluk ray ihtiyacı var ve maliyeti 50 milyon dolar civarı."
Karaman 18 projenin maliyet ve hedefleriniyse şöyle özetledi: Ankara-İstanbul: 200 km. hız yapan 'normal' trenle 3 saat 15 dakikaya inecek. 1.1 milyar dolarlık proje 2.5 yılda tamamlanacak. Asya-Avrupa hattı: 13 kilometre tüp geçit sayesinde Halkalı-Gebze'ye demiryoluyla bağlanacak. 1.7 milyar euro'ya mal olacak hattan yılda 450 milyon gelir sağlanacak. Sürat treni: Ankara-İstanbul, 260 km. hıza ulaşan hızlı trenlerle 1.5 saate inecek. Ankara-Sincan-Ayaş-Beypazarı-Çayırhan-Göynük-Arifiye-Söğütlüçeşme-Yenikapı istasyonlarından oluşacak hat 3.5 milyar dolara mal olacak.
Irak'a doğrudan bağlantı Güney demiryolu: Çobanköy-Hudut arasında yolculuğu üç saate indiren hat, ayrıca Türkiye ile Irak arasında doğrudan demiryolu bağlantısı kurulmasını sağlayacak. Balışıh-Sivas hattı: Sivas-Ankara 1.2 saate, Sivas-Haydarpaşa arasıysa beş saate inecek. 1.8 milyar dolara mal olacak hat cevher taşımacılığında kullanılacak. Bandırma-İzmir: 310 km.'lik hat 160 milyon dolara mal olacak. Ankara-Kayseri: 150 milyon dolara yenilenecek hat, ağır yük (cevher ve kömür) taşımacılığından yılda 30 milyon dolar kâr getirecek.
Ankara-İzmir: 2.3 milyar dolara yenilenecek hat, İzmir Limanı'nı beş saatte Ankara'ya bağlayacak. Bandırma-İnönü: Yolculuk süresini 2.5 saate indiren hat sayesinde tarım ve sanayi bölgeleri Bandırma Limanı'na bağlayacak. Ankara-Mersin: Çift yönde 637 km. uzunluğundaki hatta yolculuk süresi dört saat, hattın maliyet 3.2 milyar dolar olacak. Kömürler-Osmaniye: Cevher taşımacılığına hizmet verecek hatta Elbistan'daki kömür madeninin de değerlendirilmesini amaçlanıyor. Adapazarı-Ereğli: Bir saatlik yolculukla Türkiye'nin çelik deposu olan Karadeniz Ereğlisi ülkenin iç kesimlerine bağlanacak. Çetinkaya-Elbistan-Kahramanmaraş: Cevher hattına ve Mersin-İskenderun limanlarına çıkış süresini kısaltılacak.
Orta Asya'ya uzanacak Kars-Tiflis: Gürcistan'da 32 km., Türkiye'de 92 km.'si olmak
üzere toplam 124 km. uzunluğundaki hatta yolculuk süresi bir saat, maliyetse 463 milyon dolar olacak. Bu hatla Orta Asya ile demiryolu şebekesi bağlantısı sağlanacak. Ereğli-Zonguldak: Yeni hat sayesinde bir saatlik yolculukla denizyolu-demiryolu aktarmalı hızlı cevher taşımacılığı yapılacak. Isparta-Burdur-Antalya: Isparta bir saatlik yolculukla Antalya Limanı'na bağlanacak.
Yeni kuzey-güney ekseni Kuzey-Güney hattı:Trabzon-Tirebolu-Erzincan-Diyarbakır-Kurtalan-Cizre arasında 733 km'lik hatta yolculuk süresi beş saat olacak. Hat, Türkiye'nin kuzeyi ve güneyi arasında ikinci bir eksen ve Karadeniz Bölgesi'ni Irak'a bağlayan transit bir yol oluşturulacak. Van Gölü hattı: 259 km.'lik hatta yolculuk süresi iki saat olacak. Böylece Tatvan-Van arasında demiryolu olmadığı için feribot aktarmalı yapılan taşımacılıktaki kesinti ve süre kaybı önlenecek.