İTÜ Senatosu, 4 Nisan 2009 tarihinde İTÜ’de eğitimin İngilizce
verilmesine karar verdi. Bu karar aralarında 9. Cumhurbaşkanı Süleyman
Demirel’in bulunduğu eski mezunların tepkisine neden oldu.
4 Nisan 2009 tarihinde, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Senatosu tarihi
bir karar alarak, mesleki eğitimin İngilizce yapılmasına karar
verdi. Ancak bu karar İTÜ’nün eski mezunları arasında hoş karşılanmadı. İTÜ’nün
geleneklerine ve eğitim sistemine ters olduğu düşünüldü. Mezunların oluşturduğu
sanal ortamda bu konu tartışılmaya başlandı. Bu tartışma 9.
Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel’e kadar ulaştı. Sonunda
3 bin 498 İTÜ mezununun katılımıyla bir anket
çalışması yapıldı.
Yüzde 74’ü karşı
10 ay süren çalışmalardan sonra geniş bir rapor hazırlandı
ve bu rapor 5 Mart 2010 tarihinde İTÜ
Rektörlüğü’ne teslim edildi. Ankete göre mezunların yüzde
74’ü İngilizce eğitime karşı çıktı. Anket çalışmasını yapan İTÜ
mezunu ve Yüksek İnşaat Mühendisi Yücel Özdemir, “Camiamız tarafından
saygı duyulan bütün mezunlarımaza ulaşmaya çalıştık. 9. Cumhurbaşkanı Süleyman
Demirel’e ulaştık ve kendisinin de fikirlerini aldık. Bize, ’Yabancı dile karşı
değilim, üniversite mezunları bir değil birkaç dil bilmeli. Ancak temel eğitim
anadilde yapılmalı’ diyerek ankete destek verdi.”
Öğrenci görüşlerinin de yer aldığı çalışmayı 5 Mart tarihinde İTÜ
Rektörlüğü’ne verildiğini söyleyen Yücel Özdemir, anket çalışmasını çok kapsamlı
yaptıklarını söylüyor: “Ankete göre 1980 öncesinde mezun olanların yüzde 79’u
yabancı dilde eğitime karşı. 1980 sonrasında mezun olanlarda bu oran yüzde 72’ye
düşüyor.” Öğretim üyelerinin verdiği cevabın da çok çarpıcı olduğunu söylüyor
Özdemir: “İTÜ’den mezun olup burada akademik çalışma yapan 90 öğretim üyesi de
çalışmaya katıldı. Bunların da yüzde 96’sı yabancı dilde eğitime karşı çıktı.”
Demirel de onaylamadı
İTÜ’ye verilen çalışmada, Süleyman Demirel ile yapılan bir röportaj da
konuldu. Bu ropörtajda Demirel şunları söyledi: “İTÜ’nün 236
yıllık geçmişi var. Kişiliğini kimliğini muhafaza etmelidir. Eğitimi
yine Türkçe yapar bir taraftan da mezuniyet safhasına gelmiş
gençlere dil bilgisi, konuşacak şekilde, yazacak, okuyacak şekilde lisan eğitimi
verebilir. Bence kendi anadilinde düşünerek, anadilinde konuşarak, mühendisliği
kendi ana dilinde öğrenebilirler. Ve bir yabancı dili de öğrenmeliler.”