"Dekovil Belgrad Ormanı'nın Sonunu Getirir"



Kuzey Ormanları Savunması (KOS), Belgrad Ormanı’na zarar vereceğini belirttiği projesine karşı İstanbul Büyükşehir Belediyesi önünde eylemdeydi.

Bianet'in haberine göre, “Dekovil ‘nostaljik hat’ değil talan projesidir” pankartıyla yapılan eylemde hatla ilgili 13 Ocak’ta yapılması beklenen ihalenin iptalini istedi.

İBB, Haliç-Kemerburgaz dekovil hattı (raylı hat) ile geçmiş dönemlerde İstanbul'da faaliyet gösteren Silahtarağa Elektrik Santrali'yle şehrin kuzeyindeki linyit ocakları arasında kurulan tarihi demiryolu hattı tekrar hayata geçireceğini duyurmuştu. Proje ile Haliç - Karadeniz Sahra Hattı hizmete alınarak toplu taşımaya ve turistik gezilere imkan sağlanması amaçlandığını söylemişti.

KOS: Dekovil Belgrad Ormanı'nın sonunu getirir

KOS, projenin Belgrad Ormanı’na zarar vereceğini belirtiyor.

“İstanbul Boğazının kuzeyde Karadeniz’e açılan iki yakasında ‘Kuzey Boğaziçi’ adı verilen bitki toplulukları yer alır. Belgrad Ormanı’nın zengin florası bu alan içine dahildir. Söz konusu bu önemli bitki alanında küresel ölçekte tehlike altında olan bitki türü sayısı 10, ulusal ölçekte nadir türlerin sayısı ise 19’dur. Belgrad Ormanı, 71 tür kuş ve 18 de memeli hayvan türüne yaşam alanı oluşturuyor.

"Korunduğu söylenen kalan son iki bin hektarlık ormanlık alanın tam ortasından geçen Dekovil hattı ve eşliğindeki bisiklet yolu projesinin Belgrad Ormanının sonunu getireceği net ve açıktır.

"Nostaljik ya da turistik amaç yalanıyla hayata geçirilmeye çalışılan, orman katili dekovil hattının altından hangi yeni katil projelerin çıkacağı, birleşeceği söylenen metro hatlarıyla, ne kadar insanın bu yolu kullanacağı, ne amaçla bu hattın yeniden canlandırmaya çalışıldığı hala soru işaretlerimizdir."

"Belgrad Ormanı, tehdit altındaki su kaynakları, doğal dokusu, bitki örtüsü ve canlılarıyla bir bütündür. Belgrad Ormanı her ne amaçla yapılırsa yapılsın raylarla bölünemez. Araç trafiğine daha fazla açılamaz. İstanbul'un mirası Belgrad Ormanı, İstanbullunun koruması altındadır."

Topbaş’a sorular

İBB Başkanı Kadir Topbaş’a şu soruları sordular:

* 13 Ocak'ta ihaleye çıkması beklenen Dekovil projesinin Belgrad Ormanı içindeki 6,5 km’lik hattı üzerinde gizliden hazırlıklara mı başlandı? Hangi projeye göre ihale yapılıyor?

* Belgrad Ormanı içindeki hat üzerinde ağaçlar neden işaretli?

* Ormanlık alandaki hattı sınırlar gibi çevreleyen tel örgüler neden var?

* Neden bizler proje ve proje süreci hakkında bilgi alamıyoruz?

Proje nedir?

İBB sitesinde proje kapsamında 25 kilometre uzunluğundaki hatta 10 istasyon olacağı, 22 ayda bitirilmesi planlanan hat boyunca bisiklet ve yaya yolu yapılması planlandığı belirtiliyor. Hatta nostaljik araçlarla hizmet verilmesi planlandığı söyleniyor.

Güzergah: İlk 2 etap inşaatı başlayacak.  Hat Silahtarağa bölgesinde yer alan Santral İstanbul’dan başlayıp Kağıthane deresi ve Cendere yolunu izleyerek Göktürk üzerinden Ayvad Bendi mesire alanında son bulacak.

İstasyonlar: Santral İstanbul, Kağıthane,  Sadabat,  Cendere, TT Arena, Hamidiye, Kemerburgaz, Mithatpaşa, Ayvad Bendi ve Göktürk İstasyonları ile birlikte 1 adet depo bakım sahası yapılması planlanıyor.

Hattın Geçtiği İlçeler : Kağıthane ve Eyüp

Entegrasyon Noktaları; Yapımı devam eden Mahmutbey- Mecidiyeköy- Kabataş Metro Hattı ile Sadabat İstasyonunda, Yapımı devam eden Eminönü-Alibeyköy Tramvay Hattı ile Silahtarağa İstasyonunda, Planlanan İstinye- İTÜ- Kağıthane Metro Hattı ile TT Arena İstasyonunda olacak.