Dekorasyonda Kaybeden İşte Kazanamıyor



Ev yenileme telaşındakiler için alternatif bol. Dergiler, kataloglar hep ev dekorasyon örneklerini içeren görsellerle dolu. Ya zamanınızın çoğunu geçirdiğiniz ofisiniz? Hangi dekorasyon tarzı hangi meslek gruplarına uyar? Hangi işyerinde hangi renkleri kullanmalı? İş verimliliği açısından hayati öneme sahip bu soruların cevabını Doğru Tasarım Mimarlık'tan mimar Gülen Yalçınkaya Özelçi'den dinledik. Mimar Yalçınkaya'ya göre ofis dekorasyonunun en can alıcı noktası, kullanılan objeler ve mobilyalardan eşyaların yerleştirilme düzenine kadar her alanda firmanın kurumsal kimliğini yansıtabilmek. Çalışan kişi sayısı ve iş kolunun bilinmesi de kullanılacak masa, sandalye, koltuk ve renkleri belirlemek adına önemli.

Doktor muayenehaneleri ve avukatlık büroları gibi insanların sıkıntılarını anlatmaya geldiği mekânlarda dekorasyon ikinci planda gibi gözükse de durum öyle değil. Buralarda dertlerini hatırlatacak değil, tam tersine unutturacak ya da en azından hafifletilecek detaylar kullanılmalı. Örneğin duvarlara yeşil ya da mavi tonlarda manzara resimleri asılabilir. Ama daha karmaşık ve derin düşüncelere sevk eden tablolardan kaçınılmalı. Koltuklar hastaya 'kalk git' demeyecek ama aşırı yayılmasını da sağlamayacak rahatlıkta olmalı. Kırmızı gibi öfke ve iştah açan tonlardan uzak durmakta fayda var. Yine sarı da ölümü hatırlattığından kullanılmamalı.

Uyutmayan havalandırma

Hukuk bürolarında dosyalar oldukça ağır olduğundan ve her geçen gün yenisi eklendiğinden en can alıcı dekorasyon öğesi dolaplar. Olabildiğince geniş ve aradığınızı kolayca bulmanızı sağlayacak ray sistemli dolaplar kullanmalısınız. Mümkünse bir arşiv odası da yapabilirsiniz. Avukatlık ve mimarlık gibi çalışırken fazla alan gerektiren mesleklerde masalar da olabildiğince geniş, koltuklar da kişiye göre ayarlanabilir ve rahat olmalı. Mimarlık ofislerinde firmanın kullandığı malzemeleri ya da projelerini yansıtacak detaylar mutlaka bulunmalı. Havalandırma sistemleri de çalışırken sizi uyutmayacak kadar etkili olmalı.

Moda evleri ve mağazalarda ise görsel şov ön plana çıkıyor. Rengârenk duvarlar, uçuşan örtüler, kadife koltuklar iddialı tonları taşıyor. Halı yerine parke ve taşlar tercih edilmeli. Üretkenlik ve yeniliğin simgesi mor tonlarını kullanabilirsiniz.

Restoran ve kafeteryalarda iştah açan, harekete geçiren kırmızı tonları ve hızlandırıcı bir etkiye sahip kahverengi tonları, rahat sandalye ve masalar ile doğru ışıklandırma, doğru dekorasyonun da ipuçlarını veriyor.

Çok kişinin bir arada çalıştığı firmalarda, örneğin çağrı merkezleri gibi, rahatlık ön plana çıkıyor. Sırtı destekleyecek biçimde yüksek ve rahat sandalyeler kullanılmalı. Bu sandalyeler dışında çalışanların masalarından kalkıp dinlenebilecekleri pastel tonlarda ve rahat koltuklarla seslerin birbirine karışmaması için akustik tavan sistemleri mutlaka yer almalı dekorasyonda. Herkesin şahsi bir odaya sahip olmadığı ofislerde mescit de unutulmamalı. Yalnız eskisi gibi çiçekli böcekli halılar yerine daha yumuşak ve dinlendirici tonlar kullanılmalı. Abdest alınan yerlerin de mescit bölümünün içinde kalması çalışanlara kolaylık sağlar.



Renklerin dilinden işyeri dekorasyonu

Sarı psikolojik olarak hızlı olma duygusu uyandırır. Bu nedenle oto galeriler ya da oto kiralama firmaları için çok uygun bir renk. Sarının bazı tonları sinirlilik oluşturabilir. Agresif bir ruh hali oluşturmamak için okullarda tercih edilmemeli. Parlak sarılar yerine her zaman daha yumuşak tonda sarılar tercih edilmelidir.

Mavi dinginlik, dürüstlük ve güvenilirliğin simgesidir. Mavinin koyu bir tonu olan lacivert ise insanda sonsuzluk duygusu uyandırır. Aynı zamanda sağlığı simgeler ve yemek yeme hissini azaltır. Bu nedenle restoranlarda pek tercih edilmez. Güveni temsil ettiğinden müşteriyle bire bir ilişki içinde çalışan firmalar mavi tonlarını kullanabilir.

Gençliği anlatan bir renktir. Çok enerji, az uyku, çabuk karar verme ve çok yemeyi de beraberinde getirir. Çoğunlukla gençlerin gittiği mekânlarda kırmızı kullanılır. Ancak dikkat gerektiren ve sakince yapılan işlerde kırmızıdan uzak durmak gerekir.

Mor bereketin ve üretkenliğin simgesidir. Tasarım ve grafik ofisleri gibi yaratıcılık gerektiren meslek gruplarının çalışma alanlarında kullanılabilir.

Neşeli ve davetkâr bu renk, aynı zamanda rahatlatıcı bir etkiye sahip. Turuncunun parlak tonları kalabalık içinde rahatça seçilir. Ayrıca az sayıdaki şeyleri bile daha fazla gösterir. Bu nedenle market ya da mağazalarda sıkça kullanılır.

Doğanın rengidir, dinginlik verir ve bereketi simgeler. Üretkenlik ve dikkati pekiştirir. Para hesabı yapılan, dikkat ve dinginlik gerektiren mekânlarla doğayı ve bitkileri simgeleyen işyerlerinde yeşil renk kullanılabilir.