Ev yenileme telaşındakiler için alternatif bol.
Dergiler, kataloglar hep ev dekorasyon örneklerini içeren görsellerle dolu. Ya
zamanınızın çoğunu geçirdiğiniz ofisiniz? Hangi dekorasyon tarzı hangi meslek
gruplarına uyar? Hangi işyerinde hangi renkleri kullanmalı? İş verimliliği
açısından hayati öneme sahip bu soruların cevabını Doğru Tasarım
Mimarlık'tan mimar Gülen Yalçınkaya Özelçi'den
dinledik. Mimar Yalçınkaya'ya göre ofis dekorasyonunun en can alıcı noktası,
kullanılan objeler ve mobilyalardan eşyaların yerleştirilme düzenine kadar her
alanda firmanın kurumsal kimliğini yansıtabilmek. Çalışan kişi sayısı ve iş
kolunun bilinmesi de kullanılacak masa, sandalye, koltuk ve renkleri belirlemek
adına önemli.
Doktor muayenehaneleri ve avukatlık büroları gibi insanların sıkıntılarını
anlatmaya geldiği mekânlarda dekorasyon ikinci planda gibi gözükse de durum öyle
değil. Buralarda dertlerini hatırlatacak değil, tam tersine unutturacak ya da en
azından hafifletilecek detaylar kullanılmalı. Örneğin duvarlara yeşil ya da mavi
tonlarda manzara resimleri asılabilir. Ama daha karmaşık ve derin düşüncelere
sevk eden tablolardan kaçınılmalı. Koltuklar hastaya 'kalk git' demeyecek ama
aşırı yayılmasını da sağlamayacak rahatlıkta olmalı. Kırmızı gibi öfke ve iştah
açan tonlardan uzak durmakta fayda var. Yine sarı da ölümü hatırlattığından
kullanılmamalı.
Uyutmayan havalandırma
Hukuk bürolarında dosyalar oldukça ağır olduğundan ve her geçen gün yenisi
eklendiğinden en can alıcı dekorasyon öğesi dolaplar. Olabildiğince geniş ve
aradığınızı kolayca bulmanızı sağlayacak ray sistemli dolaplar kullanmalısınız.
Mümkünse bir arşiv odası da yapabilirsiniz. Avukatlık ve mimarlık gibi
çalışırken fazla alan gerektiren mesleklerde masalar da olabildiğince geniş,
koltuklar da kişiye göre ayarlanabilir ve rahat olmalı. Mimarlık ofislerinde
firmanın kullandığı malzemeleri ya da projelerini yansıtacak detaylar mutlaka
bulunmalı. Havalandırma sistemleri de çalışırken sizi uyutmayacak kadar etkili
olmalı.
Moda evleri ve mağazalarda ise görsel şov ön plana çıkıyor. Rengârenk
duvarlar, uçuşan örtüler, kadife koltuklar iddialı tonları taşıyor. Halı yerine
parke ve taşlar tercih edilmeli. Üretkenlik ve yeniliğin simgesi mor tonlarını
kullanabilirsiniz.
Restoran ve kafeteryalarda iştah açan, harekete geçiren kırmızı tonları ve
hızlandırıcı bir etkiye sahip kahverengi tonları, rahat sandalye ve masalar ile
doğru ışıklandırma, doğru dekorasyonun da ipuçlarını veriyor.
Çok kişinin bir arada çalıştığı firmalarda, örneğin çağrı merkezleri gibi,
rahatlık ön plana çıkıyor. Sırtı destekleyecek biçimde yüksek ve rahat
sandalyeler kullanılmalı. Bu sandalyeler dışında çalışanların masalarından
kalkıp dinlenebilecekleri pastel tonlarda ve rahat koltuklarla seslerin
birbirine karışmaması için akustik tavan sistemleri mutlaka yer almalı
dekorasyonda. Herkesin şahsi bir odaya sahip olmadığı ofislerde mescit de
unutulmamalı. Yalnız eskisi gibi çiçekli böcekli halılar yerine daha yumuşak ve
dinlendirici tonlar kullanılmalı. Abdest alınan yerlerin de mescit bölümünün
içinde kalması çalışanlara kolaylık sağlar.
Renklerin dilinden işyeri dekorasyonu
Sarı psikolojik olarak hızlı olma duygusu uyandırır. Bu nedenle oto galeriler
ya da oto kiralama firmaları için çok uygun bir renk. Sarının bazı tonları
sinirlilik oluşturabilir. Agresif bir ruh hali oluşturmamak için okullarda
tercih edilmemeli. Parlak sarılar yerine her zaman daha yumuşak tonda sarılar
tercih edilmelidir.
Mavi dinginlik, dürüstlük ve güvenilirliğin simgesidir. Mavinin koyu bir tonu
olan lacivert ise insanda sonsuzluk duygusu uyandırır. Aynı zamanda sağlığı
simgeler ve yemek yeme hissini azaltır. Bu nedenle restoranlarda pek tercih
edilmez. Güveni temsil ettiğinden müşteriyle bire bir ilişki içinde çalışan
firmalar mavi tonlarını kullanabilir.
Gençliği anlatan bir renktir. Çok enerji, az uyku, çabuk karar verme ve çok
yemeyi de beraberinde getirir. Çoğunlukla gençlerin gittiği mekânlarda kırmızı
kullanılır. Ancak dikkat gerektiren ve sakince yapılan işlerde kırmızıdan uzak
durmak gerekir.
Mor bereketin ve üretkenliğin simgesidir. Tasarım ve grafik ofisleri gibi
yaratıcılık gerektiren meslek gruplarının çalışma alanlarında
kullanılabilir.
Neşeli ve davetkâr bu renk, aynı zamanda rahatlatıcı bir etkiye sahip.
Turuncunun parlak tonları kalabalık içinde rahatça seçilir. Ayrıca az sayıdaki
şeyleri bile daha fazla gösterir. Bu nedenle market ya da mağazalarda sıkça
kullanılır.
Doğanın rengidir, dinginlik verir ve bereketi simgeler. Üretkenlik ve dikkati
pekiştirir. Para hesabı yapılan, dikkat ve dinginlik gerektiren mekânlarla
doğayı ve bitkileri simgeleyen işyerlerinde yeşil renk
kullanılabilir.