Hürriyet'ten Burcu Taner'in haberine göre, Kocaoğlu, “Bizim nazarımızda iş bitti. Tabi bu ortak bir proje. Birlikte bitirdiğimiz zaman ortak hedefe ulaşacağız. Biz kendi işimizi 2014 Haziran gibi bitirmeyi öngörüyorduk, o takvime uyuyoruz. TCDD de elektrifikasyon ve sinyalizasyonu tamamlamak için hızlı bir şekilde, canla başla çalışıyor. Onlar ‘Tamam’ dediği zaman deneme seferlerine başlayacağız” dedi.
İzmirliler soruyor
Başkan Kocaoğlu’nun müjdesi sevindirirken, İzmirliler soruyor: “Peki, seferler sıklaşacak mı?” Zira, İZBAN’da sefer sıklığı bir türlü istenen düzeyde değil. Projenin nihai hedefi, baştan beri günde 550 bin yolcu ve buna göre alt yapının düzenlenmesi gerekiyor. İZBAN şirketi de bu hedefe göre yatırımlarını yapıyor. Bu amaçla 33 setle başlayan işletmecilik için hedef doğrultusunda ilave 40 set için ihale yapıldı ve trenler gelmeye başladı. Ancak buna rağmen TCDD tarafından düşük seviyedeki mevcut sinyalizasyon sistemi yenilenemedi. Hatta şu anda Torbalı’da yapılan sistem bile daha ileri düzeyde. Yani Torbalı istasyonları açıldığında aynı hat üzerinde iki farkı sinyalizasyon sistemi çalışacak. Torbalı hattındaki sinyalizasyon çok daha sık tren işletmeciliğine imkan sağlarken, trenler Cumaovası’ndan itibaren yine 10-12 dakika barajının içine girecek. İşin uzmanları bu nedenle 40 değil, 140 set de gelse sefer sıklığını artırmak mümkün değil görüşünde.
Faydası olmayacak
Çünkü İZBAN trenlerinin bulunduğu hat üzerindeki mevcut sinyalizasyon sistemi şu anda 6-7 dakikada bir sefere izin veriyor. Ancak İZBAN’ın yanı sıra TCDD’ye ait bölgesel ve ulusal yük trenleri de aynı hatta çalışıyor. İZBAN günde 196 sefer yaparken, TCDD’ninki 69’u buluyor. Bu da İZBAN sefer sıklığının 10-12 dakikada bire düşmesine neden oluyor. “Dolayısıyla TCDD sinyazilasyon sistemini değiştirmedikçe, İZBAN için gelecek yeni tren setlerinin de hiçbir faydası olmayacak. İzmirliler yine beklemeye devam edecek” deniliyor. TCDD ile İZBAN trenlerinin hız farkları da bir gecikme yaratıyor. Mevcut sinyalizasyon, hatta bir TCDD treni girdiğinde o trenin bulunduğu blokun hemen öncesindeki ve hemen sonrasındaki bloku da sefere kapatıyor. TCDD trenlerinin uzunluğu düşünüldüğünde, kapalı bloklar bazen kilometrelerce olabiliyor. TCDD treni yavaş giderse blokların meşguliyeti artıyor, bu da
İZBAN treninin rötar yapmasına neden oluyor. Metro ve İZBAN gibi raylı sistemlerde temel amaç sık işletmecilik yapmak. 15 dakikada bir tek seferde 3 bin yolcuyu taşımak yerine, 5 dakikada bir gelip üç kez biner yolcu taşımak tercih ediliyor. Yeni setler belki bir ölçüde rahatlama yaratacak ama 180 milyon doları (360 milyon TL) geçen bir yatırımın karşılığının sefer sıklığını artırmadan alınması mümkün görünmüyor.