Perakende sektörü 2008 yılını alışveriş merkezlerindeki (AVM) kira tartışmalarıyla geçirdi. Halen aktif 200 AVM'nin bulunduğu Türkiye'de bu yıl yeni yatırımların yavaşlaması bekleniyor. Türkiye'de yapımı devam eden veya proje aşamasında bulunan alışveriş merkezi sayısı 267. Bunların 89'u İstanbul'da, 187'si ise Anadolu'da yer alıyor. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Ekrem Akyiğit, 2009'da faaliyete geçmesi planlanan modern çarşıların yüzde 80'inin açılışının erteleneceğini söylüyor. Akyiğit'in tespitlerine göre artık AVM yatırımcıları da her şehirde, her yerleşim biriminde bir AVM açmaya çalışmanın doğru bir yol olmadığını kavradı.
2009 yılında perakende sektörünün dalgalı bir seyir izlemesi bekleniyor. Reel cirolarda düşüşün devam edeceği tahmin ediliyor. Sektör yeni yılda ilk iki çeyrekte durgunluk, üçüncü çeyrekten itibaren yüzde 2 ile 2,5 arasında büyüme bekliyor. Önümüzdeki bir yıl içinde durgunluğun aşılacağına yönelik görüşler de var. Krizin etkileri üçüncü çeyrekten itibaren azalabilir. Sektörün önemli bir kısmının yeni yılda hedeflerini revize etmesi bekleniyor. BMD Başkanı Akyiğit'e göre krizin olumsuz etkileri önümüzdeki dönemde artacak. Özellikle 2009 yılının ilk çeyreğinde gerek tüketiciler gerekse markalar krizin etkilerini biraz daha fazla hissedecek.
Bugünlerde işçi çıkarma, üretimi kesme, fabrikaların kapanması gibi haberleri sıkça işlenmesi toplumu gelecekle ilgili endişeye sevk ediyor. Eğer bugünlerde IMF'yle anlaşma konusunda somut bir sonuca ulaşılırsa bunun, moralleri artırıcı bir etkisi de olacak. Akyiğit'e göre markaların Uzakdoğu'da yaptırdıkları üretimi Türkiye'ye kaydırmaları sonucunda 2009'da ithalatta bir azalma olabilir. Şirketlerin yeni yılda yeni pazar arayışlarına girmeleri gerekiyor.
Rakamlarla perakende sektörü
Büyüme oranı: % 15
Ciro : 221 milyar TL
Gıda dışı perakendesi: 103 milyar TL
Gıda perakendesi : 118 milyar TL
Metrekare büyüklük : 17 milyon 500 bin
Alışveriş merkezi sayısı : 200
Yapımı devam eden AVM: 267