Çin’de elektro ulaşım araçları gündelik hayata şimdiden
girmiş durumda; ama iki tekerlekli olanlar. Elektro Bike, ya da
elektro bisikletler 1-4 Eylül tarihleri arasında Almanya’nın
Friedrichshafen kentinde yapılan “Eurobike” Fuarı’nın da ana konusunu
oluşturuyordu. Peki, Şanghay’da elektro bisiklet piyasası nasıl? İşte Deutsche
Welle’den Matthias von Hein'in Şanghay notları…
Elektro bisikletler sadece durdukları zaman gürültü yapıyorlar. Mesela
elektro bisikletlerle dolu bir alana bisikletinizi park ederken -yanlışlıkla-
alarma yol açtığınızda… . Ama onun dışında elektro bisikletler Şanghay
sokaklarında sessiz-sakin yol alıyorlar. Şanghay’ın kuzeyindeki Kai-Kai bisiklet
işletmelerinin şube müdürü Ye Jian, Çin trafiğinde şu an 140 milyon elektro
bisikletin bulunduğunu ve bunların yardımcı motorlu bisikletlerden, eski Vespa
görünümündeki bisikletlere kadar çok çeşitli olduğunu anlatıyor: “Fiyatlar
200 Euro’dan 420 Euro’ya kadar değişiyor. Bazıları 24, bazıları da 48 voltla
çalışıyor. Ağırlıkları 35 ile 50 kilo arasında. Gelecek ise lityum akülerin. Bu
aküler hafif, temiz, kolay kullanılabiliyor ve bir yerden bir yere
nakledilmeleri de kolay.”
Ancak şu an Çin piyasasındaki elektro bisikletlerin yüzde 95’inin klasik
kurşun asitli akülerle çalıştığı, bunun da otomobil akülerindeki tekniğin aynısı
olduğu belirtiliyor. Konunun uzmanı Ye Jian, kurşun asitli akülere sahip elektro
bisikletlerin daha fazla yol kat edebildiğini, daha fazla yük taşıyabildiğini ve
daha lüks görünümlü olduklarını söylüyor.
Çin’de elektro bisikletlerin yoğun bir biçimde yaygınlaşmasının nedeni ise
devletin havayı büyük ölçüde kirlettikleri gerekçesiyle 90 büyük Çin kentinde
hafif ve ağır motosikletleri yasaklama ya da sınırlandırma kararı alması.
Üretici firmalar ve tüketiciler de yoğun olarak elektro bisiklete yönelmiş.
Bunlara bir sınırlama olmadığı gibi, bisiklet şeridini kullanmalarına da izin
var ve ehliyet de gerekmiyor. Bundan dolayı Çin’deki işletmelerin geçen yıl 24
milyon elektro bisiklet üretmiş olması hiç şaşırtıcı değil. Çinli üreticiler iç
piyasadan sonra şimdi de dünya piyasalarını ele geçirme azmindeler. Nitekim
geçen yıl itibarıyla 650 bin elektro bisikletin ihraç edildiği saptanıyor.
Şanghay Bisikletçiler Birliği Genel Sekreteri Guo Jianrong: “Çin,
elektro bisiklet dünya piyasasında başı çekiyor. Üretim teknikleri açısından da
önde gidiyoruz. Ürünlerimiz, fiyat/performans kıyaslamasında Avrupa'dan daha iyi
konumda. Bizde lityum akülü bisikletlerin fiyatı 300 Euro civarındayken,
Almanya’da bunun fiyatı bin ile bin 500 Euro arasında değişiyor; bizim
fiyatların uygunluğu ortada.” dedi.
Almanya’da iyi bir elektro bisiklet satın almak için uzun süre beklemek
gerektiği ve fiyatların iki bin euro’ya kadar çıktığı da branşın yetkilileri
tarafından açıklanıyor. Riese & Müller şirketinin yöneticisi Markus Riese,
bu tür bisikletlerin özelliklerini şöyle sıralıyor:
“Bu bisikletlerin özellikle motorları ve şasileri yüksek kalitede. Yani;
amortisörlü sele, hidrolik diskli frenler, güçlü motor ve güçlü aküye sahip bu
bisikletlerle rahat ve güvenli bir biçimde, trafikte zorlanmadan saatte 45
kilometre hızla gidebiliyorsunuz.”
Almanya’nın Friedrichshafen kentinde çarşamba günü başlayan ve haftasonuna
kadar devam edecek olan Elektro Bisiklet Fuarı’nda 42 ülkeden bin 100 katılımcı
ürünlerini sergiliyor.