Çin Heyeti ile Ulaşımda İşbirliği İmkanları Konuşuldu



Genel Sekreter Adem Baştürk ile görüşen Çin Heyeti, İstanbul’daki raylı sistem ve çevre yatırımlarına katkıda bulunmak istediklerini belirtti. Raylı sisteme kısa vadede 80 kilometre ekleyeceklerini ifade eden Baştürk, “Şartlar uygun olursa son yılların parlayan yıldızı Çin ile de işbirliği yapmak isteriz” dedi.

Çin Dış Ticaret Kredi ve Sigorta Müsteşarı Wang Xu, Çin Ulusal Makine İhracat İthalat Müsteşar Vekili Zhao Jun ile Çin İstanbul Başkonsolosu Zhiliang Zhang, Çin Kalkınma Bankası Temsilcisi ve işadamlarından oluşan 25 kişilik bir heyet İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Prof. Dr. Adem Baştürk’ü Saraçhane Belediye Sarayı’nda ziyaret etti. Ziyarette İBB Genel Sekreter Yardımcıları Muzaffer Hacımustafaoğlu ile Hüseyin Eren de hazır bulundu.

Hedef toplu ulaşım talebini raylı sistemle karşılamak

Genel Sekreter Prof. Dr. Adem Baştürk, ziyarette Çin Heyeti’ne İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ni tanıttı, yatırımları ve projeleri anlattı. İstanbul’daki raylı sistem yatırımlarını anlatan bir sunumun da yapıldığı toplantıda konuşan Adem Baştürk, 12 milyonu aşkın nüfusuyla Türkiye’nin finansal başkenti olan İstanbul’da günlük 23 milyon şehir içi hareketlilik yaşandığına dikkat çekerek, yolculuk taleplerini hızlı ve kaliteli bir ulaşım şekli olan raylı sistemle karşılamak istediklerini söyledi.

İstanbul’da günde 7 milyon kişinin toplu taşıma araçlarını kullandıklarını, bu rakamın yüzde 8-9’unun raylı sistemle taşındığını kaydeden Baştürk, “Hedefimiz toplu taşımada raylı sistemin payını arttırarak İstanbul’un trafiğine hızlı ve kaliteli bir çözüm üretmek. Çünkü İstanbul’da yeni yol açmak arazi fiyatları nedeniyle hemen hemen imkansız. İstanbul’da şu anda banliyö hatları dahil toplam 147 kilometre raylı sistem hattımız var. Ayrıca devam eden 51 kilometrelik metro hattı bitmek üzere. Şehrimizin raylı sistem hattına yakın gelecekte 80 kilometrelik bir ağ daha eklemeyi hedefliyoruz. Uzun vadeli hedef olarak da 617 kilometre raylı sistem yaparak İstanbul’daki trafik sorununu nihai olarak çözmek” diye konuştu.

Üsküdar-Çekmeköy Metrosu’nun ihalesi bu yıl

Raylı sistem yatırımlarının pahalı yatırımlar olduğunun altını çizen Baştürk, bu yatırımların önemli bir kısmının da yurtdışından alınan elektromekanik işlerden oluştuğunu belirtti. Bu nedenle İstanbul’daki raylı sistem yapımlarının yerli ve yabancı müteahhit konsorsiyumlar tarafından yapıldığını dile getiren Baştürk, “İleriki safhalarda yapacağımız yatırımlarda Çin’in teknolojisinden ve finans güçlerinden yararlanmak, işbirliğini ilerletmek isteriz” dedi.
 
Bu yıl içinde 20 kilometrelik Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy Metro Hattı’nın ihalesine çıkacaklarını, 2011’de de değişik hatlar için metro ihalelerinin süreceğini anlatan Genel Sekreter Baştürk, “İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak raylı sistem yatırımlarımızda dış kaynak kullanıyoruz. Bu ihalelerimizde hem finans, hem de teknoloji olarak Çin firmalarıyla işbirliği yapmak isteriz. Öte yandan, yakın zamanda katı atık geri dönüşüm tesisi için de yap-işlet modeliyle ihaleye çıkacağız. Ayrıca atıksu ve içme suyu yatırımları için de dış kaynak kullanmayı düşünüyoruz. Şimdiye kadar batılı ülkelerle işbirliği yaptık. Ancak, değişik ülkelerle de iş yapmak istiyoruz. Güney Kore ile işbirliği yapmaya başladık. Bağlı olduğumuz Kamu İhale Kanunu çerçevesinde, son yılların parlayan yıldızı Çin ile de işbirliği yapmak isteriz” şeklinde konuştu.
 
Çin işbirliğine hazır…

Görüşmede konuşan Çin Dış Ticaret Kredi ve Sigorta Müsteşarı Wang Xu da ziyaretlerinin amacının Çin Ticaret Bakanlığı’nın Ocak ayında gerçekleştirdiği Ankara ziyaretinin ardından somut işbirliği adımları atmak olduğunu belirterek, son iki günde Dış Ticaret Müsteşarlığı'yla yaptıkları görüşme kapsamında da Türkiye ile Çin arasında yatırım ve işbirliği grubu kurmak için hazırlıkların yapıldığını söyledi.

Ulaştırma Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı’nda da görüşmeler yaptıklarını ifade eden Wang Xu, “İşbirliği grubu için Mayıs ayında Pekin’de ilk toplantıyı yapacağız. Hedefimiz Çin’den Orta Asya ülkelerine ve Türkiye’ye uzanan yeni bir ipek yolu kurmak. Bunun için Çin Kalkınma Bankası ile Türkiye Cumhuriyeti Hazine Müsteşarlığı bir protokol imzalayacak. Ayrıca, Çin ile Türkiye arasında inşaat ve altyapı alanında işbirliği yapılmasını amaçlayan geniş çaplı bir proje için de Haziran ayında imzalar atılacak” dedi.

İstanbul’da özellikle raylı sistem ve çevre projeleriyle ilgilendiklerini ve bu işlerin ihalelerine girmek istediklerini vurgulayan Xu, “Türkiye ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile işbirliği yapmaya yüzde yüz hazırız. Son 10 yıl içerisinde Çin’de raylı sistem teknolojisi çok ilerlemiş durumda. Bu kadar kalabalık bir heyeti buraya getirmenin amacı, İstanbul ile birçok alanda işbirliği yapmak istememiz” diye konuştu.