Çin Heyeti ile Ulaşımda İşbirliği İmkanları Konuşuldu
Genel Sekreter Adem Baştürk ile görüşen Çin
Heyeti, İstanbul’daki raylı sistem ve çevre
yatırımlarına katkıda bulunmak istediklerini belirtti. Raylı sisteme
kısa vadede 80 kilometre ekleyeceklerini ifade eden Baştürk,
“Şartlar uygun olursa son yılların parlayan yıldızı Çin ile de işbirliği yapmak
isteriz” dedi.
Çin Dış Ticaret Kredi ve Sigorta Müsteşarı Wang
Xu, Çin Ulusal Makine İhracat İthalat Müsteşar Vekili Zhao
Jun ile Çin İstanbul Başkonsolosu Zhiliang Zhang, Çin
Kalkınma Bankası Temsilcisi ve işadamlarından oluşan 25 kişilik bir heyet
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Prof. Dr. Adem
Baştürk’ü Saraçhane Belediye Sarayı’nda ziyaret etti.
Ziyarette İBB Genel Sekreter Yardımcıları Muzaffer
Hacımustafaoğlu ile Hüseyin Eren de hazır
bulundu.
Hedef toplu ulaşım talebini raylı sistemle
karşılamak
Genel Sekreter Prof. Dr. Adem Baştürk, ziyarette Çin
Heyeti’ne İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ni tanıttı, yatırımları ve projeleri
anlattı. İstanbul’daki raylı sistem yatırımlarını anlatan bir sunumun da
yapıldığı toplantıda konuşan Adem Baştürk, 12 milyonu aşkın nüfusuyla
Türkiye’nin finansal başkenti olan İstanbul’da günlük 23 milyon şehir içi
hareketlilik yaşandığına dikkat çekerek, yolculuk taleplerini hızlı ve kaliteli
bir ulaşım şekli olan raylı sistemle karşılamak istediklerini
söyledi.
İstanbul’da günde 7 milyon kişinin toplu taşıma araçlarını
kullandıklarını, bu rakamın yüzde 8-9’unun raylı sistemle taşındığını kaydeden
Baştürk, “Hedefimiz toplu taşımada raylı sistemin payını arttırarak İstanbul’un
trafiğine hızlı ve kaliteli bir çözüm üretmek. Çünkü İstanbul’da yeni yol açmak
arazi fiyatları nedeniyle hemen hemen imkansız. İstanbul’da şu anda banliyö
hatları dahil toplam 147 kilometre raylı sistem hattımız var. Ayrıca devam eden
51 kilometrelik metro hattı bitmek üzere. Şehrimizin raylı sistem hattına yakın
gelecekte 80 kilometrelik bir ağ daha eklemeyi hedefliyoruz. Uzun vadeli hedef
olarak da 617 kilometre raylı sistem yaparak İstanbul’daki trafik sorununu nihai
olarak çözmek” diye konuştu.
Üsküdar-Çekmeköy Metrosu’nun ihalesi
bu yıl
Raylı sistem
yatırımlarının pahalı yatırımlar olduğunun altını çizen Baştürk, bu yatırımların
önemli bir kısmının da yurtdışından alınan elektromekanik işlerden oluştuğunu
belirtti. Bu nedenle İstanbul’daki raylı sistem yapımlarının yerli ve yabancı
müteahhit konsorsiyumlar tarafından yapıldığını dile getiren Baştürk, “İleriki
safhalarda yapacağımız yatırımlarda Çin’in teknolojisinden ve finans güçlerinden
yararlanmak, işbirliğini ilerletmek isteriz” dedi.
Bu yıl içinde 20
kilometrelik Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy Metro Hattı’nın
ihalesine çıkacaklarını, 2011’de de değişik hatlar için metro ihalelerinin
süreceğini anlatan Genel Sekreter Baştürk, “İstanbul Büyükşehir Belediyesi
olarak raylı sistem yatırımlarımızda dış kaynak kullanıyoruz. Bu ihalelerimizde
hem finans, hem de teknoloji olarak Çin firmalarıyla işbirliği yapmak isteriz.
Öte yandan, yakın zamanda katı atık geri dönüşüm tesisi için de yap-işlet
modeliyle ihaleye çıkacağız. Ayrıca atıksu ve içme suyu yatırımları için de dış
kaynak kullanmayı düşünüyoruz. Şimdiye kadar batılı ülkelerle işbirliği yaptık.
Ancak, değişik ülkelerle de iş yapmak istiyoruz. Güney Kore ile işbirliği
yapmaya başladık. Bağlı olduğumuz Kamu İhale Kanunu çerçevesinde, son yılların
parlayan yıldızı Çin ile de işbirliği yapmak isteriz” şeklinde
konuştu.
Çin işbirliğine hazır…
Görüşmede
konuşan Çin Dış Ticaret Kredi ve Sigorta Müsteşarı Wang Xu da ziyaretlerinin
amacının Çin Ticaret Bakanlığı’nın Ocak ayında gerçekleştirdiği Ankara
ziyaretinin ardından somut işbirliği adımları atmak olduğunu belirterek, son iki
günde Dış Ticaret Müsteşarlığı'yla yaptıkları görüşme kapsamında da Türkiye ile
Çin arasında yatırım ve işbirliği grubu kurmak için hazırlıkların yapıldığını
söyledi.
Ulaştırma Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı’nda da görüşmeler
yaptıklarını ifade eden Wang Xu, “İşbirliği grubu için Mayıs ayında Pekin’de ilk
toplantıyı yapacağız. Hedefimiz Çin’den Orta Asya ülkelerine ve Türkiye’ye
uzanan yeni bir ipek yolu kurmak. Bunun için Çin Kalkınma Bankası ile Türkiye
Cumhuriyeti Hazine Müsteşarlığı bir protokol imzalayacak. Ayrıca, Çin ile
Türkiye arasında inşaat ve altyapı alanında işbirliği yapılmasını amaçlayan
geniş çaplı bir proje için de Haziran ayında imzalar atılacak”
dedi.
İstanbul’da özellikle raylı sistem ve çevre projeleriyle
ilgilendiklerini ve bu işlerin ihalelerine girmek istediklerini vurgulayan Xu,
“Türkiye ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile işbirliği yapmaya yüzde yüz
hazırız. Son 10 yıl içerisinde Çin’de raylı sistem teknolojisi çok ilerlemiş
durumda. Bu kadar kalabalık bir heyeti buraya getirmenin amacı, İstanbul ile
birçok alanda işbirliği yapmak istememiz” diye
konuştu.