Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Dünya Çevre Günü vesilesiyle yaptığı açıklamada çimento sanayisinin sürdürülebilir bir gelecek için çalıştığını açıkladı. TÇMB’den yapılan açıklamada 2019 yılında 2016 yılına göre çimento üretimi yüzde 25 azalırken, üretimde alternatif hammadde kullanımı 1,2 milyon tondan 1,7 milyon tona çıkarak yüzde 40 arttı, alternatif yakıt kullanımı ise 656 bin tondan 919 bin tona çıkarak yüzde 40 arttı.
TÇMB açıklamasında, çimento sanayisinin mevzuatla belirlenen tüm çevresel sorumluluklarını yerine getirerek üretimine devam ederken, birçok gönüllü uygulama ile ülkemizin çevre yönetim sisteminin önemli bir paydaşı olduğunu vurguladı.
TÇMB Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Tamer Saka konuyla ilgili yaptığı açıklamada, “Çimento üretim sürecinde; belirli kriterlere uygun olan endüstriyel ve evsel atıkları, alternatif hammadde veya alternatif yakıt olarak değere dönüştüren çimento sanayisi olarak ülkemizin atık yönetiminde profesyonel çözüm ortağıyız. Tüm çalışmalarımızı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan alınan izin ve lisanslar kapsamında yürütmekteyiz.” dedi.
Çimento hammaddesi olan doğal kireç taşı, marn ve kil gibi bileşenleri içeren belirli atıkların, alternatif hammadde olarak kullanıldığını belirten Saka, “Maden atıkları, termik santrallerden çıkan uçucu küller, vitrifiye atıkları, ısıl işlem atıkları ve inşaat atıkları bunlara örnek olarak verilebilir. Enerji değeri olan belirli atıklar ise çimento fabrikalarına enerji sağlayan kömür ve petrol koku gibi yakıtlara alternatif olarak kullanılır. Ahşap, tekstil, plastik gibi bileşenleri içeren evsel veya endüstriyel atıklardan üretilen yakıtlar, atık yağlar, ömrünü tamamlamış araç lastikleri ve farklı türlerde uygun kalorifik değere sahip arıtma çamurları bu atıklara örnek olarak verilebilir. Ancak, nükleer atıklar, bulaşıcı tıbbi atıklar, bataryaların tümü ve işlemden geçmemiş karışık belediye atıkları gibi alternatif yakıtların çimento sanayinde geri kazanımı mümkün değildir.” şeklinde konuştu.
Dr. Tamer Saka, “Türk çimento sanayisi, alternatif yakıt kullanımı ile kullandığı enerjinin yüzde 7’sini atıklar ile ikame etmektedir. Bu oran Avrupa Birliği’nde yüzde 44 seviyesindedir. Ülkemizde, alternatif yakıt oranını Avrupa ve Dünya’da olduğu gibi yüksek ortalamaya çıkarabilmek ve çevresel kazanımlar elde etmek mümkündür. Bu noktada, belediye atıklarından (çöp) üretilecek alternatif yakıtların kullanımı anahtar role sahiptir. Sanayimiz; belediye atıklarından alternatif yakıt üreterek fabrikalarda kullanılmaya ilişkin şu modeli benimsemiştir: Belediyeler veya yatırımcılar, alternatif yakıt üretmek üzere çöp işleme tesislerini (ayrıştırma/kurutma/ek yakıt hazırlama) kurar. Çimento fabrikaları üretilen bu ek yakıtları satın alır. Böylelikle depolanması gereken atıklar alternatif yakıt olarak değere dönüşür. Belediyeler, düzenli depolama hacminden tasarruf ettiği harcamaları atık işleme tesislerine katkı bedeli olarak öder, böylelikle ilave kamu desteği gerekmez. Sözleşmeler uzun vadeli yapılır.” dedi.