Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Avrupa
yakasında Karadeniz sahiline kurulması planlanan yeni şehir
projesi, işsizlik ve çocukların eğitimi nedeniyle büyük göç yaşanan
Eyüp'ün Çiftalan köyünde büyük sevinç yarattı.
Göç nedeniyle nüfusu yarı yarıya düşen köyde, bir zamanlar en büyük geçim
kaynağı hayvancılık ve maden ocakları olduğunu söyleyen kahvehane işletmecisi
Levent Doğan (40), 15 yıldır kahvehane işlettiğini belirterek
şunları söyledi:
Ulaşım bile sorun
"Önceden köy dolu olduğu için benim de ekmek param çıkıyordu. Ama işsizlik ve
çocukların eğitimi için göç başlayınca işler bitti. Kahvehaneye çay alamıyorum
desem yeridir. Maden ocakları gidince işsizlik sorunu ortaya çıktı. Şimdi bir
tane maden ocağı kaldı. Oda deniz kenarında bulunuyor. Çocuklarımız denize
gitmek istediğinde diğer köyün plajına götürmek zorunda kalıyoruz. Bu proje
sayesinde hem işsizlik sorunu ortadan kalkacak, hem de sahilimiz kamyonların
geçtiği bir sahil yerine insanların yüzdüğü bir sahil olacak. Toprakla
doldurulan çukurlar da tehlike olmaktan çıkacak. Çukurlar yüzünden mezarlığımız
bile kaydı. Ölülerimizi taşıdık."
Köylerinin Taksim'e 28 kilometre mesafede olduğunu söyleyen Doğan, "En önemli
sorunumuz ulaşım. Arabası olanlar olmayanlara yardım ediyor. Buradan Taksim'e
gitmek için Kemerburgaz'a gidip oradan otobüse biniyorduk. Proje ile toprak olan
yolumuz 3. köprü otobanı olacak. Proje bittiğinde Taksim'e gitmeye gerek
kalmayacak. Taksim ayağımıza gelecek. Çocuklarımızın taşımalı eğitim ile
okumasına gerek kalmayacak" diye konuştu. 1914 yılında köylerinde tren hattı
olduğunu belirten Doğan, "Buradan Kağıthane'ye kömür gidiyormuş. Burayı
geliştirecek olan tren yolunu kaybettik ama 90 yıl sonra köyümüz yeni bir şehir
olacak" dedi.
Maden ocağı olduğu için denizi kullanamadıklarını söyleyen 44 yaşındaki
Harun Gürhaner ise, "Bir maden ocağı hala aktif durumda olduğu
için denizi kullanamıyoruz. Bırakın köylüyü, muhtar, ormancı bile oraya
gidemiyor. Ama proje hayata geçtiğinde buralarda bir devir sona erecek. İnsanlar
para kazanmak ve ısınmak için kışın denize girerek çuval çuval kömür topluyordu.
Burada şehirleşme olduğunda sahilimizde plajlar, yürüyüş yolları belki de
kafeler olacak. İnsanlar artık kömür toplamaya değil çocuklarıyla birlikte
oltalarını alarak balık tutmaya gidecek" dedi.
Geleceği planlamak
Pendik Belediye Başkanı Kenan Şahin ise şöyle konuştu: Ülkemiz, geçmişte
yapılan hatalar nedeni ile kötü bir şehirleşme evrimi geçirdi. İstanbul'a
yapılması düşünülen iki yeni şehir zihniyet dönüşümü sağlaması açısından önemli.
Nasıl ki bir dönem numune hastaneleri yapılıp hastanecilik uygulamasına örnek
teşkil etti ise, iki yeni şehir de örnek şehir olması bağlamında
değerlendirilmelidir. Planlı ve düzgün şehri görenler plansız ve çarpık
yapılaşma kıskacından kurtaracak formüllere daha sıcak bakacaktır. Bu süreç, var
olan yapılar için değişimi ve dönüşümü tetikleyecektir. Toplumsal desteği
artıracaktır. Günü kurtaran değil geleceği planlayan bir yaklaşım olması
açısından iki yeni şehir projesi bu açıdan önemli.
Haber: Deniz DERİN
2 şehire meclis onayı
İki yeni şehir projesinin Avrupa Yakası ayağıyla ilgili arazi çalışmalarının
ilk adımı dün atıldı. Maden ocaklarının bulunduğu bölgenin rehabilite
çalışmaları için Büyükşehir Belediyesi'ne tahsis edilmesi,
İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi'nden oybirliğiyle geçti.
Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürlüğü'nün, Başbakan Erdoğan'ın iki yeni
şehir projesiyle ilgili olarak 9 Mayıs günü, Arnavutköy Bolluca, Yeniköy- Durusu
hattındaki alanların inşaat yıkıntı ve hafriyat toprağı ile rehabilite edilmesi
için Büyükşehir Meclisi'ne teklif verdiği ortaya çıktı. Büyükşehir Hukuk
Komisyonu ile Tarım- Orman ve Köy Komisyonu'nun müşterek raporuyla meclise
sunulan teklif kapsamında, çevre kirliliği oluşturan bölgenin inşaat yıkıntı,
toprak ile bertaraf edilerek rehabilitasyona hazır hale getirilmesi için ön izin
isteniyor. Orman Bölge Müdürlüğü yetkisinde bulunan işlemin Büyükşehir
Belediyesi'ne devredilmesinin ardından dolgu yapma, zemin düzenleme
çalışmalarına başlanacak.
Belediye Meclisi'nin bugünkü oturumunda da Bolluca bölgesiyle ilgili
rehabilite iznini görüşeceği öğrenildi. Bu arada üçüncü köprü ile Kuzey Marmara
Çevre Otoyolu projesinden çıkarılacak olan inşaat ve toprak, Terkos Gölü'nün
kuzey kısmında 400 kilometrekarelik bir havza içerisinde farklı noktalarda
bulunan kömür ve maden ocaklarının rehabilitasyonu için kullanılacak. Başbakan
Erdoğan, maden ocaklarıyla bölgede bozulan ekolojik dengenin 40 bin hektarlık
yeni şehir alanıyla yeniden yeşile ve hayata kavuşacağını açıklamıştı.
Haber: Zeynel YAMAN
Daha güvenli olursa niye taşınmayalım
Metin Mollahmetoğlu (Pendik): İlkokuldayken, "Babam her şeyi
doğru yapar" diye bir söz vardı. Ben de diyorum ki "Benim Çılgın projelerine
sonuna kadar destek veriyoruz.
Mustafa Tığ (Bağcılar): 1969'da 17 liraya 100 metrekare yer
aldım. Bağcılar, tarlaydı. Ayak izi bile yoktu. Gecekondu yapıp oturdum.
Bağcılar'ın bu duruma gelmesi için 40 yıl bekledim. Tarla olan Bağcılar'a şimdi
tramvay geliyor. Bağcılar'da altında kahvem olan binam var. Oraya giderek tekrar
başladığım yere döneceksem gitmem.
Efendi Karademir (Kartal): Proje gerçekten de çok güzel.
Trafikten yana çok dertliyiz. Bu proje trafiği de rahatlatır. Başbakanımızı
kutluyorum. Kartal'da özellikle kıyı şeridi doldurma. Bu nedenle yeni şehir
depreme karşı dayanıklı olur ve fayda sağlar.
Mehmet Arslan (Bahçelievler): Bahçelievler'deki evimin
kredisini hâlâ ödüyorum. 35 bin TL borcum kaldı. Japonya'da depremin sonuçlarını
gördük. Proje bu anlamda mantıklı. Oraya taşınırım giderim ama işyerim
Bakırköy'de. Karadeniz'den işyerime nasıl gelip gideceğim? Başbakan'ın projenin
detaylarını biraz açıklaması gerekiyor.
İlhami Çetin (Zeytinburnu): Bu bölge deprem anlamında çok
riskli. Daha sağlam bir binada oturacaksam, itfaiye sokağıma daha rahat
girecekse, çocuğum için okul olursa, neden gitmeyeyim? O bölgede tam donanımla
ulaşım ağı olacak mı?
Gürsel Doğru (Bağcılar): 6 ay önce daire aldım. Daha 40 bin
TL borcum var. 20 yıldır aynı yerde oturuyorum. İnsanların alıştığı yerden
ayrılmaları zor. Yaşam alanları ve deprem açısından düşünürsek, mantıklı olan
gitmek. Bildiğim kadarıyla o bölgenin çok güzel manzarası var ve Karadeniz
sahili.
İbrahim Ayazoğlu (Pendik): Proje tek kelimeyle süper.
İstanbul turistik açıdan da atlama yapacak. Kanal İstanbul ile tehlikeli
tankerler artık Boğaz'dan geçemeyecek. Trafik rahatlayacak. Sinir, stres
bitecek.
Ahmet Lefzan (Maltepe): Tıpkı Kanal İstanbul gibi bu
projenin de uygulanıp uygulanmayacağı hususunda çekincelerim var. Yeni kurulacak
şehre buralardan nüfus kaydırılacağı söylendi. Ben buraları ölsem de bırakmam.
Ayrıca bunun söylendiği gibi depreme hazırlık amacıyla yapıldığına
inanmıyorum.