”Çelik Endüstrisinde Konsolidasyonlar Devam Edecek”



Deloitte'un "demir çelik endüstrisinde konsolidasyon" raporunda, mevcut sermaye gücünü korumak ve likidite sorunlarından kaçınmak isteyen çelik endüstrisinde konsolidasyonların önümüzdeki dönemde de devam etmesinin beklendiği kaydedildi. Deloitte'un, sonuçlarını açıkladığı raporda yer alan araştırmasına, cirosu 1 milyar dolar ve üzerinde 14 firmanın yanısıra cirosu 5 milyar dolar ve üzerinde olan 9 firmanın yöneticileri katıldı. Araştırmaya, dünyanın en büyük 15 çelik firmasının 10;u yanıt verirken, katılımcıların yüzde 6'sını Türk şirketlerinin yöneticileri oluşturdu.

Küresel ekonomik kriz nedeniyle sektördeki satın alma ve birleşmelerde geçen yıl ciddi bir azalma görülmesine rağmen, konsolidasyon sürecinin kritik önemini koruduğu ifade edilen raporda, araştırmaya katılan demir çelik sektörü yöneticilerinin büyük bir bölümünün, önümüzdeki 3 yıl içinde yeni satın almalara yönelmeyi planladıkları bildirildi.

Deloitte'un sorularını yanıtlayan yöneticilerin yüzde 69'u satın alabilecekleri uygun bir şirket aradıklarını belirtti.

Çelik şirketlerinin mevcut koşullarda likiditedeki azalmanın ve yüksek sermaye maliyetinin olumsuz etkilerini yaşadıklarına işaret edilen araştırmaya katılanların yüzde 67'si, mevcut sermayeyi yönetmek için kendi nakit kaynaklarını kullanmayı planlarken, yüzde 60'ı sermaye yatırımları için yeni bazı önceliklerin belirlenmesi gerektiği görüşünü ortaya koydu.

Her 4 yöneticiden 1'i, satın almalar konusunda mevcut ekonomik iklimin şu an için yeterince rekabete açık olduğunu ifade ederken, her 3 yöneticiden 2'si önümüzdeki 3 yıl içinde rekabet ortamının daha da ısınacağı görüşünü aktardı.

Araştırmaya yanıt veren yöneticilerin yüzde 60'ı, geçmişte yaşadıkları satın alma deneyimlerinin yüzde 64'ünde iş hedeflerini tutturma açısından çok başarılı ve üstün bir performans sergilediklerini belirtirken, entegrasyon hedeflerinde çok başarılı ve üstün performans sergilediğini söyleyenler ise yüzde 59 oranında kaldı.

Ölçek ekonomisi ve yeni pazar arayışı

Araştırmaya katılan yöneticilerin yüzde 75'i, ölçek ekonomisinin gereklerini yerine getirebilmek, müşteri ve diğer firmalarla pazarlık gücünü artırabilmek ve yeni coğrafi alanlara girebilmek için satın almalara yöneldiklerini kaydetti.

Katılımcıların yüzde 65'i iki şirket arasında sinerji yaratmayı, yüzde 58'i düşük maliyetli bölgelerde kapasite edinmeyi, yüzde 58'i de mevcut yetenekleri elde etmeyi öne çıkardı.

Katılımcıların yüzde 90'ını oluşturan çoğunluğu ise, ortada potansiyel bir satın alma işlemi bulunduğu takdirde satın alınacak kurumun büyümeyle ilgili beklentileri, finansal performansı ve finansal gücünün, kararı etkileyen en önemli unsurlar olduğunu belirtti.