Türk Çimento Sektörünün çatı kuruluşlarından Çimento Endüstrisi İşverenleri Sendikası (ÇEİS), kamuoyunda son dönemde tartışmaya açılan çimento fiyatlandırma politikaları hakkında değerlendirmelerde bulundu. Türkiye’ye sağladıkları katma değer ve katkıyla gurur duyduklarının altının çizen ÇEİS Yönetim Kurulu Başkanı Suat Çalbıyık, “Sektörümüzün iç pazarda yakaladığı istikrarlı ivmeyi korumak ve yurt dışı pazarlarda üstlendiğimiz kritik rolü sürdürerek başarılarımızı taçlandırmak için elimizi taşın altına koymaktan çekinmedik. Türk Çimento Sektörü, 2018-2019 yıllarında üst üste daralmasına rağmen, Türkiye için fedakârlık yapmaktan kaçınmamış bir endüstridir.” dedi.
“Yaklaşık bir asırdır her koşulda Türkiye’ye hizmet etmekten gurur duyuyoruz”
Türk Çimento Sektörünün küresel pazarda önemli bir oyuncu olduğunun ve bu başarının katlanarak sürdürülmesi gerektiğinin altını çizen Suat Çalbıyık söyle konuştu: “Çimento Sektörü, Cumhuriyetin ilk yıllarından bu yana, yaklaşık bir asırdır ülkesine hizmet etmenin gururunu taşımaktadır. Bugün üretimde Avrupa’da birinci, dünyada altıncı sıradayız. İhracatta da Avrupa’da yine birinci, dünyada ikinci sıradayız. Başarının kolay elde edilmediğini biliyor, bu başarıları sürdürülebilir kılmak için sektör olarak fedakârlık yapmaktan çekinmiyoruz. 2018-2019 yıllarında üst üste daralan sektörümüz, 2020 yılına umutlu başlasa da, Mart ayında baş gösteren Covid-19 salgını sebebiyle ikinci defa sarsıldı. Yine de üretime ara vermedik ve inşaat sektörünün devamlılığına her zamanki gibi katkı sunduk.”
“Ciddi maliyet artışına maruz kalsak da ülkemize katma değer üretmekten vazgeçmedik”
Yüksek maliyet artışlarından kaynaklı büyük fiyat baskılamasına maruz kalınan dönemlerde dahi Türkiye’ye katma değer üretecek çalışmalara imza attıklarını vurgulayan ÇEİS Başkanı Çalbıyık, sözlerini şöyle sürdürdü: “Çimento sektörü maliyet bileşenlerinin yüzde 55-65 kadarı yakıt ve elektrik maliyetlerinden oluşmaktadır. Sektörümüzün yakıt tedarikinde ithalata olan bağımlılığı oldukça yüksek. Çimento sektörü birincil yakıt ihtiyacının kalori cinsinden yüzde 94’ünü, miktar cinsinden ise yüzde 92’sini petrokok ve ithal kömürden karşılarken, üretimde yoğun olarak kullanılan fosil yakıtların yüzde 92’si ithal edilmektedir. 2017-2021 Mart ayı itibariyle petrokok fiyatlarında yüzde 200, elektrik birim maliyetlerinde yüzde 106, ithal kömür fiyatlarında yüzde 67,5 oranında artış görülmüş, yakıt ve elektrik maliyetlerinin yanında tesis başına işgücü maliyetleri 2017’den 2020 yılı sonuna kadar ortalama yüzde 31,2 oranında yükselmiştir. Buna rağmen, dünya geneline baktığımızda, en düşük fiyatlı çimento satışını yaptığımız açıkça görülmektedir.”
Çimentonun konut inşaat maliyeti içerisindeki oranı en fazla yüzde 3,2
T.C. Merkez Bankası’nın 2017-2021 yıllarını kapsayan konut fiyat endeksi incelendiğinde, konut fiyatlarında yüzde 70’i aşkın artış yaşandığı verisine ulaşabileceğini belirten Çalbıyık açıklamasını şu şekilde sonlandırdı: “Eski adıyla TÇMB, yeni ismiyle TürkÇimento tarafından 2019 yılının Şubat ayında ODTÜ’ye hazırlatılan ‘Çimento ve Hazır Beton Fiyat Artışlarının Bina Maliyetine Etkisi’ raporunda da görüldüğü üzere, çimentonun birinci sınıf bir yapının tüm maliyeti içerisindeki payı yüzde 2,7 ile 3,2 arasında değişmektedir. Özetle, çimento fiyatlarında bahsedildiği düzeyde artış olsa dahi, inşaat sektörü fiyatlarını etkileyecek olan malzemenin çimento olmadığı açıktır. Sektörümüzün başarılarını ve atılımlarını konuşmamız gereken yerde, gerçeği yansıtmayan iddialarla kamuoyunun gündemi meşgul edilmemeli.
Türkiye’nin 7 bölgesinde, Edirne’den Kars’a uzanan fabrikalarıyla üretim yaparak iç pazarın ihtiyacını karşılayan ve ihracattaki başarılarıyla gururlandıran sektörümüzün -ülke ekonomisi için elini taşın altına koymaktan çekinmese de- yaşanan maliyet artışlarını fiyatlarına direkt yansıtmadığı ve bu durumdan olumsuz etkilendiği de kaçınılmaz bir gerçektir.”