Cebinde 40 Bin Lirası Olan Ev Sahibi Olmak İstiyor
MasterCard tarafından düzenlenen ve Türkiye’nin kentsel nüfusunu temsil eden
11 il merkezinde bin kişi üzerinde yapılan MasterIndex araştırması, son dönemde
Türk Halkı’nın eline geçen fazla parayı nasıl değerlendireceğinin yanıtını
aradı. Katılımcıların yüzde 18’i ev yada daire almak, yüzde 15’i borç ödemek ve
yüzde 11’i otomobil almak isteğini ortaya koydu. Bu parayla katılımcıların yüzde
10’u eğitime harcamak, yüzde 8’i gezi, eğlence, tatil yapmak, yüzde 8’i tasarruf
etmek, yüzde 7’si altına yatırım yapmak, yüzde 5’i sağlık için kullanmak, yüzde
5’i alışveriş yapmak, yüzde 4’ü iş geliştirmek ve yüzde 4’ü yeni iş kurmak
istedi.
Kadınlar tasarrufu seçti
Sonuçlarda kadın, erkek ayırımına göre incelendiğinde kadınların bu parayı ev
veya daire almaya, tasarrufa ve sağlık için harcamaya erkeklere oranla daha
eğilimli oldukları gözlemlendi. Erkekler ise gezi, eğlence, tatil, yeni iş kurma
ve işini geliştirme tercihlerinde kadınlara fark attı.
MasterIndex araştırmasında, 40 bin TL’yi değerlendirme yöntemleri
sosyo-ekonomik seviyeye göre de incelendi. Buna göre yüksek gelir
grubundakilerin ev, daire, gezi, eğlence, tatil ve tasarruf seçeneklerini eşit
derecede (yüzde 12) tercih ettikleri görüldü. Bu grubun bir sonraki tercihi ise
elindeki fazladan parayı eğitim için harcamak (yüzde 11) olduğu ortaya çıktı.
Araştırma sonuçlarına göre, tüm sosyo-ekonomik gruplar, öncelikli olarak ev
almayı düşünürken, orta gelir grubu öncelikle borçlarını ödemeyi tercih ediyor.
Alt orta ve düşük gelir grupları yeni iş kurmada diğerlerine oranla daha
hevesli. Aynı grup gezi, eğlence, tatil seçeneğini en az tercih eden kesim oldu.
Orta yaş grubu ‘altın’ diyor
MasterIndex’e göre, 15-24 yaş gurubu, fazladan 40 bin TL’si olsa bu parayı
öncelikle eğitim, gezi, eğlence, tatil ve otomobil almak için harcamak istiyor.
25-29 yaş grubu tasarrufa, 45-54 yaş grubu ise altın almaya daha meyilli. Ege ve
Güney Doğu Anadolu Bölgeleri de ellerindeki fazla parayla tasarruf yapmaya diğer
bölgelerden daha istekli. Aynı durum otomobil alma konusunda da Marmara, Ege ve
Akdeniz Bölgeleri için geçerli. Gezi, eğlence, tatile gitme seçeneği de İç
Anadolu Bölgesi halkı için diğer bölgelere oranla daha üst sırada.
MasterIndex araştırmasının tasarruf etme alışkanlıkları ve yatırım
eğilimlerini inceleyen bölümü ise son yılın gözdesi ‘altın’ın yerini ‘yastık
altı’na bıraktığını gösterdi. Tasarruf edenlerin büyük bölümü, tasarruflarını
‘TL olarak bankaya yatırmadan elimde tutuyorum’ seçeneğini tercih etti.
Yastıkaltı ve altın seçeneklerini sırasıyla, TL olarak banka faizinde
değerlendirmek, döviz alıp elde tutmak, taşınmaz mülk almak, döviz alıp bankaya
yatırmak, yatırım fonları ve hisse senedi yatırımları izliyor. Tasarruf yapan
düşük gelirdekilerin de öncelikli tercihi yastık altı.