Cebinde 40 Bin Lirası Olan Ev Sahibi Olmak İstiyor



MasterCard tarafından düzenlenen ve Türkiye’nin kentsel nüfusunu temsil eden 11 il merkezinde bin kişi üzerinde yapılan MasterIndex araştırması, son dönemde Türk Halkı’nın eline geçen fazla parayı nasıl değerlendireceğinin yanıtını aradı. Katılımcıların yüzde 18’i ev yada daire almak, yüzde 15’i borç ödemek ve yüzde 11’i otomobil almak isteğini ortaya koydu. Bu parayla katılımcıların yüzde 10’u eğitime harcamak, yüzde 8’i gezi, eğlence, tatil yapmak, yüzde 8’i tasarruf etmek, yüzde 7’si altına yatırım yapmak, yüzde 5’i sağlık için kullanmak, yüzde 5’i alışveriş yapmak, yüzde 4’ü iş geliştirmek ve yüzde 4’ü yeni iş kurmak istedi.

Kadınlar tasarrufu seçti

Sonuçlarda kadın, erkek ayırımına göre incelendiğinde kadınların bu parayı ev veya daire almaya, tasarrufa ve sağlık için harcamaya erkeklere oranla daha eğilimli oldukları gözlemlendi. Erkekler ise gezi, eğlence, tatil, yeni iş kurma ve işini geliştirme tercihlerinde kadınlara fark attı.

MasterIndex araştırmasında, 40 bin TL’yi değerlendirme yöntemleri sosyo-ekonomik seviyeye göre de incelendi. Buna göre yüksek gelir grubundakilerin ev, daire, gezi, eğlence, tatil ve tasarruf seçeneklerini eşit derecede (yüzde 12) tercih ettikleri görüldü. Bu grubun bir sonraki tercihi ise elindeki fazladan parayı eğitim için harcamak (yüzde 11) olduğu ortaya çıktı. Araştırma sonuçlarına göre, tüm sosyo-ekonomik gruplar, öncelikli olarak ev almayı düşünürken, orta gelir grubu öncelikle borçlarını ödemeyi tercih ediyor. Alt orta ve düşük gelir grupları yeni iş kurmada diğerlerine oranla daha hevesli. Aynı grup gezi, eğlence, tatil seçeneğini en az tercih eden kesim oldu.

Orta yaş grubu ‘altın’ diyor

MasterIndex’e göre, 15-24 yaş gurubu, fazladan 40 bin TL’si olsa bu parayı öncelikle eğitim, gezi, eğlence, tatil ve otomobil almak için harcamak istiyor. 25-29 yaş grubu tasarrufa, 45-54 yaş grubu ise altın almaya daha meyilli. Ege ve Güney Doğu Anadolu Bölgeleri de ellerindeki fazla parayla tasarruf yapmaya diğer bölgelerden daha istekli. Aynı durum otomobil alma konusunda da Marmara, Ege ve Akdeniz Bölgeleri için geçerli. Gezi, eğlence, tatile gitme seçeneği de İç Anadolu Bölgesi halkı için diğer bölgelere oranla daha üst sırada.

MasterIndex araştırmasının tasarruf etme alışkanlıkları ve yatırım eğilimlerini inceleyen bölümü ise son yılın gözdesi ‘altın’ın yerini ‘yastık altı’na bıraktığını gösterdi. Tasarruf edenlerin büyük bölümü, tasarruflarını ‘TL olarak bankaya yatırmadan elimde tutuyorum’ seçeneğini tercih etti. Yastıkaltı ve altın seçeneklerini sırasıyla, TL olarak banka faizinde değerlendirmek, döviz alıp elde tutmak, taşınmaz mülk almak, döviz alıp bankaya yatırmak, yatırım fonları ve hisse senedi yatırımları izliyor. Tasarruf yapan düşük gelirdekilerin de öncelikli tercihi yastık altı.