“Çatılar Hem Mirasımız, Hem Geleceğimizdir”



Türkiye’nin lider çatı kaplama ve su yalıtım sistemleri üreticilerinden Onduline Avrasya, kültürel hayata katkısını sürdürmeye devam ediyor. Bugün (03 Mayıs 2011) İstanbul Modern’de gerçekleştirilen basın toplantısıyla, Onduline Avrasya tarafından yayınlanan ve Türkiye’deki 45 ilde ve bu illere bağlı 68 ilçe ve köyde, fotoğraf sanatçısı Bünyamin Aygün tarafından çekimleri gerçekleştirilen “Türkiye’nin Çatıları” adlı fotoğraf kitabının tanıtımı yapıldı.



“Sanatçı gözüyle ele alan özgün bir çalışma olmasını istedik”

Onduline Avrasya Yönetim Kurulu Başkanı Burhan Karahan ise en son buna benzer bir sosyal sorumluluk projesini müzik alanında geliştirdiklerini, bu çalışma kapsamında da Türkiye’nin çeşitli kentlerinden müzik alanında yeteneği olan Türkiye’nin “yeni harika çocuklarını” Güher ve Süher Pekinel kardeşler’in desteği ve yardımıyla keşfettiklerini, bu gençlerin yurt dışında kariyerlerinde ilerlediklerini ifade etti.

Çatıların birer kültürel miras olduğunun altını çizen Karahan, “Çatılar hem mirasımız, hem geleceğimizdir. Türkiye’de eski çatıların doğru yapıldığı gerçeğini kitabımız gözler önüne seriyor. Çünkü eskiden çatılar iklimlere göre yapılmıştı. Şimdi ise standart bir çatı anlayışımız var. İzmir için yapılan çatı ile Hakkari için yapılan çatı aynı olmamalıdır. Şimdi Türkiye’de çatılar ile ilgili yeniden bir dönüştürme sürecine girmiş görünüyoruz. Bu süreçteki yeniliklerin yörelerin geleneksel doku ve değerlerine uygun olması gereklidir ” dedi.

Onduline’nin günümüze kadar çatı ağırlıklı bir sanayi firması olmayı sürdürdüğünü belirten Karahan, “Mesleğimize olan saygımızdan ötürü Türkiye’nin çatılarını ele almak istedik. Türkiye’de bilmediğimiz, yukarı bakmadan yürüyüp geçtiğimiz çatıları ortaya koyan ve mimari çözümlere dair anlatım sunan bir yaklaşım yerine sanatçı gözüyle ele alan özgün bir çalışma olmasını istedik” dedi. Kalıcı bir eser sunmuş olmayı umduklarını aktaran Karahan daha sonra sözü Onduline Avrasya Satış ve Pazarlama Müdürü Mimar Osman Nuri Özpay’a bıraktı.



“Çatı kavramı güzel ve çirkin mimarinin en temel unsurudur”

Konuşmasını mimar ve Onduline Avrasya grubu çalışanı kimliği ile gerçekleştireceğini belirten Onduline Avrasya Satış ve Pazarlama Müdürü Mimar Osman Nuri Özpay, söz konusu kitabın tarafsız bir şekilde hazırlandığını ve şimdiye kadar herhangi bir eğitim kurumu ya da mimarlık fakültesi tarafından bu tip bir çalışma hazırlanmadığını ifade etti. Çatıların sektör çapında büyük öneme sahip olduğunu aktaran Özpay, çatı kaplama malzemeleri ve son on yılda pazara giren yeni ürünler hakkında bilgi verdi.

Türkiye’de yılda 100 milyon m2’nin üzerinde çatı kaplama malzemesi kullanıldığını aktararak çatı kavramının güzel ve çirkin mimarinin en temel unsuru olduğunu vurgulayan Özpay, “ülkemizin çok daha doğru çatılara sahip olması ümidiyle” diyerek sözlerini tamamladı.



“Tüm doğallığıyla yansıtmaya çalıştık”

Sonuç ürün anlamında bir kitap projesi olan “Türkiye’nin Çatıları” adlı çalışmanın son yıllarda Onduline’nin ağırlık verdiği kültür ve sanat projelerinin devamı niteliğinde olduğunu belirten Onduline Avrasya Kurumsal İletişim Müdürü Binnur Ertuş Şimşek, projenin gelişim sürecine ve Fotoğraf Sanatçısı Bünyamin Aygün ile çalışmaya başlama serüvenlerine de açıklamasında yer verdi.

Şimşek, üretici firma olarak Türkiye’nin çatılarını bütün doğallığıyla kareleme kararı aldıklarını belirttikten sonra, “Bini aşkın fotoğraf karesinin içinden seçim yaptık Bu süreçteb çatılar, bazen bir kaçış noktası, bazen bir dinlenme mekanı ve bazen de yaşam alanı olarak karşımıza çıktı. Bu anlamda ‘Türkiye’nin Çatıları’ adlı kitabımızın sosyo-kültürel boyutu da yansıttığına inanıyoruz” dedi.



“Türkiye’nin geçmişi ile bugününün objektife yansıması ile bu eser meydana geldi”

Fotoğraf sanatçısı Bünyamin Aygün, çatıları fotoğraflayıp bir kitap haline getirmenin Avrupa ve Türkiye’de ilk olduğunu belirterek “Aylarca süren yolculuklar, binlerce kilometre ve Türkiye’nin geçmişi ile bugününün objektife yansıması ile bu eser meydana geldi” dedi. Türkiye’nin bu denli zengin bir çatı yapısına sahip olduğunu bilmediğini ifade eden Aygün, Amerikalı, Vanlı ya da İstanbullu bir kişinin kütüphanesinin en güzel köşesini ayıracağı bir çalışma olması için çalıştıklarını aktardı.