'Çatık Kaşlı Melek' Tartışmaya Yol Açtı



Ayasofya Müzesi'nin 160 yıl sonra yüzü açılan melek tasviri tartışma yarattı. Fener Rum Patrikhanesi, "çatık kaşlı" melek için "Serafim" yani "Tanrı'nın habercisi" dedi. Türk sanat tarihçileri ise, "Serafim olabilir de, olmayabilir de" yorumunu yaptı. Ayasofya Müzesi Müdürü Haluk Dursun, SABAH'a, "Meleğin Serafim olup olmadığı tartışmalı" derken, bu görüşe Bizans tarihi uzmanı Prof. Semavi Eyice'den destek geldi.

Patrikhane: Serafim

Rum Patrikliği Basın ve Halkla İlişkiler Bürosu Müdürü Dositheos Anagnostopoulos, yüzü açılan meleği SABAH'a değerlendirdi. "Melekleri zikreden yüz ifadesi değil, şekilleridir" diyen Patrikhane, "6 kanatlı her melek Bizans kilise sanatında Serafim'dir. Çok gözlü gösterilen melekler Herubimdir" bilgisini verdi. Patrikhane, melekle ilgili yapılan "Cennetin bekçisi; Tanrı'nın tahtını koruyan" değerlendirmelerinin doğru olmadığını vurguladı ve "Serafim İbranice'den, yanmak anlamına gelen 'Saraf' kelimesinden gelmekte olup, bu melek Tanrının Habercisi olmakla vazifelendirilmiştir" dedi.

Ayasofya Müzesi Müdürü Haluk Dursun ise, "Melek konusu tartışmalı. Serafim mi değil mi inceleniyor" dedi. Bizans tarihçisi Prof. Semavi Eyice ise "Bu yüzü açılan, Serafim mi yoksa Kerubin mi kanaat bildiremiyorum" diye konuştu. Bu tartışma, meleklerin isimlerinin yazılmamasından kaynaklanıyor. Sanat tarihçisi Eyice'ye göre, melek isimleri eskiden Alman bir sanat tarihçisi tarafından not edildi. Bu kişi, daha sonra ülkesine döndüğü için kayıtlar ortadan kayboldu.