Navigasyon Firması TomTom'un 2013'ün Kasım ayında açıkladığı rapora göre İstanbul'un trafik sorununun çözülebilmesi için eş zamanlı trafik bilgilendirme sistemine geçilmesi ve sinyalizasyon sisteminin de sürücüleri boş yollara yönlendirmesi gerekiyor. Birgün Gazetesi'nden Seçil Türkkan'ın haberine göre, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı'na aday isimlerin tümünün konuyla ilgili bir çözüm önerisi var. Fakat hangisinin gerçekçi olabileceği henüz bilinimiyor. AKP'nin adayı Topbaş trafik sorununu kısmen çözdüklerini söylese de verilere göre kişilerin trafikte geçirdiği süre 64 dakika. CHP'nin adayı Sarıgül, toplu taşımaya ağırlık verecelerini söylerken, HDP'nin eşbaşkan adayları Aydınlar ve Önder sorunlara karşı "projemiz değil, çözüm önerilerimiz var. Ranta sırtımızı döneceğiz" diyor.
İstanbul'da 12 iş günü trafikte geçiyor
Navigasyon firması TomTom’un yaptığı araştırmaya göre İstanbul, dünya üzerinde trafiği en sıkışık 2. kent. En sıkışık kent Moskova olarak ölçülürken, her bir İstanbullunun bir yıl boyunca trafikte yaşadığı gecikme ise 118 saati buluyor.
Navigasyon ve lokasyon bazlı ürün ve servis sağlayıcısı TomTom’un 6’cınsını yayınladığı ‘Trafik Endeksi’ne göre Türkiye’deki sürücülerin yılda ortalama 12 iş günü trafikte sıkışık kalarak geçiyor. Dünyada ise bu rakam, ortalama yılda 8 iş günü. Dünyanın 169 şehrinde trafik sıkışıklığının ölçüldüğü araştırmaya göre trafiği en sıkışık olan kenti Moskova. Moskova’yı İstanbul ve Rio de Janeiro takip ediyor.
Trafikte 118 saatlik kayıp
Endekse göre İstanbul’daki trafik sıkışıklığı oranı yüzde 57. Bu oran sabahları yüzde 81’e, akşam saatlerinde ise yüzde 127’ye yükseliyor. Otoyollardaki sıkışıklık ise yüzde 59. İstanbul’da trafiğin yoğun olduğu saatlerde kişi başına gecikme süresi de 64 dakika. İstanbul’da yaşan bir kişi, yıl boyunca trafikte ortalama 118 saatlik bir kayıp yaşıyor. Bu da yılda ortalama yaklaşık 5 günün trafikte geçtiğini ortaya koyuyor. Firmanın sıkışıklığını yönetmek konusundaki çözüm önerisi ise öncelikle trafiğin yönetilme şeklinin değişmesi üzerine. Rapora göre İstanbul’daki trafik sorunu, sanıldığı gibi boğazlardaki tıkanmadan değil; Avrupa Yakası’ndaki Levent ve Şişli bölgelerinde herkesin aynı güzergâhı kullanmasından kaynaklanıyor. Sorununun çözülebilmesi için, eş zamanlı trafik bilgilendirme sistemine geçilmesi ve sinyalizasyon sisteminin de buna göre sürücüleri boş yollara yönlendirmesi gerekiyor.
49 değil, 64 dakika
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin AKP adayı ve halihazırda Belediye Başkanı olan Kadir Topbaş'ın trafikle ilgili gerçekletirmeyi vadettiği projeleri ise raylı sistem uzunluğunu geliştirmeye devam etmek. Topbaş yaptığı açıklamalarda trafiğe her gün yaklaşık 600 araç eklenmesine rağmen, 2004’te 53 dakika olan ortalama yolculuk süresini 49 dakikaya indirdiklerini iddia ediyor fakat TomTom'un araştırmasına göre kişi başı trafikte zaman geçirme süresi 64 dakika.
CHP: Park et, devam et
CHP'nin adayı Sarıgül'ün vaadleri arasında İstanbul’da raylı sistem ağının etkin kullanılması ve diğer türlerle bütünleşmesinin sağlanması için otopark kapasitesi büyük transfer merkezleri kurularak, “park et devam et” uygulaması var. Ayrıca İstanbul’da deniz ulaşımın toplu taşıma içindeki payı yüzde 4’ten yüzde 10’a çıkarılacağını söylüyor.
HDP: Ranta sırtımızı döneceğiz
İstanbul Büyükşehir Eşbaşkan Adayları Pınar Aydınlar ve Sırrı Süreyya Önder, İstanbul’un sorunlarına karşı “projeleri olmadığını”, çözüm önerileri olduğunu söyleyerek Belediye Meclisi'nin yetkili bir “Şehir Parlamentosu” olarak çalıştırılacağını belirtmişlerdi. Önder ise “İstanbul'da trafik sorunu bir teknik sorun değil politik sorundur. Ranta, rantiyeye sırtınızı dönmeye karar verdiğiniz gün, bu kentin trafiği yoluna girecek” demişti.